• Anonym (villrådig)

Lämna eller stanna? spelmissbruk

min sambo är spelmissbrukare, detta har uppdagats för mig mer och mer. Han har tagit pengar av mig som jag haft hemma som jag fått i julklapp. han har tagit pengar från mitt konto (har bytt kod på bankdosan nu) han lånar pengar som han spelar bort. Ja helt enkelt en massa strul. När våran son var nyfödd spelade han bort hela sin lön och jag fick betala räkningarna och allt för min föräldrapenning. Jag har tjatat, varit tyst, väntat ut han, inget fungerar. Senaste halvåret har han fört över pengar direkt vid löning för räkningar men ibland kommer inget och då är det slut på pengar. Han är hos kronofogden och har förlorat sitt jobb pga detta innan vi träffades.

Jag orkar inte mer nu. Han har precis fått kontakt med en person som håller i behandling för detta, men tycker han inte hinner med det med jobbet och barnen och allt. Jag avskyr denna man, är inte kär alls. Allt det här ligger som ett lock över mig och jag känner mig otrygg och och litar inte på han alls.

Jag har två barn, varav han är pappa till ena, jag vet inte om jag orkar gå igenom en separation till och bli ensam med två små barn. Dessutom känner jag mig fruktansvärt misslyckad som har två barn med två pappor och inte lever med någon.

Jag har stått ut med detta i snart 3 år men alla löften han lovar, alla överenskommelser vi gör bryts och hela vår relation är så infekterade av detta.

Stanna och kämpa eller ge upp familjen pga detta? Är fruktansvärt villrådig.

• Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk
  • Anonym (villrådig)

Fick hans bankdosa idag. Han pratade länge om att det är slut spelat nu, jag får kolla hans framtida kontouppgifter. Däremot vill han inte prata om det som varit, vill börja om på nytt. Han ska gå behandling när det finns tid. Sedan berättade han att han spelat bort allt och måste låna för att kunna ta sig till jobbet. Jag blir helt matt, nu vill han verkligen enligt honom själv sluta men ändå spelade han igår. Trots att jag sagt att jag vill separera senaste dagarna så spelar han.

Det enda denna relation ger mig är sällskap och hjälp i hemmet och med barnen. Han sa även att om han flyttar så kommer han må så dåligt att han inte kommer kunna ta hand om våran son. Så om jag avslutar rrelationen förlorar min lilla pojke sin far, förjävligt att han lägger det på mig. Att han inte kan vara en bra pappa om han inte får bo kvar här.

• StarDuzt

HAN LJUUUUGEEEER O FÖRSÖKER SPELA PÅ DINA KÄNSLOR

Printa ut StarDuzts inlägg i sammandrag o be honom om commentz

OM du ger honom HEELAAA vårdnaden om sonen kommer han att
    fixa detta tillsammans med sina föräldrar - om det nu inte är så att
    de skiter i o tycker illa om barnbarnet - han skall flytta hem till dem
    med sonen - o du börjar om.

Vad jobbar ni med o tjänar ni resp 
    (o kommer dina betalda saker från eget arbete/
    eller via mamzen/papzen eller typ Lotto)

• StarDuzt
    "Sedan berättade han att han spelat bort allt och måste låna för att kunna ta sig till jobbet."

Ja då är de ju lämpligt att påstå att man vill sluta när det inte finns en enda 
    jävla krona att spela för

"(Jag blir helt matt, nu vill han verkligen enligt honom själv sluta men) ändå spelade han igår."

På något jävla sätt lyckades han mobilisera lite pengar igår o spela för.

En del män är Slavar-Under-Schnabeln o är besatta att få Känna Fitt-Friktion
    Runt o Längs Schnabeln - o för at göra det bränner de pengar på ställena/
    köper horor/åker på horeriresor till olika länder - gemensamt för dessa är
    oftast att de bor litet - ofta i hyresorätt o inte har några sparade pengar
    eftersom de målsparar till horeriresor.

NÄR DET GÄLLER DIN KILLE TS

Är hans höjdpunkter i livet att Förlora Pengar? I så fall kommer han
    att börja spela igen när o om han lyckas rikta upp sin ekonomi.

Om hans mål o höjdpunkter i livet är att VINNA pengar o bli rik-
    varför har han inte vunnit o blivit rik?

Du har inte heller berättat vad han spelar på för sorters spel

StarDuzts mål i livet har varit att 1) ha juste bil 1.1) Doppa mycket o
    i många*  2) rimlig utbildning så jag kan tjäna rimliga pengar eller
    kanske rättre bra pengar per tidsenhet 3) juste hem 4) garage ink
    lekstuga för bileriet 5) ha en del pengar

* bileriet o Doppa (mycket o i många) har likartad prio. Doppa
    är ju juste - o det kan man göra om i när man har stadigt men
    har man inte det måste det ju bli mycket o i många för att försörja
    sin egen sexualitet o inte dra-i-schnabeln vilket är StarDuzt No-No
    MEN StarDuzt är INTE Slav-Under-Schnabeln så det har inte fått
    kosta nämnvärda pengar - det som behövs är ju bara en motkönad
    med samma inställning dvs sex är skönt o nyttigt o kostar inget i sig.

Nu har StarDuzt uppnått mer eller mindre allt av detta men det har
    tagit sin tid - men å andra sidan har StarDuzt upplevt alla dam-sensa-
    tioner så StarDuzt har inga problem med trohet med rätt dam 

TS kille är systematiskt ekonomiskt otrogen o en sviiikaaaree
    o ljugare - TS har du inte funderat på att dumpa enbart för att
    han ljuger o inte lovar vad han håller?

Skall dra en StarDuzt Stadig-Story:

Damen - du köper aldrig choklad o blommor o uppvaktar'
    - du lovar inte massa saker som andra killar gör o talar om
    framtid - att köpa hus* - dyr bostad* osv 

* vi  skall ha barn - jag vill ha barn med dig o då skall vi
    köpa hus - dyr BR mm mm säger killarna

I StarDuzts fall har det varit motsatt - massor av damer
    (could you believe this) har velat ha barn med StarDuzt
    men StarDuzt har inte velat ha barn(en)

StaDuzt: Just det StarDuzt lovar ingenting - därför kan du
    aldrig kritisera mig för brutna löften osv. Fundera över i
    vilken omfattning löftesgivarnas löften uppfylls o i vilken
    omfattning de blir dumpade pga löftesbrott - i många fall
    har de ju BeZprutat damen med barn som följd o även om
    damen tidvis är förbannad anser hon sig sitta i skiten o
    de blir bundna till varandra o ofta även Dömda Till Varandra-
    det syns i viss trådar i FL

Tycker du att jag har lurat dig får du bryta - det är din 
    självklara rättighet - men du skall så klart berätta varför
    - eftersom det handlar ju inte om löftesbrott prezis från min sida
  • Anonym (samma)

Alltså StarDuzt. Lägg av.  När du väl skriver om TS problem har du ibland en poäng men allt annat dravel är bara pinsamt. Har mycket svårt att tro att en man som utrycker sig som du gör lyckas få "doppa mycket o i många". Kvinnor tycker ofta att det iallafall är ett minimum att männen de ska ligga med klarar av att uttrycka sig hyfsat och inte behöver ta upp ämnet att "dra i schnabeln" och liknande i princip varje inlägg och diskussion man har.

TS: du blir utsatt för känslomässig utpressning av din sambo. Det är inte OK. Du har visat att du är vilig att ställa upp och stötta honom men att han skyller sitt eventuellt kommande misslyckande som förälder på dig är inget annat än utpressning. Du förtjänar bättre. Det är inte lätt att avsluta en relation när man har barn ihop men nu måste du tänka på att vara en bra förebild för dina barn. Det är din främsta prioritet. din sambo är vuxen och får ta ansvar för sina egna val men dina barn är helt oskyldiga i detta och ska inte behöva växa upp med en missbrukare som inte har sjukdomsinsikt.

• StarDuzt

Till Samma - 60-70% av doppa mycket o i många utan att
    förstöra sin ekonomi (o utan att muta vissa damer med knark
    det är ju det lättaste) är utseende/kropp o ha någonstans att ta vägen.
    Kanske är utseende/kropp-procentsatsen högre typ 80% o gärna 
    att ha bil med sig o skjutsa hem eller till jobb.

Ni som påstår att jag har fel får så klart förklara vad förutsättningarna
    annars är - Tjock, ful, handikappad - men VälTalig?

• Anonym (samma)

Jag skiter fullständigt i fall du får ligga eller inte. Har inga teorier kring vem som lyckas eller inte. Jag är inte intresserad. Jag fattar bara inte varför du måste väva in detta i ALLA trådar du någonsin kommenterar. Det är helt ointressant för oss andra.

• Madraykin
    Anonym (villrådig) skrev 2015-05-10 12:21:48 följande:

Fick hans bankdosa idag. Han pratade länge om att det är slut spelat nu, jag får kolla hans framtida kontouppgifter. Däremot vill han inte prata om det som varit, vill börja om på nytt. Han ska gå behandling när det finns tid. Sedan berättade han att han spelat bort allt och måste låna för att kunna ta sig till jobbet. Jag blir helt matt, nu vill han verkligen enligt honom själv sluta men ändå spelade han igår. Trots att jag sagt att jag vill separera senaste dagarna så spelar han.

Det enda denna relation ger mig är sällskap och hjälp i hemmet och med barnen. Han sa även att om han flyttar så kommer han må så dåligt att han inte kommer kunna ta hand om våran son. Så om jag avslutar rrelationen förlorar min lilla pojke sin far, förjävligt att han lägger det på mig. Att han inte kan vara en bra pappa om han inte får bo kvar här.

Jag tycker att ni ska gå isär på prov. Så får han verkligen visa att han tänker lägga av. Bara för att ni flyttar ifrån varandra ett tag behöver det inte betyda för evigt, men han lär behöva en rejäl väckarklocka.

För som en annan är inne på - det han sysslar med är ju tamejfan utpressning. Och även det innebär ju att han fortfarande vägrar ta ansvar för sina egna handlingar! 

• Anonym (Äsch)

Förutom att du skäms inför andra, vad hindrar dig från att bara sparka ut honom? Du äger ju allt, boendet, bilen etc. Han får väl flytta till föräldrarna eller nåt. Eller fortsätta låta honom bo kvar o ta ännu mer pengar av dig. Du är ju inte ens kär i honom, o ser inte att han försöker manipulera dig.

Men visst, ge honom en chans till. O en till, o en till..... 

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-05-11 13:03:24 följande:

Förutom att du skäms inför andra, vad hindrar dig från att bara sparka ut honom? Du äger ju allt, boendet, bilen etc. Han får väl flytta till föräldrarna eller nåt. Eller fortsätta låta honom bo kvar o ta ännu mer pengar av dig. Du är ju inte ens kär i honom, o ser inte att han försöker manipulera dig.

Men visst, ge honom en chans till. O en till, o en till..... 

Ja visst om det varit så enkelt att bara sparka ut han, men vi har ett barn tillsammans. Och skulle han nu flytta till sina föräldrar bor vi inte i samma stad längre. Är ju inte bara att jag förlorar min sambo som jag en gång i tiden var kär i utan sonen förlorar ju kanske sin pappa oxå. Men visst jag kanske håller för krampaktigt i den här relationen och skulle avslutat den för längesen, men man hoppas ju alltid att den mannen man föll för finns kvar och drömmen om ett tryggt familjeliv inte kommer raseras. Även om jag sakta börjar inse att jag måste ta en obekvämt och smärtsamt beslut snart. Ska på samtal för anhörig till beroende om ett tag och det känns som.ett steg i rätt riktning.
  • StarDuzt

Intressant - så om man sätter en Gottställtdam på jäzning 
    o man får barn med henne kan man leva på henne i hela livet-
    så har inte StarDuzt tänkt - jag har alltid tänkt - är man snäll
    mot flickorna så är flickorna snälla tillbaka - eftersom flickorna
    är i grunden snälla - men eftersom det är damernas marknad
    har jag aldrig trott att de skulle vara dumsnälla - dvs beter man
    sig som ett svin eller en skithög blir man dumpad - om man 
    nu inte med våld o hot lyckas knyta kvinnorna till sig

Du verkar inte ha så stora krav

"bor vi inte i samma stad längre. Är ju inte bara att jag förlorar min sambo som jag en gång i tiden var kär i utan sonen förlorar ju kanske sin pappa oxå"

Kärleken är död från din sida o ändå får han vara kvar.

zuuuug på din mening o så ser man vem som är vinnaren
    ( o det är inte TS)

• Anonym (Äsch)
    Anonym (villrådig) skrev 2015-05-11 14:17:30 följande:
    Ja visst om det varit så enkelt att bara sparka ut han, men vi har ett barn tillsammans. Och skulle han nu flytta till sina föräldrar bor vi inte i samma stad längre. Är ju inte bara att jag förlorar min sambo som jag en gång i tiden var kär i utan sonen förlorar ju kanske sin pappa oxå. Men visst jag kanske håller för krampaktigt i den här relationen och skulle avslutat den för längesen, men man hoppas ju alltid att den mannen man föll för finns kvar och drömmen om ett tryggt familjeliv inte kommer raseras. Även om jag sakta börjar inse att jag måste ta en obekvämt och smärtsamt beslut snart. Ska på samtal för anhörig till beroende om ett tag och det känns som.ett steg i rätt riktning.
    Sonen behöver inte förlora sin pappa, men han vill få dig att tro det. Han kanske kommer hyra in sig nånstans i samma stad, om han nu inte flyttar till dom. Så finns det nåt som heter pendling också.

Tror du att han plötsligt skulle förändra sig till det bättre, från ingenstans? O att du plötsligt skulle bli kär i honom igen? Bra att du ska på det där samtalet iaf. Även om jag inte förstår helt, när du ändå säger att du avskyr o är otrygg med honom. O det verkar vara bättre att leva i det än att vara separerad. Men se dig om, du är inte precis den ende som är ensamstående förälder.

Starduzt skriver en del bra saker också,  om än på ett lite speciellt sätt.
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-05-11 21:26:41 följande:

Sonen behöver inte förlora sin pappa, men han vill få dig att tro det. Han kanske kommer hyra in sig nånstans i samma stad, om han nu inte flyttar till dom. Så finns det nåt som heter pendling också.

Tror du att han plötsligt skulle förändra sig till det bättre, från ingenstans? O att du plötsligt skulle bli kär i honom igen? Bra att du ska på det där samtalet iaf. Även om jag inte förstår helt, när du ändå säger att du avskyr o är otrygg med honom. O det verkar vara bättre att leva i det än att vara separerad. Men se dig om, du är inte precis den ende som är ensamstående förälder.

Starduzt skriver en del bra saker också,  om än på ett lite speciellt sätt.

På något konstigt sätt så känner jag att jag måste gjort allt för att undvika en separation, ge han för många chanser, låta han genomföra behandling om han nu gör det osv. samtalet är ju oxå ett stöd för mig att ta ett slutgiltigt beslut att lämna. Att jag inte kan hjälpa honom samt för att förstå problematiken för detta Beroende.

Att vara ensamstående vet jag exakt vad det innebär då jag varit det tidigare, trodde väl aldrig att jag skulle hamna där igeN. Det är en stor sorg och ångest kring detta.

Men det kommer bli en seperation, frågan är bara när...
  • StarDuzt
    "Att vara ensamstående vet jag exakt vad det innebär då jag varit det tidigare, trodde väl aldrig att jag skulle hamna där igeN"

Men du kan väl inte ta hur mycket skit o vilken skit som helst bara för
    att du skall ha en sängkamrat o ETT av barnen skall ha papzen på
    hemmaplan.

Nu vill vi bedöma chanser på marknaden o hur stort kap du är:

1. Längd - vikt o dina TRE Magiiizkaaa Mått.

2. Inkomst o förmögenhet ex bostad

3. Bostad, kvalité/läge - värde o belåning

4. Bil model årsmodell o mil o förväntad livslängd
        o beräknat pris på nästa bil Om du skall ha bil
        (bil är näst största utgiften i ett hushåll o pris jft med
         köpebostäder)

5. Föräldrars ekonomi o förväntingar på arv (ink antalet syskon)

Du får gärna lägga samma uppgifter på SpelPzkot men på 1
    räcker längd o vikt
  • Anonym (Bäst att lämna)

Hej,

Hur går det för dig?

Har du varit på samtal än?

Kram!

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Bäst att lämna) skrev 2015-05-18 07:53:00 följande:

Hej,

Hur går det för dig?

Har du varit på samtal än?

Kram!

Jag har varit på samtal och det var så bra. Fick indirekt rådet att lämna relationen men såklart mitt beslut. Vi ska fortsätta ses under ett tag.

Grejen nu är att min sambo är så säker att han slutat för gott, det blir inget mer spelande. Han går i behandling 1 gång i veckan och säger att han känner sig mer klar i tankarna nu när han slutat...

Jag däremot lever kvar i känslan att jag känner mig lurad och litar ej på honom. Han har gjort så mkt saker bakom min rygg att jag inte vet om jag någonsin kan bli kär igen. Jag blir arg på honom för att han nu är såå positiv och kärvänlig när jag inte kan släppa allt han gjort, han vill bara glömma det som varit och gå vidare. Men jag och vi lever ju med konsekvenserna av hans agerande för många år framöver. Han är en bromskloss för mina drömmar om resor, upplevelser och renovering. Allt måste liksom läggas på hans skulder. Nu har han varit spelfri en vecka. Han har tidigare i livet haft uppehåll från spelande flera månader men alltid fallit ditt igen av olika orsaker. Han haR spelat mer eller mindre i drygt 20 år... Jag undrar om han verkligen vill och kan sluta helt.
  • Anonym (Bäst att lämna)

Jag känner verkligen med dig. Tycker att du ska forstätta ha kontakt med anhörigstödjaren oavsett vad som händer. Du behöver allt stöd du kan få.

Om du ska "bevaka" hans spefrihet så kommer han försöka lura och manipulera dig på alla möjliga sätt.

Om du har tillgång till hans kreditkortsinloggningar, kolla hur mycket han spenderar på affärer som är spelombud, tex pressbyrån, alla matvarubutiker etc. Om du ser "skumma" köp där, kräv att få se kvitto på allt han köper.
    Om han gör uttag på kontanter från bankomat som han ej kan förklara, kräv att få se kvitto.
    Inga kvitton ska slängas, utan allt ska redovisas.
    Ett annat knep sådana som han brukar köra med är att de går ut på krogen med kompisar eller arbetskamrater och "bjuder" med kreditkortet. Vad de i själva verket gör är att de sedan får kontanter av kompisarna för deras mat och dricka som de sedan kan spela för.

Kräv att få hans kort på Svenska Spel och inloggning på hans konto på deras sida. Där kan du se allt spel som Lotto, Tipset, Oddset, Vegas, etc. Där kan du också spärra honom från att spela. Detta funkar endast om det är Svenska Spel som han har konto på. Det kan vara så att han spelar på andra ställen och andra typer av spel. Du måste ta reda på vad han spelar och kolla om du kan få kontroll över det eller stänga av honom från det. Skraplotter tror jag inte går att kontrollera dock.

Det kommer att visa sig att han ljuger och försöker komma undan med att spela ändå. Och att bevaka honom kommer bli ett heltidsjobb för dig och oerhört påfrestande.
    Abstinensen kommer att göra honom arg och lynnig och han kommer att mucka gräl med dig för att få en ursäkt att spela.

Mitt råd är ändå att lämna honom. Ni kan fortsätta ha kontakt för barnets skull om du vill men ni måste leva åtskillt och ha helt skild ekonomi. Annars kommer han dra ner dig i skiten och han kommer dessutom att skylla allt på dig.

• Anonym (villrådig)

Ibland övervinner kärleken, bara man kämpar för den. Vi är idag gifta, lyckliga (nåja inte på ett överdrivet filmiskt sätt men ändå). Men oj vad vi kämpat med detta. Det har varit några rejäla gupp på vägen men min man slutade faktiskt och spela och idag är det jag som har huvudansvaret för pengar men vi har gemensamma sparkontot osv. Har blivit några mindre återfall för mannen när det dykt upp oväntade saker (typ tandläkare) och där har vi fått jobbat mycket med våran kommunikation och öppenhet. Men skulderna till kronofogden är iaf borta.

Svar på tråden Lämna eller stanna? spelmissbruk