• Anonym (anonym)

Steril?

Hej!

Jag har under min tonår festat mycket och det har inte varit bara alkohol utan de flesta narkotika och internet droger har också funnits med i bilden. Jag har mest rökt cannabis och jag har nu utskrivet ritalin av läkare som jag tar enligt recept.

Nu bor jag med min pojkvän (och blivande man den 31 juli) och vi vill verkligen ha en liten skit som livar upp vardagen lite. Jag har varit ren i cirka 7 månader och för cirka 5 veckor sen tog jag ut min p-stav för att jag skulle kunna bli gravid.

Än så har jag inte haft min mens sen innan jag skaffade p-staven och jag börjar bli lite orolig om drogerna har förstört något av mina organ så jag har blivit steril. Jag kanske är orolig i onödan, men vi vill verkligen ha en liten solstråle. Någon som har en idé eller vet nånting om detta?

Tack på förhand! <3

• Svar på tråden Steril?
  • Anonym (ojoj)

Har du bara varit ren i 7 månader ska du INTE bli gravid än....... för din OCH babyns skull. Du är INTE redo!!!

• Anonym (U)

Varför så bråttom? Du har bara varit gravid en så väldigt kort tid. Ritalin är väl inge bra vid en graviditet, inte innan heller?

• klyban
    Anonym (ojoj) skrev 2015-05-15 18:45:45 följande:
    Har du bara varit ren i 7 månader ska du INTE bli gravid än....... för din OCH babyns skull. Du är INTE redo!!!

Har man varit ren i 7 månader, så finns inget där.
    Som är för babyns skull, och hindra man blir gravid.
    Och att detta skulle vara nått dåligt för babyns skull
    Redo punkten, det kan man inte avgöra i nått som inlägget har gett oss.

• klyban
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-15 18:42:56 följande:
    Hej!
    Jag har under min tonår festat mycket och det har inte varit bara alkohol utan de flesta narkotika och internet droger har också funnits med i bilden. Jag har mest rökt cannabis och jag har nu utskrivet ritalin av läkare som jag tar enligt recept.

Nu bor jag med min pojkvän (och blivande man den 31 juli) och vi vill verkligen ha en liten skit som livar upp vardagen lite. Jag har varit ren i cirka 7 månader och för cirka 5 veckor sen tog jag ut min p-stav för att jag skulle kunna bli gravid.

Än så har jag inte haft min mens sen innan jag skaffade p-staven och jag börjar bli lite orolig om drogerna har förstört något av mina organ så jag har blivit steril. Jag kanske är orolig i onödan, men vi vill verkligen ha en liten solstråle. Någon som har en idé eller vet nånting om detta?

Tack på förhand! <3

Kan inte komma på några droger som gör en steril.
    Dock om man haft P-stav eller gått på P-piller länge.
    Så kan det ibland ta ett tag innan kroppen ställer om sig.

• Anonym (anonym)
    Anonym (U) skrev 2015-05-15 19:55:27 följande:

Varför så bråttom? Du har bara varit gravid en så väldigt kort tid. Ritalin är väl inge bra vid en graviditet, inte innan heller?

Med min ADHD så har jag alltid bråttom med allt haha. Om någon ska komma och hälsa på om 1 timme så tänker jag "1 timme!? Det ska vara nu! Fast helst igår." Förstår du? Du kanske missförstod mig eller så tolkade jag det fel. Jag är inte gravid, men jag vill verkligen bli och jag är väldigt otålig när det gäller det.

Jag ska åka till min läkare och diskutera min medicinering nästa vecka. Då får jag se vad han tycker och tänker. Kanske blir det att börja trappa ner. Fast kanske har ritalin redan gjort för stor skada på min kropp så jag är steril.
    klyban skrev 2015-05-15 20:00:13 följande:

Kan inte komma på några droger som gör en steril.

Dock om man haft P-stav eller gått på P-piller länge.

Så kan det ibland ta ett tag innan kroppen ställer om sig.

Jag vet att det kan ta ett tag, men man blir orolig över det och jag har enorma skuldkänslor över vad jag har gjort när jag var yngre. Att jag undrar är att jag kommer ihåg en film (scarface) där en kvinna har tagit droger och hon och hennes man ville ha barn, men hon hade blivit steril av alla droger. Jag är jätte rädd att det har hänt samma sak med mig.
  • Ego Lovers

Janusinfo.se kan du läsa om läkemedels påverkan på fostren. Det är Stockholms läns landsting som har den sidan och ledande forskare gör uppdateringar så senaste info finns. Något som FASS inte har.

• Ego Lovers

Metylfenidat Klassificering:

2

Preparat: Concerta , Concerta® , Daytrana , Equasym ,Visa alla

Bedömning

Riskerna för en fosterpåverkan av metylfenidatanvändning under graviditet är fortfarande ofullständigt undersökta. Försiktighet bör därför iakttas. Om exponering skett för metylfenidat i tidig graviditet finns dock av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Bakgrund

Metylfenidat användes förr som allmänt uppiggande och aptitnedsättande medel ? i dag är indikationen narkolepsi samt ADHD. Enstaka tidiga studier ville sätta användning av aptitnedsättande medel i samband med uppkomsten av missbildningar men sambandet var oklart. Troligen saknar metylfenidat åtminstone någon mera uttalad fosterskadande effekt.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns 220 barn med denna exponering. Fem av barnen hade någon missbildningsdiagnos, mot 4-5 förväntade. Missbildningsfrekvensen i sig är således inte förhöjd men det som möjligtvis är anmärkningsvärt är att fyra av de fem barnen hade någon hjärtmissbildning. Tre barn hade ventrikelseptumdefekter (det ena kombinerat med polydaktyli), och ett barn hade dubbelt inflöde till vänster kammare (enkammarhjärta). Det femte barnet hade en reduktionsmissbildning av en arm. Fyndet bör tillsvidare betraktas som ett slumpfenomen, men bör följas upp.

Det ska inte vara någon fara då förväntade normala med kvinnor utan medicin får 4-5 missbildade barn och i gruppen med ritalin/Concerta var 5 barn missbildade. Dvs en väldigt lågt tal och inom normalspannet så man kan inte säga om det beror på medicinen eller inte

• Anonym (anonym)

Ritalin (metylfenidat) är, enligt mig, en drog och enligt myndigheter också. Det är inte bra att äta den medicin som innehåller metylfenidat när man är gravid eftersom den är kraftigt beroendeframkallande och ämnet cirkulerar i blodet som också når fostret. Så om man äter den sortens medicin så kan barnet födas med abstinens. Det är likadant om man drogar eller tar andra starka mediciner. Alltså det är inte bra att äta ritalin under graviditeten.

Men jag talade om att jag troligtvis ska trappa ner medicinen och jag hoppas att ritalin inte har förstört den delen av kroppen som behövs för att skaffa barn.

• klyban
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-15 20:34:22 följande:
    Med min ADHD så har jag alltid bråttom med allt haha. Om någon ska komma och hälsa på om 1 timme så tänker jag "1 timme!? Det ska vara nu! Fast helst igår." Förstår du? Du kanske missförstod mig eller så tolkade jag det fel. Jag är inte gravid, men jag vill verkligen bli och jag är väldigt otålig när det gäller det.

Jag ska åka till min läkare och diskutera min medicinering nästa vecka. Då får jag se vad han tycker och tänker. Kanske blir det att börja trappa ner. Fast kanske har ritalin redan gjort för stor skada på min kropp så jag är steril.

Jag vet att det kan ta ett tag, men man blir orolig över det och jag har enorma skuldkänslor över vad jag har gjort när jag var yngre. Att jag undrar är att jag kommer ihåg en film (scarface) där en kvinna har tagit droger och hon och hennes man ville ha barn, men hon hade blivit steril av alla droger. Jag är jätte rädd att det har hänt samma sak med mig.

Du varit utan droger i 7 månader.
    Du behöver inte vara det minsta orolig över detta.
    Och eventuella skador på ditt barn.
    Värsta du kan göra är att, konsumera nikotin under graviditet.
    Sen skulle jag gissa på alkohol, kommer sen.
    Cannabis, kommer 10steg nedanför.
    Om nu det var en av drogerna.

Socker, opiater och kraftiga centralstimulerande(amfetamin, X och kokain)
    Dessa ska man undvika, under en graviditet.
    Dock är opiaterna, farligast.
    Då efter födsel, så får de en extrem abstinens.

• Ego Lovers
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-15 21:41:00 följande:

Ritalin (metylfenidat) är, enligt mig, en drog och enligt myndigheter också. Det är inte bra att äta den medicin som innehåller metylfenidat när man är gravid eftersom den är kraftigt beroendeframkallande och ämnet cirkulerar i blodet som också når fostret. Så om man äter den sortens medicin så kan barnet födas med abstinens. Det är likadant om man drogar eller tar andra starka mediciner. Alltså det är inte bra att äta ritalin under graviditeten.

Men jag talade om att jag troligtvis ska trappa ner medicinen och jag hoppas att ritalin inte har förstört den delen av kroppen som behövs för att skaffa barn.

Den dos som personer med en neuropsykiatrisk diagnos får är en bråkdel av vad en person som knarkar tar för att få sig ett rus.
  • Anonym (U)

[quote=75304101][quote-nick]Anonym (anonym) skrev 2015-05-15 20:34:22 följande:[/quote-nick]

Jag ska åka till min läkare och diskutera min medicinering nästa vecka. Då får jag se vad han tycker och tänker. Kanske blir det att börja trappa ner. Fast kanske har ritalin redan gjort för stor skada på min kropp så jag är steril.Jag vet att det kan ta ett tag, men man blir orolig över det och jag har enorma skuldkänslor över vad jag har gjort när jag var yngre. Att jag undrar är att jag kommer ihåg en film (scarface) där en kvinna har tagit droger och hon och hennes man ville ha barn, men hon hade blivit steril av alla droger. Jag är jätte rädd att det har hänt samma sak med mig.

[/

Du försöker ju aktivt bli gravid nu? När du inte vet vad Ritlin gör för inverkan? Kanske måste du sluta helt med det o vara utan i månader innan det är säkert att bli gravid?

Varför inte jobba mer med dig själv först? Impulskontroll måste du se till att ha om du vill bli förälder.

• Anonym (U)

Klara du dig utan Ritalin?

Varför inte ta reda på det först?

Barnets mående o framtid borde gå före din vilja att bli gravid.

Svar på tråden Steril?