VARFÖR får man inte äta blodigt kött?
Hej!
Jag vet att man bör undvika blodigt kött när man är gravid, tex oxfile som inte är helt genomstekt. Men varför?!
Kan de vara farligt om man äter det? Isf på vilket sätt?
Hej!
Jag vet att man bör undvika blodigt kött när man är gravid, tex oxfile som inte är helt genomstekt. Men varför?!
Kan de vara farligt om man äter det? Isf på vilket sätt?
Fast var står det att man inte bör äta rött nötkött? Hittar inget om det i slvs kostråd
Kopierad från 1177:
"Man bör undvika att äta rått kött och rå köttfärs när man är gravid, eftersom det kan innehålla toxoplasma.
Toxoplasmaparasiten dör vid djupfrysning, minst -18 grader, och vid matlagningstemperatur över 70 grader, det vill säga när det bubblar.
Toxoplasma försvinner däremot inte om köttet gravas, torkas eller kallröks. Exempel på torkat eller kallrökt kött är parmaskinka och salami. Vill man ändå äta sådant kött kan man frysa det i tre dygn, då dör eventuella parasiter."
I slvs kostråd för gravida står det:
"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt."
Detta tolkar jag som att nötkött (exklusive köttfärs) går bra att äta även om det inte är genomstekt? Om rådet var att genomsteka allt kött så borde de väl skriva just det?
Toxiner och bakterier dör INTE av frysning! Toxoplasma gör det, men det är en parasit. Väljer man svenskt kött (och det gör man väl?) så är risken med icke genomstekt kött (undantag köttfärs) väldigt väldigt liten
Hej TS
Här kan du läsa lite relevant information om toxoplasma och graviditet.
www.1177.se/Vastra-Gotaland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-ar-toxoplasma-och-hur-kan-jag-skydda-mig/
I slvs kostråd för gravida står det:
"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt."
Detta tolkar jag som att nötkött (exklusive köttfärs) går bra att äta även om det inte är genomstekt? Om rådet var att genomsteka allt kött så borde de väl skriva just det?
Upphettning till 70grader och frys till minst -18 gr dödar bakterien. Tänk på att gravat och torkat kött då kan innehålla bakterien.
Man får äta blodigt nötkött men inte blodigt fläsk eller kycklingkött.
Borde inte vara farligt på några sätt om man tänker efter.... det mest naturliga sätter att få i sig kött är ju att äta det rått.
Köper man kött som är producerat inom EU (+ norge, island och schweiz) så har produktionen varit hårt reglerad och köttet ska vara fritt från skit.
Köper man kött av ?finare kvalité?, dvs inte från sverige eller norge, så får du en smakupplevelse som på köpet ;)
Vad gäller skit i köttet så kan det alltid bli fel. Tex så blir ju folk smittade av salmonella av svensk färsk kyckling ibland... i japan äter man samtidigt helt rå kyckling utan att bry sig.
Nu är jag man, så jag kan/ska inte uttala mig om graviditet och foster. Men enl mig är det helt ok att äta kött, fisk och fågel dagligen - MEN det SKA vara RIKTIGT GENOMSTEKT. Punkt slut!
Det där med att äta "råbiff" är definitivt inget för mig. Jag ärligt talat avskyr halvstekt/halvrå mat. Äter för övrigt kött, fisk och fågel 7 dagar i veckan och häller i mig 2 liter 3% mjölk. Som tack för hjälpen så har jag varken varit förkyld eller haft en influensa sedan förra årtusendet. Men jag har väl ett bra imunförsvar kan jag tänka.
Avskyr för övrigt vegetarisk mat och jag tror inte jag ätit en grönsak detta årtusende heller. Jo, föresten. Jag ÄLSKAR raggmunkar med massor av stekt fläsk till. Det är väl det närmaste vegetarisk kost jag kommit.