• Lorelei83

Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?

Vänner, BVC--sköterskan och släkt har blivit förvånade och ja..rent ut sagt chockade att vi inte tänker ge välling till vår son på 8 månader.
    Han får olika sorters gröt, mat, puréer och ersättning. 

Det verkar ju som att vi är de knäppaste föräldrarna som finns!

Hur har ni andra blivit bemötta?

• Svar på tråden Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?
  • minerva123

Äldsta har aldrig fått välling (2 år nu) och yngsta kommer sannolikt inte heller få det. Ingen har kommenterat det på något sätt, varken BVC eller någon i omgivningen.

• aleakim

Det hat vara vart makens mormor som tyckt det vart lite märkligt men hon har aldrig sagt något elakt eller dumt, bara frågat massa gånger om jag inte ska prova välling.

Säger bara Nä, han äter riktig mat och då ser jag ingen anledning till att ge bukfylla utöver detta.

Han har aldrig heller fått industrigröt

W och liten i magen :)
  • aleakim
    aleakim skrev 2015-05-09 20:40:01 följande:

Det hat vara vart makens mormor som tyckt det vart lite märkligt men hon har aldrig sagt något elakt eller dumt, bara frågat massa gånger om jag inte ska prova välling.

Säger bara Nä, han äter riktig mat och då ser jag ingen anledning till att ge bukfylla utöver detta.

Han har aldrig heller fått industrigröt

.., jag kokar egen på havre, hirs och en skvätt rapsolja istället, det tyckte väl inte riktigt vår Bvc-sköterska om men jag sa bara att det funkar fint för oss.

Annars är det nog ingen som ifrågasatt våra val :)
    W och liten i magen :)
  • mitthemligajag

Oj min barnmorska säger typ tvärtom. Barn ska inte relatera mat med tex sova eller vakna om de är just vid nattning/kvällsmål som upprör. Hon tycker de är rent onödigt och säger att de är med svenskt traditionellt för de är inget barnet behöver.

• GummiGutta

Vår äldsta åt inte heller välling, men det var aldrig nån som ifrågasatte det. Mellan och yngsta har ätit välling och det är ingen som har ifrågasatt det heller. Gör som ni tycker och om det är nån som har en åsikt så säg bara att det ska dom skita i!

• Lorelei83

Jag förstår inte vitsen med välling. Men jag har inte behovet att kasta det i ansiktet på en förälder som ger välling heller. Man vet själv vad som är bäst för sitt barn.

Det jag kan bli lite förvånad över är när man som förälder inte reflekterar över varför man gör som man gör. 

• BigMami

Eeeh nej.. Inget av mina 3 barn har ätit välling. 3an fick tvärstopp i magen och efter det att vuxenlavemang inte fungerade fick vi avsluta det hela på akuten! Så här blir det ingen välling! Det är ingen som tycker det är konstigt. Inte ens att hon fortfarande äter ersättning trots att hon är 2,5 år gammal.

• mitthemligajag
    Mrs Okänd skrev 2015-05-11 11:00:53 följande:

Välling är ju samma sak som industrigröten?? Bara mer utspätt?

Vad menas med industrigröt?:D
  • Dasha
    mitthemligajag skrev 2015-05-12 16:48:15 följande:
    Vad menas med industrigröt?:D
    industrigröt är ett ord som min bvc-sköterska använder.

Det är köpegröt, alltså pulver (t.ex. nestle eller semper) som ska bara blandas med vatten, så blir den färdig. Den är berikad med järn och olika vitamider och mineraler som bebisar behöver.
  • aronia

Vad konstigt tycker jag. Mina två barn har inte ätit välling, de äter inte ur nappflaska. De har inte haft napp. Och den yngre ville inte äta pureer utan ville hellre peta i sig mat själv när det var dags att introducera mat. Har inte fått några neg kommentarer kring detta. 

• Monkii

Måste fråga, ni som fått kommentarer om detta, vad är anledningen att folk tycker att man ska ge välling?

• Dasha
    Monkii skrev 2015-05-13 15:16:46 följande:

Måste fråga, ni som fått kommentarer om detta, vad är anledningen att folk tycker att man ska ge välling?

svärmor säger: det är så mysigt med vällingen! en flaska direkt när barnet vaknar, och en flaska i sängen vid bokläsning.
    och det är så nyttigt, den är ju berikad!

Hon säger inget emot mina motargument. Hon kanske hör dem inte heller Drömmer  Nästa gång säger hon samma sak igen.

Nu är det andra barnet, samma gamla visa. Jag har slutat argumentera emot. varför ska jag, liksom? Drömmer
  • asta66
    Dasha skrev 2015-05-13 16:22:07 följande:
    svärmor säger: det är så mysigt med vällingen! en flaska direkt när barnet vaknar, och en flaska i sängen vid bokläsning.
    och det är så nyttigt, den är ju berikad!

Hon säger inget emot mina motargument. Hon kanske hör dem inte heller Drömmer  Nästa gång säger hon samma sak igen.

Nu är det andra barnet, samma gamla visa. Jag har slutat argumentera emot. varför ska jag, liksom? Drömmer
    Det verkar ju inte gå in i huvudet på henne. Säg bara att det är ditt barn och inte hennes. Eller att du redan vet vad hon tycker.
  • Dasha
    asta66 skrev 2015-05-13 16:23:44 följande:
    Det verkar ju inte gå in i huvudet på henne. Säg bara att det är ditt barn och inte hennes. Eller att du redan vet vad hon tycker.
    ja, det är sant.

å andra sidan, jag skrev några sidor tidigare att min svärmor är lite skeptiskt (till att jag inte ger välling). Så hon passar egentligen inte i den här tråden där man får skit från omgivningen (jag tycker inte att hon ger mig skit för det, hon är bara lite lätt irriterande).
  • asta66
    Dasha skrev 2015-05-13 19:06:09 följande:
    ja, det är sant.

å andra sidan, jag skrev några sidor tidigare att min svärmor är lite skeptiskt (till att jag inte ger välling). Så hon passar egentligen inte i den här tråden där man får skit från omgivningen (jag tycker inte att hon ger mig skit för det, hon är bara lite lätt irriterande).
    Säg åt din sambo att hantera hans mamma. Eller tjata tillbaka.
  • Tangent

Min pojke är född 2003 och bvc-ssk sa inget om att sonen inte fick välling. Fick bara enstaka kommentarer från andra.

Svar på tråden Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?