• soldroppen

Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?

Hej!
    Undrar om det är någon som kan och vill hjälpa mig. Jag studerar på folkhögskola och ska göra ett fördjupningsarbete om barn till alkoholister.

En av mina frågor är hur barn och ungdomsledare som finns i olika aktiviteter t.ex. i kyrkor, idrottsföreningar m.m. kan hjälpa barn som lever med föräldrar som dricker för mycket.

Vore intressant om någon som har haft det så här under sin uppväxt ville berätta hur ni hade önskat att vuxna ledare hade gjort för att underlätta era liv.
    Eller om ni har egna erfarenheter om sådant som ledare gjorde som fick en positiv betydelse för er.
    Också om sådant som ledare bör undvika att göra eller säga.

Hoppas det är någon som har något att bidra till så att jag och mina klasskompisar kan bli bättre ledare för de barn som vi möter i våra grupper.

• Svar på tråden Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?
  • Anonym (y)
    klyban skrev 2015-05-05 15:42:54 följande:

För att det inte ÄR en varningssignal, bara kan vara en varningssignal.

Men det var väl inte så svårt att greppa.

Personligen har jag aldrig varit på ett föräldrar möte(NÅGONSIN), då för jag hatar andra föräldrar när de pratar om sina barn och vad som ska göras.

De är så jävla präktiga och deras barn är så jävla bra och duktiga.

Så istället jag sitter där och är irriterad, så tar deras mamma detta istället.

Så sköter jag andra saker istället, och jag vet att jag inte ensam med vägra gå dit.

Är dom alkoholister som gör deras barn illa, när skulle inte tro detta.

Så NEJ, inte en stor varningssignal.

Fattar du nu?

Hur kan man tycka att det är så jobbigt att andra föräldrar är präktiga?
  • klyban
    Anonym (y) skrev 2015-05-05 16:32:57 följande:
    Hur kan man tycka att det är så jobbigt att andra föräldrar är präktiga?

Du har säkert nått i ditt liv som du tycker är jobbigt, som jag tycker är inget speciellt.
    Det är det som gör oss människor olika, detta är en som jag inte gillar.
    Och präktiga människor finner jag som falska, och falska människor står inte högt på min lista.
    Sen nej, alla är inte såna, men tillräckligt många, att jag vägrar sätta min fot där.

• soldroppen

Hej!
    Bra vi fick en förklaring, jag förstod heller inte vad du menar. Helt klart är vi olika och dina barns mamma går ju dit. Man bör nog inte dra slutsatser av en enskild händelse, utan bör nog se till helheten.Men helt klart kan det vara ett tecken att vara uppmärksam på.

• lövet2

Jag har varit ledare i olika barn- och ungdomsgrupper, både som avlönad vikarie och ideellt. Ingenstans har det funnits någon vägledning "uppifrån" från cheferna, utan det har gällt att använda sitt sunda förnuft helt enkelt.
    Jag har koncentrerat mig på att inte ställa till trassel för ungarna och att mata dem vid behov. En del av dem får ju knappt något att äta hemma, så jag har hittat förevändningar för att ställa fram en fruktskål eller ett fat med smörgåsar. Man kan ju inte peka ut en enskild unge och särbehandla, utan en fruktskål som alla i gruppen får ta av borde inte göra honom/henne illa till mods.
    Barn från trassliga hem kan ofta vara de som kommer först och går sist. Då kanske jag kan planera för att vara på plats lite i förväg och sedan vara extra långsam med att låsa och gå hem. Varenda extra minut kan vara värdefull för en unge som inte vill vara hemma.

• soldroppen

Tack lövet2!
    Det var tänkvärda råd.

• Drottningen70
    klyban skrev 2015-05-05 15:42:54 följande:

För att det inte ÄR en varningssignal, bara kan vara en varningssignal.

Men det var väl inte så svårt att greppa.

Personligen har jag aldrig varit på ett föräldrar möte(NÅGONSIN), då för jag hatar andra föräldrar när de pratar om sina barn och vad som ska göras.

De är så jävla präktiga och deras barn är så jävla bra och duktiga.

Så istället jag sitter där och är irriterad, så tar deras mamma detta istället.

Så sköter jag andra saker istället, och jag vet att jag inte ensam med vägra gå dit.

Är dom alkoholister som gör deras barn illa, när skulle inte tro detta.

Så NEJ, inte en stor varningssignal.

Fattar du nu?

Jo det är en jättestor varningsignal. Behöver ju inte handla om just missbruk. Om man aldrig dyker upp på ett föräldrarmöte har man ju uppenbarligen nån typ av problem som påverkar barnen negativt. Tycker dit inlägg illustrerade väldigt väl att det är så. Sorgligt bara att du inte förstår att din inställning till andra människor, dina barns kamraters föräldrar, faktiskt är skadligt för dina barn.
  • Anonym (??)
    Drottningen70 skrev 2015-05-06 19:05:05 följande:
    Jo det är en jättestor varningsignal. Behöver ju inte handla om just missbruk. Om man aldrig dyker upp på ett föräldrarmöte har man ju uppenbarligen nån typ av problem som påverkar barnen negativt. Tycker dit inlägg illustrerade väldigt väl att det är så. Sorgligt bara att du inte förstår att din inställning till andra människor, dina barns kamraters föräldrar, faktiskt är skadligt för dina barn.

Kan du specificera skitsnacket?

Hur påverkas barnen negativt av att ha en förälder som tar del av skolans information?

Jag tar då för givet att skolans info kommer fram att föräldern som inte närvarade.

• Drottningen70
    Anonym (??) skrev 2015-05-06 19:39:30 följande:

Kan du specificera skitsnacket?

Hur påverkas barnen negativt av att ha en förälder som tar del av skolans information?

Jag tar då för givet att skolans info kommer fram att föräldern som inte närvarade.

Handlar inte om informationen, utan om inställningen till sina medmänniskor. Att ha en så djup avsky och förakt att man inte ids stå ut en eller ett par timmar per år. Då har man ju problem. Dessa föräldrar som pappa hatar är ju föräldrar som barnet kommer att ha att göra med och vara hemma hos och leka under deras ansvar. Att inbilla sig att pappans attityd och inställning till kamraternas föräldrar inte påverkar är ju så korkat att klockorna stannar.
  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-06 19:05:05 följande:

Varför ska detta påverka barnet negativt?
    Vi är trots allt ett team med barnen, finns saker hon hatar att göra också och undviker som pesten.
    Som tex fotbollsträningar.
    Så illustrationen som du inbillar dig skett, existerar inte som en varningssignal överhuvudtaget.

Jag umgås med andra föräldrar, dock inte när de samlar ihop sig som tex föräldrar möte.
    Och min inställning till andra föräldrar bra, och inget jag projicerar till barnen.
    Det är en situation, där jag inte pallar med föräldrar.
    Då de helt plötsligt blir så duktiga och pretentiösa när man samlas i en grupp.
    Sen kan man se dom senare att dom skäller ut sin unge att den är kass, det är humor.

• klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-06 20:18:07 följande:
    Handlar inte om informationen, utan om inställningen till sina medmänniskor. Att ha en så djup avsky och förakt att man inte ids stå ut en eller ett par timmar per år. Då har man ju problem. Dessa föräldrar som pappa hatar är ju föräldrar som barnet kommer att ha att göra med och vara hemma hos och leka under deras ansvar. Att inbilla sig att pappans attityd och inställning till kamraternas föräldrar inte påverkar är ju så korkat att klockorna stannar.

Nä, man har inte problem.
    Och jag hatar inte föräldrarna, jag hatar i hur de blir en grupp.
    Det verkar som du fyller i för mycket mellan raderna, och låter fantasin ta över.

• Anonym (??)
    Drottningen70 skrev 2015-05-06 20:18:07 följande:

Inställning till människor?

Personligt har jag inte emot människor och har att göra med flertal klass föräldrar av nödvändighet, trevligt folk,

Däremot avskyr jag att närvara på klassträffar där det ska bara minglas ikapp och alla är bara på varandra med skryt och att försöka pumpa ut så mycket positiv info på kortast stund möjligt.

• klyban
    Anonym (??) skrev 2015-05-06 20:55:21 följande:

Inställning till människor?

Personligt har jag inte emot människor och har att göra med flertal klass föräldrar av nödvändighet, trevligt folk,

Däremot avskyr jag att närvara på klassträffar där det ska bara minglas ikapp och alla är bara på varandra med skryt och att försöka pumpa ut så mycket positiv info på kortast stund möjligt.

Kan bara hålla med, men verkar som vi har en del som känner sig träffade.
    Då det blev en stark reaktion, och inte fattar inte vi är alla olika.

Det lustiga är att de helt säkert har saker de inte gillar och undviker som pesten, som en annan tycker är inget konstigt.
    Tolka det som en stoooor varningssignal, ja tjenare på dig du.

• soldroppen

Tack för att ni ville dela med er av era erfarenheter!
    Det har varit till hjälp i min skoluppgift. Glad

Svar på tråden Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?