• Anonym (Glassen)

Överätande och hetsätning

Hej.

Nu är jag snart 30 år och har lyckats gå ner från 130 kg till 110 på 1,5 år genom att äta normalt och röra på mig.

Trodde jag hade kontroll över mitt matmissbruk tills jag började känna av stressen i studierna som ska kombineras med hemmet med man och barn.

Jag har under den senaste veckan ätit mer onyttigheter än jag gjort under två års tid. Ångesten kryper genom mig som en envis jävla myra. Jag kan inte sluta äta. Jag känner mig så jävla värdelös.

Min konstanta övervikt och hetsätning har orsakat en hungerskänsla som aldrig stillas och det gör mig galen! Dietister, läkare, psykologer, alla människor jag träffat som ska försöka hjälpa säger bara samma sak:

"Det är bara att äta mindre och nyttigare."

Ja... Det är bara.

Och så jävla stolt jag varit över mig själv som gått ner massor och kan leka med mina barn utan att få andnöd. För även om jag skiter i samhällets förväntningar och normer vill jag gå ner i vikt och få en sund relation till mat. Så hade det "bara varit" om det varit fullt så enkelt.

De senaste dagarna har jag tänkt på glass när jag vaknat på morgonen. Jag har smugit upp mitt i natten för att hetsäta så ingen ser.

Jag mår så dåligt över detta och jag kan inte för mitt liv sluta. Skäms som en hund inför familj och vänner, vägrar erkänna att jag tappat kontrollen igen.

Hur ska jag hitta den?! JAG VILL BARA HA EN VARDAG DÄR ALLT INTE HANDLAR OM VAD JAG VILL ÄTA!

Finns det någon som känner igen sig som vill prata om detta?

Tips och råd om dieter kan stoppas där solen inte skiner för det handlar inte om sånt.

• Svar på tråden Överätande och hetsätning
  • MammAmma

Jag säger bara: kbt.

Nu var jag inte riktigt så överviktig; vägde 95 kg till mina 160 cm så sent som i augusti förra året, jag hetsåt och överåt jag med. Nu väger jag 68 kg, har inte bantat, ingen diet, inga förbud, inget gymmande - bara en frisk och sund syn och relation till mat. Ändrade hur och när jag åt, men inte vad. Med hjälp av just kbt.

• Anonym (Glassen)
    bjar skrev 2015-05-12 18:21:38 följande:

Det är jättetufft, tro mig jag vet! Det här beroendet är inte som droger då maten är tuffare med tanke på att det är något du måste utsättas för varje dag (för utan mat såndör du ju). Det är ett missbruk som man måste övervinna med en jävla mycket vilja.

Jättestarkt av dig med din viktnedgång!

Jag har gått ner från över 95kg till 65 på 1,5 år. Det tog en jävla mycket vilja och envishet! Men jag kan säga att än idag är det tufft för mig eftersom det här är något man kämpar med 24/7. För mig har det blivit lite lättare att hantera mat men ändå inte 100% bra. Jag har mina dåliga stunde är och döjer för familjen mitt överätande. Men det är DU som måste stiga över ditt hjärnas viskande. Det är ap-jobbigt och något som man måste lägga sin energi på. Jag tycker vissa dagar är jobbigare än andra speciellt då jag överätit men då får man förlåta sig själv och låta nästa måltid bli ett bättre alternativ. Även om du backar ett steg med överätande, så tar du två steg frammåt om du förlåter dig själv (vi är alla mänskliga) och gör restan av dagen nyttig

Stor kram!

Jag kan inte förlåta mig och varje gång jag fallit för trycket kan jag inte sluta för om jag slutar äta måste jag ta tag i ångesten. Suck...

Det är en ond jävla cirkel som gör mig knäpp.

Men hur gjorde du för att komma över det värsta?

Jag har konstant hungerskänsla som gör att jag trillar dit titt som tätt, dock aldrig såhär länge som denna gång.

Vad skönt att höra att någon annan klarar det! Tack!
  • Anonym (Oa  / Faa)
    Anonym (Glassen) skrev 2015-05-12 18:23:19 följande:
    Vi kan diskutera i evigheter vad LCHF eller andra dieter gör med kroppen. Både negativt och positivt. Men nu var det inte vad jag var ute efter...

Har du någon erfarenhet av 12-stegsprogram själv? Jag har nämligen uppfattningen att det är väldigt religiöst. Stämmer det? Skrämmer livet ur mig att sitta i ett rum med okända människor och berätta mina hemligheter.

Men tack för tipset!

Ja jo men den hjälpen får inte jag så det är jag som får fixa detta.
    Ja, jag har erfarenhet av olika 12-stegsprogram. Läs på deras hemsidor. Det finns många som har funnit hjälp där utan att vare sig vara eller bli religiösa. Det är inget villkor att du tar till dig = köper hela konceptet, med hull hår och för att delta i ett möte. I både Oa och Faa finns många telefonmöten. Du kan ringa upp och inte säga ett knäpp om du inte vill.

Du har inget att förlora men där kan du finns människor som delar din erfarenhet men som kommit mer eller mindre långt i att finna utvägar.

Nåt annat som varit mig till hjälp är Lisbeth Stahre: "Övervikt handlar om känslor - gå ner i vikt med KBT" . Finns på bibblan.  Helt utan Gud - om du föredrar det samt helt utan given diet.
  • Anonym (Oa  / Faa)

Slå inte på dig själv för att du har ångest. Det är ju  pga den du överäter. Skulle du behandla dig själv eller någon annan på samma sätt om det gällde någon annan sjukdom?

• Anonym (Suss)

Hej! Jag känner verkligen igen mig i ditt problem. Är 34 och har sedan tonåren kämpat med mitt ätbeteende, tappar kontrollen och överäter i perioder, har haft bulimi, har pendlat från normalvikt upp till 30-35kg övervikt pga min överätning. Jag har gått i kbt hos en psykolog som jobbade just med ätstörningsdrabbade personer. Jag gick även i samband med det några veckor på ätträningsenhet, där jag fick lära mig vad som var normalt att äta/hur stora portioner etc som är normalt. Innan det åt jag antingen för mycket(överåt/hetsåt), eller alldeles för lite(svalt kroppen/kompenserade för överätningen). Efter det har jag lärt mig hur jag ska äta för att minimera att inte hamna i överätning, tex att äta regelbundet för att hålla blodsockret på jämn nivå, äta fem-sex ggr/dag. Jag ser mig mitt beteende som ett matmissbruk (vet att detta är min svaghet såsom tex en del utvecklar alkoholmissbruk) och jag hamnar fortfarande i detta beteende regelbundet och det är jobbigt. Man tappar liksom kontrollen, det fungerar som en drog. När jag hamnat i överätning kan det pågå i dagar, tills jag lyckad styra upp det för den gången. Det jag tar till mig från tiden jag gick i behandling för min bulimi är att man kan få återfall/falla tillbaka i sitt beteende, men för den skull är det inte kört. Jag känner igen känslan av skuld och skam, men precis som i ett annat missbruk är man inte sitt missbruk! Jag tror att i och med att man inte kan undvika mat, man utsätts för den varje dag, är det bara att försöka förhålla sig till den och inte ge upp när man faller. För mig brukar det hjälpa att ta stöd av min man. Tex dels erkänna för honom när jag överätit (känns bra att erkänna på nåt sätt och att han stöttar mig och känna att han inte dömer mig för det). Dels få stöd av honom att inte ha sötsaker/chips etc hemma, som är min svaghet och som jag riskerar överäta av. Låter sjukt, men ibland när jag ska vara själv hemma kan jag be honom ta med mitt kontokort, så jag inte kan utsätta mig för frestelsen att gå ner på stan och köpa godis etc. Jag har helt enkelt hittat strategier och lärt mig i vilka situationer jag riskerar att falla och försöker undvika dem, men som sagt, det händer ändå. Men jag försöker att inte ge upp och jag känner att det trots allt (kanske tack vare mina strategier) inte längre styr mitt liv på samma sätt som när jag var som sjukast i min överätning och mitt ätstörningsbeteende. Önskar dig lycka till!!!

• Anonym (Glassen)
    Anonym (Oa / Faa) skrev 2015-05-12 18:29:49 följande:

Ja, jag har erfarenhet av olika 12-stegsprogram. Läs på deras hemsidor. Det finns många som har funnit hjälp där utan att vare sig vara eller bli religiösa. Det är inget villkor att du tar till dig = köper hela konceptet, med hull hår och för att delta i ett möte. I både Oa och Faa finns många telefonmöten. Du kan ringa upp och inte säga ett knäpp om du inte vill.

Du har inget att förlora men där kan du finns människor som delar din erfarenhet men som kommit mer eller mindre långt i att finna utvägar.

Nåt annat som varit mig till hjälp är Lisbeth Stahre: "Övervikt handlar om känslor - gå ner i vikt med KBT" . Finns på bibblan.  Helt utan Gud - om du föredrar det samt helt utan given diet.

Tack! Jag ska kolla upp detta, känns som det behövs en ordentlig förändring. Och nej klart jag inte hade gjort vid andra sjukdomstillstånd men man ska ju inte glömma hur tjocka människor ständigt får höra vilken dålig karaktär man har, lat etc. Det tar över ibland!
  • Anonym (Glassen)
    Anonym (Suss) skrev 2015-05-12 18:50:23 följande:

Hej! Jag känner verkligen igen mig i ditt problem. Är 34 och har sedan tonåren kämpat med mitt ätbeteende, tappar kontrollen och överäter i perioder, har haft bulimi, har pendlat från normalvikt upp till 30-35kg övervikt pga min överätning. Jag har gått i kbt hos en psykolog som jobbade just med ätstörningsdrabbade personer. Jag gick även i samband med det några veckor på ätträningsenhet, där jag fick lära mig vad som var normalt att äta/hur stora portioner etc som är normalt. Innan det åt jag antingen för mycket(överåt/hetsåt), eller alldeles för lite(svalt kroppen/kompenserade för överätningen). Efter det har jag lärt mig hur jag ska äta för att minimera att inte hamna i överätning, tex att äta regelbundet för att hålla blodsockret på jämn nivå, äta fem-sex ggr/dag. Jag ser mig mitt beteende som ett matmissbruk (vet att detta är min svaghet såsom tex en del utvecklar alkoholmissbruk) och jag hamnar fortfarande i detta beteende regelbundet och det är jobbigt. Man tappar liksom kontrollen, det fungerar som en drog. När jag hamnat i överätning kan det pågå i dagar, tills jag lyckad styra upp det för den gången. Det jag tar till mig från tiden jag gick i behandling för min bulimi är att man kan få återfall/falla tillbaka i sitt beteende, men för den skull är det inte kört. Jag känner igen känslan av skuld och skam, men precis som i ett annat missbruk är man inte sitt missbruk! Jag tror att i och med att man inte kan undvika mat, man utsätts för den varje dag, är det bara att försöka förhålla sig till den och inte ge upp när man faller. För mig brukar det hjälpa att ta stöd av min man. Tex dels erkänna för honom när jag överätit (känns bra att erkänna på nåt sätt och att han stöttar mig och känna att han inte dömer mig för det). Dels få stöd av honom att inte ha sötsaker/chips etc hemma, som är min svaghet och som jag riskerar överäta av. Låter sjukt, men ibland när jag ska vara själv hemma kan jag be honom ta med mitt kontokort, så jag inte kan utsätta mig för frestelsen att gå ner på stan och köpa godis etc. Jag har helt enkelt hittat strategier och lärt mig i vilka situationer jag riskerar att falla och försöker undvika dem, men som sagt, det händer ändå. Men jag försöker att inte ge upp och jag känner att det trots allt (kanske tack vare mina strategier) inte längre styr mitt liv på samma sätt som när jag var som sjukast i min överätning och mitt ätstörningsbeteende. Önskar dig lycka till!!!

Åh vad härligt att höra! Jag har haft oturen med KBT just för att jag träffat på de som tjatar dieter och det har jag testat till max. Ska ta till mig de råd ni lämnat här och söka hjälp igen för jag tror inte jag löser det här själv.

Min familj vet om mina problem, min man stöttar mig till 100% men det är jag som måste göra det också.

Har fått presenterat för mig vad jag ska äta varje dag för att hålla mig inom gränsen men det slutar alltid med knorrande mage och irritation. Det är svårt att vänja av hjärnan vid beteende som funnits så otroligt länge.

Tack!
  • Anonym (Lemmy17)
    MammAmma skrev 2015-05-12 18:24:04 följande:

Jag säger bara: kbt.

Nu var jag inte riktigt så överviktig; vägde 95 kg till mina 160 cm så sent som i augusti förra året, jag hetsåt och överåt jag med. Nu väger jag 68 kg, har inte bantat, ingen diet, inga förbud, inget gymmande - bara en frisk och sund syn och relation till mat. Ändrade hur och när jag åt, men inte vad. Med hjälp av just kbt.

Precis så menar jag. Men detta är ju en metod som gör att man måste säga "adjö" till sin stora kärlek och bästa vän. Det är hårt men ett måste om man ska använda förnuftet.
  • Anonym (Anna)

Jag tycker att ni alla ska läsa Ann Fernholms böcker om kolhydrater, hormoner och annat. Det är ingen LCHF-bok om man nu ser rött när man hör sånt utan det är väldigt sakligt med information kring hur olika sockerarter behandlas i kroppen, vad de triggar och vad de ställer till med. Det handlar om mättnadskänslor och hur kroppen helt enkelt reagerar när den får (=du äter) olika livsmedel.
    Du kan mycket väl ha ställt till med oreda men det är oftast inget som inte går att lösa. Och det handlar definitivt inte om dålig karaktär utan att man dels lärt in vissa mönster och dels stört kroppens sätt att ta hand om det vi får i oss.
    Rekommenderas varmt!

Det sötaste vi har heter den senaste boken.

• MammAmma
    Anonym (Lemmy17) skrev 2015-05-13 11:23:34 följande:

Precis så menar jag. Men detta är ju en metod som gör att man måste säga "adjö" till sin stora kärlek och bästa vän. Det är hårt men ett måste om man ska använda förnuftet.

Om du med "stora kärlek" menar hetsätning, så ja absolut, det finns ju inget annat sätt. Men om du menar att säga adjö till att äta godsaker så är det absolut inte så. Det handlar ju bara om att ta tillbaka kontrollen över hur man äter, och varför. Inte vad man äter.

Jag har som sagt gått ner en del på relativt kort tid tack vare kbt och jag går fortfarande stadigt ner, även om det nu går långsammare, och jag avstår inte från NÅNTING Jag kan numera t o m ge mig själv tillåtelse till att vältra mig i mina laster ibland, för jag har kontrollen och kan nuförtiden bibehålla den utan att börja hetsäta. Jag vräkte t ex nyss i mig två donuts, jag köpte fyra. Mitt gamla jag hade mölat alla fyra och även stoppat i mig chokladen jag ska ha till bakning imorgon samt kakdegen i kylen som jag väntar på ska kallna så jag kan göra kakor. Jag kan idag känna mig fullkomligt tillfreds med att 'bara' ha ätit två av dem, och dessutom utan skuldkänslor över att jag åt dem.
Svar på tråden Överätande och hetsätning