• Anonym (?)

är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?

Ska på bröllop i sommar. Utomhus på en strand. Har kärat ner mig i en klänning men undrar om det är för naket.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?
  • Voluptuous Shalimar
    Ramborg Persdotter skrev 2015-05-01 13:45:08 följande:
    Är du inte bekant med att ordet billig har fler betydelser, än vad som avser pris? 
    När det gäller kläder är uttrycket nära nog bokstavligt skulle jag vilja påstå (utom i extrema undantagsfall). En klänning kan vara väldigt utmanande och visa nästan allt och ändå se dyr ut. Sen ser en sladdrig och illa sydd klänning billig ut oavsett modell och sexighetsgrad. 
  • Fridaaaaaaaaaa
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-01 16:07:20 följande:
    När det gäller kläder är uttrycket nära nog bokstavligt skulle jag vilja påstå (utom i extrema undantagsfall). En klänning kan vara väldigt utmanande och visa nästan allt och ändå se dyr ut. Sen ser en sladdrig och illa sydd klänning billig ut oavsett modell och sexighetsgrad. 

Det skulle jag inte hålla med om! Det stor skillnad på att säga "det där är en billig klänning" och "den där klänningen ser billig ut" och de sistnämnda bör man undvika oavsett om det är en välgjord versace eller en gardin från bikbok. 

Karina Ericsson Wärn har skrivit i någon av sina böcker att ju kortare kjol, desto lägre klack om man inte vill bli förknippad med världens äldsta yrke, jag tycker det är en bra tumregel om man inte vill se billig ut ;)

• chrissandra
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-01 16:07:20 följande:
    Visst kan klänningen se dyr ut men du kan fortfarande se billig ut i den. ;)
  • Voluptuous Shalimar
    Fridaaaaaaaaaa skrev 2015-05-01 19:56:13 följande:

Det skulle jag inte hålla med om! Det stor skillnad på att säga "det där är en billig klänning" och "den där klänningen ser billig ut" och de sistnämnda bör man undvika oavsett om det är en välgjord versace eller en gardin från bikbok. 

Karina Ericsson Wärn har skrivit i någon av sina böcker att ju kortare kjol, desto lägre klack om man inte vill bli förknippad med världens äldsta yrke, jag tycker det är en bra tumregel om man inte vill se billig ut ;)

"Den där klänningen ser billig ut" skulle jag aldrig säga om en Versace... ledsen, men om en klänning ser billig ut så är den billig. Dvs kostar inte många pengar. 
    chrissandra skrev 2015-05-01 21:30:39 följande:
    Det är däremot sant.
  • Fridaaaaaaaaaa
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-01 22:21:40 följande:
    "Den där klänningen ser billig ut" skulle jag aldrig säga om en Versace... ledsen, men om en klänning ser billig ut så är den billig. Dvs kostar inte många pengar. 
    chrissandra skrev 2015-05-01 21:30:39 följande:
    Det är däremot sant.
    Nej DU kanske inte skulle säga att den ser billig ut men det finns nog många som skulle anse att en versaceklänning ser billig ut ;) Man kan ha stil utan pengar, och man kan ha pengar utan stil..
  • AnnaSthlm

Med ett färgat linne under och en själ hade det kunnat funka. Transparent och vitt är annars sista valet för en bröllopsgäster.

• Voluptuous Shalimar
    Fridaaaaaaaaaa skrev 2015-05-01 22:31:04 följande:
    Nej DU kanske inte skulle säga att den ser billig ut men det finns nog många som skulle anse att en versaceklänning ser billig ut ;) Man kan ha stil utan pengar, och man kan ha pengar utan stil..
    Bra, ge mig ETT exempel på en såpass dyr klänning som ser billig ut så kan vi snacka sen.
  • ViBlirFler
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-01 22:43:32 följande:
    Bra, ge mig ETT exempel på en såpass dyr klänning som ser billig ut så kan vi snacka sen.

• Voluptuous Shalimar
    ViBlirFler skrev 2015-05-03 00:23:40 följande:
    Att du tar "Versace för H&M" som exempel tycker jag bara bevisar min tes Den sista bilden är väl f.ö. mer en t-shirt än en klänning, inte något som skulle bäras vid ett mer formellt tillfälle mao. 
  • Ramborg Persdotter
    Synonymer till billig - vulgär, oanständig, smaklös. Tolkade sextiotalists inlägg så, men hon får väl komma och protestera om jag har fel.

• Voluptuous Shalimar
    Ramborg Persdotter skrev 2015-05-03 18:48:57 följande:
    Synonymer till billig - vulgär, oanständig, smaklös. Tolkade sextiotalists inlägg så, men hon får väl komma och protestera om jag har fel. smile5.gif
    Det är väl antagligen så hon menar, men det är ju rätt osannolikt att de hyllade designers som arbetar på världens största modehus skulle skapa ett plagg som är SMAKLÖST. Sen är ju smaken förvisso olika, men om man ska ta med det faktum att alla har olika smak och att någon sålunda måste tycka att Dior eller Versace eller McQueen har gjort plagg som i deras ögon är "smaklösa" så är det ju poänglöst att över huvud tala om estetik och kvalité. 

Gaultier, tex, har gjort mängder av plagg som endast passar på catwalken, en trendig klubb eller på Madonna på scen men jag tror ändå att få skulle kalla hans kläder "billiga" - trots att de säkert kan provocera många och därigenom få epitet som "vulgära" och "oanständiga".
  • sextiotalist
    Ramborg Persdotter skrev 2015-05-03 18:48:57 följande:

Synonymer till billig - vulgär, oanständig, smaklös. Tolkade sextiotalists inlägg så, men hon får väl komma och protestera om jag har fel.

Ungefär så
Svar på tråden är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?