• Anonym (Icke fertil)

har tappat hoppet om barn!

Blir så ledsen och arg på sjukvården!
    Jag och partnern varit tillsammans i tre år, han har två barn sen tidigare.
    Under alla tre år har jag aldrig blivit gravid, inte ens en gång! Trots ÄLtest och gynkontroller.
    Har haft cystor och myom för några år sedan som opererades bort.
    Min menscykel har alltid varit regelbunden men det senaste året varit oregelbunden med 5-8 dagar för sent eller för tidigt.

Sökt för utredning ang ofrivillig barnlöshet och dom kollade en gång med VUL och vanlig gyn undersökning och konstaterade att det var inget fysiskt fel på mig eller min Karl då han har barn sen tidigare. Är överviktigt och påpekade det vid besöket och gått ner 15 kilo och det sa dom inte skulle vara ett problem utan att vi skulle försöka och "hoppa upp i sadeln" igen. Det var ett år sen vi var på det besöket.

Vi har försökt med kosttillskott, temp, älstickor, utan älstickor, ha sex varje dag - ha sex varannan dag. Älska för att älska och inte göra barn. Det gör så fruktansvärt jävla ont att inte få uppleva en graviditet och få ett barn. Ett barn är vår största dröm. Är glad över bonusbarnen och dom ger mig lycka i vardagen. Men en egen liten knodd är min dröm.

Vad ska jag göra? Var ska jag vända mig nu? Gyn lyssnar inte och inte vårdcentralen ang min mens som spökar och tryck vid urinblåsan och allt annat. Har gett upp hoppet och det är förjävligt :( någon som suttit i samma sits och fått hjälp?

Tillägger att jag är 25 och min man är 27.

• Svar på tråden har tappat hoppet om barn!
  • Jag är bara jag

Men du måste väl tatt hormonprover också och inte bara kollats med undersökning och VUL? Väger du för mycket för IVF eller varför nekas du hjälp? Finns det nån privat du kan gå till? Eller åk till nån IVF-klinik direkt. Ge upp ska du inte göra!  Glad Du har verkligen åldern på din sida så du hinner ju vilken väg det nu än blir till barn.

• Anonym (Icke fertil)
    Jag är bara jag skrev 2015-05-20 17:27:51 följande:

Men du måste väl tatt hormonprover också och inte bara kollats med undersökning och VUL? Väger du för mycket för IVF eller varför nekas du hjälp? Finns det nån privat du kan gå till? Eller åk till nån IVF-klinik direkt. Ge upp ska du inte göra!  Glad Du har verkligen åldern på din sida så du hinner ju vilken väg det nu än blir till barn.

Nej det är det som är skrämmande! Dom har inte tagit några hormon prov inte ens erbjudit tanken av IVF! :o utan bara "schasar" ut oss med att vi ska gå hem och försöka igen att allt ser fysiskt ok ut :/
  • Maramina

Kolla på din landstings hemsida vilka regler de har för utredning. Det kan vara så att du fortfarande bedöms vara för ung för att få en utredning bekostad. Är det så att ni av någon anledning ändå nekas utredning så kontakta en privat klinik och gör utredning där.

Att mannen har barn sedan tidigare behöver inte betyda att hans spermier är bra idag. Mycket kan ha hänt. Han kan ha haft någon infektion eller något som försämrat hans spermier eller så kanske hans barn bara har varit en lyckoträff.

• Jag är bara jag

Ja,men det är ju helt absurt! Bara en undersökning säger ju inget alls om fertiliteten. Möjligen om man saknar äggstockar då eller nåt annat extremovanligt. Hormonprover är ju a och o i en utredning! Och spermaprov förstås. Då upptäcks de flesta felen och 70% får en diagnos på så vis.  Resterande 30% är oförklarligt infertila,men har oftast nåt fel de också,men det krävs mer för att komma fram till det. Få är däremot sterila så de flesta lyckas med hjälp. Finns det nån annanstans du kan gå eller bor ni väldigt avigt till? Kanske är värt åka en bit också för att verkligen få hjälp. 3 år är länge och tyder på nåt fel. Behöver inte vara nåt jättestort fel som inte går åtgärda,men ni måste ju få veta!

Stå på dig! {#emotions_dlg.flower}

• Jag är bara jag
    Maramina skrev 2015-05-20 18:04:38 följande:
    Kolla på din landstings hemsida vilka regler de har för utredning. Det kan vara så att du fortfarande bedöms vara för ung för att få en utredning bekostad. Är det så att ni av någon anledning ändå nekas utredning så kontakta en privat klinik och gör utredning där.

Att mannen har barn sedan tidigare behöver inte betyda att hans spermier är bra idag. Mycket kan ha hänt. Han kan ha haft någon infektion eller något som försämrat hans spermier eller så kanske hans barn bara har varit en lyckoträff.
    Tvivlar starkt på att nån har över 25 som gräns. Vet en som var 22 och fick göra IVF vilket innebär att utredningen gjorde hon långt innan.
  • Anonym (Ärlig)

Nu ska jag vara väldigt uppriktig. Jag tror att barn är extremt överskattat, åtminstone i Sverige! Jag är själv ytterst till om jag ska skaffa barn. Nackdelar:

1. Förlust av extremt mycket och värdefull tid.
    2. Mycket kostnader.

Och då är det förutsatt att man få ett normalt barn. Får man en unge med en diagnos som exempelvis autism, adhd eller något annat så blir det 5 gånger mer jobb och slit. Ha även i beräkning att du bor i Sverige, vilket gör att du med stor sannolikhet hamnar i en framtida vårdnadstvist, vilket är extremt roligt! När du sedan på ålderns höst förväntar di hjälp från dina barn, då bor de förmodligen i andra städer och du får klara dig själv mestadels. 

Bättra att investera i dig själv, lev dit liv till fullo. Köp en motorcykel istället, lev loppan.. Unna dig själv tid som gör att du verkligen få ut något av livet.   

• minerva123
    Anonym (Ärlig) skrev 2015-05-20 18:27:42 följande:

Nu ska jag vara väldigt uppriktig. Jag tror att barn är extremt överskattat, åtminstone i Sverige! Jag är själv ytterst till om jag ska skaffa barn. Nackdelar:

1. Förlust av extremt mycket och värdefull tid.

2. Mycket kostnader.

Och då är det förutsatt att man få ett normalt barn. Får man en unge med en diagnos som exempelvis autism, adhd eller något annat så blir det 5 gånger mer jobb och slit. Ha även i beräkning att du bor i Sverige, vilket gör att du med stor sannolikhet hamnar i en framtida vårdnadstvist, vilket är extremt roligt! När du sedan på ålderns höst förväntar di hjälp från dina barn, då bor de förmodligen i andra städer och du får klara dig själv mestadels. 

Bättra att investera i dig själv, lev dit liv till fullo. Köp en motorcykel istället, lev loppan.. Unna dig själv tid som gör att du verkligen få ut något av livet.   

Nu handlade TS inlägg om hur hon ska få hjälp att kunna få ett barn. Hon efterfrågade inte tips om att sluta vilja ha barn. Om du nu inte råkade läsa TS.
  • Anonym (Ärlig)
    minerva123 skrev 2015-05-20 18:41:31 följande:
    Nu handlade TS inlägg om hur hon ska få hjälp att kunna få ett barn. Hon efterfrågade inte tips om att sluta vilja ha barn. Om du nu inte råkade läsa TS.
    Min poäng är att bara att det inte är hela världen om det inte fungerar.
    Jag som kille behöver ju inte föda barnet så det biten slipper jag ju, men trots detta är jag ytterst tveksam till om jag vill ha barn. Visst hade det varit kul om man fick en eller tvånormalfungerande små töser eller något, men barn innebär också ett enormt slit. Fan, du utsätts både för ständig oro över barnet och samtidigt ska du investera nästan all din fria tid åt att göra det ena eller andra för ungen. Istället för att sätta sig och spela tv spel eller på annat valfritt sätt unna dig själv, så ska du stå och laga mat åt ungarna. När det är klart ska du diska och sedan ska du oroa dig..
    Som sagt, gravt överskattat. Och jag vet att många tycker likadant, alltså som har barn.
  • Anonym (Ärlig)
    Anonym (Ärlig) skrev 2015-05-20 18:52:55 följande:
    Jag som kille behöver ju inte föda barnet så det biten slipper jag ju, men trots detta är jag ytterst tveksam till om jag vill ha barn. Visst hade det varit kul om man fick en eller tvånormalfungerande små töser eller något, men barn innebär också ett enormt slit. Fan, du utsätts både för ständig oro över barnet och samtidigt ska du investera nästan all din fria tid åt att göra det ena eller andra för ungen. Istället för att sätta sig och spela tv spel eller på annat valfritt sätt unna dig själv, så ska du stå och laga mat åt ungarna. När det är klart ska du diska och sedan ska du oroa dig..
    Som sagt, gravt överskattat. Och jag vet att många tycker likadant, alltså som har barn.
    Jag kanske donerar sperma och följer mitt barns uppväxt på avstånd. Det kanske kan vara något. Bara för reproduktionens skull.
  • minerva123
    Anonym (Ärlig) skrev 2015-05-20 18:52:55 följande:

Du har naturligtvis rätt till din åsikt och alla vill inte ha barn, inget fel i det. Men jag tycker du kan välja lite noggrannare vilket forum du väljer att lufta dina åsikter i. TS vill klart och tydligt ha barn och är ärligt talat nog fullständigt ointresserad av att du inte vill ha några.
  • Anonym (Icke fertil)
    Jag är bara jag skrev 2015-05-20 18:08:53 följande:

Ja,men det är ju helt absurt! Bara en undersökning säger ju inget alls om fertiliteten. Möjligen om man saknar äggstockar då eller nåt annat extremovanligt. Hormonprover är ju a och o i en utredning! Och spermaprov förstås. Då upptäcks de flesta felen och 70% får en diagnos på så vis.  Resterande 30% är oförklarligt infertila,men har oftast nåt fel de också,men det krävs mer för att komma fram till det. Få är däremot sterila så de flesta lyckas med hjälp. Finns det nån annanstans du kan gå eller bor ni väldigt avigt till? Kanske är värt åka en bit också för att verkligen få hjälp. 3 år är länge och tyder på nåt fel. Behöver inte vara nåt jättestort fel som inte går åtgärda,men ni måste ju få veta!

Stå på dig! {#emotions_dlg.flower}

Ska ta och stå på mig och ringa gyn imorgon och boka tid och ta just upp hormon test osv. För det känns verkligen som att man blir hönsad omkring! 3 år är en väldigt lång tid och det oroar mig något fruktansvärt med tanke på att hans tidigare barn kom till 6 månader in i deras förhållande och det andra två år senare och då hade dom precis slutat med skydd efter första barnet.

Man känner sig så fruktansvärt okvinnlig och det känns som att det verkligen är något fel på mig. Tänk om jag är steril? :( pga cystorna och myomen som dom hävdade kunde vara boven till det men det visar ju att det inte är dom iaf :(
  • Jag är bara jag

Ring imorron du! Steril är det få som är,det krävs väldigt mycket för att det inte ska gå alls med nån hjälp. Du har ju dessutom åtgärdat cystor och myom och gått ner i vikt så allt det är positivt. Glad

• Anonym (:))

Har du kollat TSH värdet ( sköldkörteln )??? Gör det annars!!! Den gjorde så jag inte kunnde bli gravid på över ett år!!! Började med Levaxin nu är jag gravid :) Så kolla, ett blodprov på vc!!! Lycka till :)

Jag är bara jag skrev 2015-05-21 14:50:30 följande:

TSH ingår i utredningen att ta.

Jag vet :) Men det går ju snabbare och bara gå till vc på droppin :) Då får man svar på det medans man väntar för att få komma på utredning ;)... I bland är det just det som är problemet, ett litet blod prov :)
  • Jag är bara jag
    Anonym (:)) skrev 2015-05-21 15:11:37 följande:
    Jag vet :) Men det går ju snabbare och bara gå till vc på droppin :) Då får man svar på det medans man väntar för att få komma på utredning ;)... I bland är det just det som är problemet, ett litet blod prov :)
    Här får man då sannerligen inte ta några blodprov bara för att man vill utan remiss.
    Jag är bara jag skrev 2015-05-21 23:19:26 följande:

Här får man då sannerligen inte ta några blodprov bara för att man vill utan remiss.

Va??? På vc behöver man ingen remiss!!! De är ju dom som skickar vidare med remiss.... Det gäller att var jobbig ;) Var just där och tog blodprov på sonen och det räckte med att jag hade en Sköldskötel sjukdom... Man behöver ingen remiss till vc, vad har ni för vc???
  • Jag är bara jag
    Anonym (:)) skrev 2015-05-22 05:51:22 följande:
    Va??? På vc behöver man ingen remiss!!! De är ju dom som skickar vidare med remiss.... Det gäller att var jobbig ;) Var just där och tog blodprov på sonen och det räckte med att jag hade en Sköldskötel sjukdom... Man behöver ingen remiss till vc, vad har ni för vc???
    Jag har tatt hur många blodprover som helst på v.c och det är klart det krävs remiss. Bara när man besöker läkare där får man ta gratis blodprover-inte på egen önskan eller om man går hos annan läkare.
    Jag är bara jag skrev 2015-05-22 15:07:53 följande:

Jag har tatt hur många blodprover som helst på v.c och det är klart det krävs remiss. Bara när man besöker läkare där får man ta gratis blodprover-inte på egen önskan eller om man går hos annan läkare.

Men det är ju klart du går till läkaren på vc först... Det är ju bara att gå på droppin.., Sen kommer dom skicka dig vidare till labbet... Vad skulle du annars göra på vc om inte träffa läkare? Som jag skrev gå till vc utan "remiss" så skickar dom dig vidare :)
Svar på tråden har tappat hoppet om barn!