• Äldre 11 May 07:29
    8153 visningar
    19 svar
    19
    8153

    Har någon av er föräldrar kortat ned sin arbetstid?

    Idag jobbar föräldrar väldigt mycket en förälder som arbetar 40h +30 min lunch varje dag och restid på 1,5h tor. Ger barnen en arbetsdag på 50h... Det är länge, väldigt länge för ett litet barn. Alla föräldrar har rätt att gå ned i tid till 75% när barnen är små.

    Hur resonerar ni, går ni ned i tid eller inte. Hur mycket? Varför? Varför inte?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har någon av er föräldrar kortat ned sin arbetstid?
  • Äldre 11 May 07:32
    #1

    Just nu jobbar jag 85% och min man 100. I höst ska jag jobba 82% och min man 80-85%.

  • Äldre 11 May 07:37
    #2

    Både jag och min man jobbar 87 procent.

    Självklart för oss att båda går ner i tid, tycker det är helt vansinnigt när mamman jobbar 70-80 procent och pappan heltid. För både jobbets, barnens och pensionens skull.

  • Äldre 11 May 08:02
    #3

    När jag börjat jobba kommer jag (mamman) jobba 80% och pappan heltid. Det blir bäst för alla som det ser ut nu.

    När de två äldre barnen var små jobbade vi heltid båda två

  • Äldre 11 May 08:17
    #4

    Vi har flexibla jobb och kan lämna 8 och hämta 15, trots att båda jobbar heltid. Funkar fint för oss och sonen!

  • MadHat­ter
    Äldre 11 May 08:20
    #5

    Jag är ensamst

  • MadHat­ter
    Äldre 11 May 08:25
    #6
    +1

    Jag är ensamstående och jobbade 75 % ungefär till barnet var ca 3 år , sen 87,5 % till hon var 4,5 år. Jag räknade ut hur mycket vi behövde för att få runt och jobbade exakt så många %.

    Nackdelen är ju att det inte blev så mycketbsparande - jag valde att investera i tid istället. Men gick sen upp till heltid.

  • Äldre 11 May 09:16
    #7

    Jag jobbade 50% (inte helt självvalt dock) till hon var 4 år.

  • Äldre 11 May 11:11
    #8

    Yes, sambon(pappa) har gjort det och kommer jobba 75% tills dottern börjar skolan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 11 May 14:44
    #9

    Vi jobbar båda 80%. Jag har kortare dagar o han är ledig onsdagar. Barnen är 3,5 år resp 16 mån.

  • Äldre 11 May 16:54
    #10

    När dottern var mindre jobbade jag 80% och min man 90%. Men jag orkade inte så länge, det var bara stressigt att göra samma jobb på kortare tid (och med mindre lön) så efter ett par år gick jag upp på heltid igen och utnyttjade istället att jag kunde jobba mycket hemifrån så det inte blev så långa dagar på dagis ändå.

  • Äldre 11 May 17:20
    #11

    Jag svarade "Ja, bägge".
    Både jag och sambpon jobbar deltid och har gjort sen sonen började förskola. Jag jobbar 75% och sambon 80%. Sonen går 25 tim. på förskola. Vi har inte satt någon deadline på det, utan fortsätter så tills vidare. Sonen är 4,5 år.

    Varför? Jo, vi anser att tiden med vår son och med varandra är otroligt viktig och vi anser detta vara livskvalitet. Vi slipper känslan av ekorrhjul, stress och har inga svårigheter med det som kallas "livspusslet".

  • modsey
    Äldre 11 May 18:44
    #12

    nej vi har inte haft det behovet då vi fått i hop ganska bra veckor ändå för barnen.
    Mitt jobb är svårt att göra på mindre än 100% och maken jobbar skift, så han har ganska mycket lediga dagar ändå.
    Så det har inte varit aktuellt för någon av oss.

  • Äldre 12 May 07:01
    #13

    Jag gick ner till 80% när äldsta barnet var liten, men det var rätt värdelöst. Arbetsbördan minskade inte så mycket, det var mest lönekuvertet som blev mindre. Nu jobbar båda vi föräldrar heltid, båda har flexibla jobb så längden på dagis- och skoldagar kan ändå hållas på en acceptabel nivå.

  • Äldre 12 May 11:58
    #14

    Ingen av oss har gått ner i tid och tycker inte vi behöver det heller. Men vi jobbar båda kvällar och helger ibland och jag en och annan natt. Då har vi ju lediga dagar istället. Sen har vi långt ifrån 1,5h restid. Mannen har inte mer än 5 minuter till jobb. Vi jobbar båda 8 timmarspass med lunchen inne det. Andra barnets första dagisår studerade jag och då var jag väldigt flexibel förutom under praktikperrioderna.

  • Äldre 12 May 13:46
    #15

    Jag har gått ner till 80% och min man jobbar 100%. Han var fl längst tid och då jobbade jag heltid så nu byter vi lite. Sen har vi båda flextid samt att vi jobbar hemma en dag i veckan var så vi har möjlighet att hämta kl 15 varje dag vilket är skönt. Men jag förstår att alla inte kan ha det så, mkt är tack vare den typen av jobb vi har.

  • Batmam­ba
    Äldre 12 May 21:04
    #16

    Vi jobbar 75% båda två.

  • Äldre 16 Jul 11:33
    #17

    Vi både jobbar på kontor, så både vi kan flexa. Och därför har vi insett att om vi skulle gå ner i tid enda som skulle förändras på arbetsplatsen är att vi vore mer stressade för att hinna samma saker som tidigare men istället få mycket mindre betald för det. Så, vi flexar istället och båda jobbar 100%.

  • Äldre 13 Jun 19:35
    #18

    Vi båda jobbar heltid. Dock får jag jobba hemifrån fritt, minst 1-2 gånger i veckan, det spar in restid.. annars hade det inte fungerat för min del..

  • Äldre 13 Jun 21:50
    #19

    Ja jag, mamman har gjort det i omgångar. Pappan har så bra arbetstider att det inte behövs, han är ändå ledig så mycket med barnen.

Svar på tråden Har någon av er föräldrar kortat ned sin arbetstid?