• soldroppen

Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?

Hej!
    Undrar om det är någon som kan och vill hjälpa mig. Jag studerar på folkhögskola och ska göra ett fördjupningsarbete om barn till alkoholister.

En av mina frågor är hur barn och ungdomsledare som finns i olika aktiviteter t.ex. i kyrkor, idrottsföreningar m.m. kan hjälpa barn som lever med föräldrar som dricker för mycket.

Vore intressant om någon som har haft det så här under sin uppväxt ville berätta hur ni hade önskat att vuxna ledare hade gjort för att underlätta era liv.
    Eller om ni har egna erfarenheter om sådant som ledare gjorde som fick en positiv betydelse för er.
    Också om sådant som ledare bör undvika att göra eller säga.

Hoppas det är någon som har något att bidra till så att jag och mina klasskompisar kan bli bättre ledare för de barn som vi möter i våra grupper.

• Svar på tråden Hur kan barn och ungdomsledare hjälpa barn till missbrukande föräldrar?
  • Anonym (y)
    klyban skrev 2015-05-05 15:42:54 följande:

För att det inte ÄR en varningssignal, bara kan vara en varningssignal.

Men det var väl inte så svårt att greppa.

Personligen har jag aldrig varit på ett föräldrar möte(NÅGONSIN), då för jag hatar andra föräldrar när de pratar om sina barn och vad som ska göras.

De är så jävla präktiga och deras barn är så jävla bra och duktiga.

Så istället jag sitter där och är irriterad, så tar deras mamma detta istället.

Så sköter jag andra saker istället, och jag vet att jag inte ensam med vägra gå dit.

Är dom alkoholister som gör deras barn illa, när skulle inte tro detta.

Så NEJ, inte en stor varningssignal.

Fattar du nu?

Hur kan man tycka att det är så jobbigt att andra föräldrar är präktiga?
  • klyban
    Anonym (y) skrev 2015-05-05 16:32:57 följande:
    Hur kan man tycka att det är så jobbigt att andra föräldrar är präktiga?

Du har säkert nått i ditt liv som du tycker är jobbigt, som jag tycker är inget speciellt.