• bebba83

dåligt resultat på kub-behöver tips!

Jag är 31 år gammal och väntar mitt första barn. Min sambo är 32 år och har 2 friska barn sen innan. Då hi haft flera missfall under vintern valde vi att göra kubtest. Vi har även gjort en fertilitetsutredning där det visade att ingen av oss bär på gen för kromosomavvikelse. Vi var lugna innan och allt såg fint ut på ultraljudet. Nackspalten var 1.4 och näsbenet syntes tydligt. Jag röker inte och har ett bra bMi. Trots detta fick vi svaret att det fanns en risk för 1:54 för downs syndrom? Är detta baserat på blodprovet då? Ska vi gå vidare med fostervattensprov tycker ni? Behöver lite tips då det är svårt att tänka klart och vi varken vet ut eller in... det finns ju en risk för missfall vid fvp...hur hade ni gjort?

• Svar på tråden dåligt resultat på kub-behöver tips!
  • Feather

Jag tror det är viktigt att man har tänkt igenom vad man ska göra med de test man genomgår. Alltså om testet visar downs, är man beredd att göra abort då?

Jag är 38 år o gravid fö 5 gången på 2 år, 4 missfall på rad innan o är i v 22 nu. Jag valde bort alla test. För med min historik så visste jag att jag inte klarar att ta beslut om att aktivt välja bort bebis på grund av rädsla för "fel" svar på testen. Jag låter helt naturen köra sitt race, jag/vi tar det vid förlossningen i sf. O egentligen är det som testerna visar såå liiiten del av allt som kan hända vid ex en förlossning.

Lycka till?

• Seven Costanza

Beklagar ert dåliga resultat! Jag hade gjort fvp i er sits - missfallsrisken är trots allt mindre än 1 % dvs 99% chans att inget händer och att man får veta säkert ifall barnet har en avvikelse. Hoppas allt går bra!

• Feather

Kub ger inga svar alls, det är ett sannolikhetstest. Fvp ger svar på en viss typ av avvikelser i generna. Men några sekunder för mycket syrebrist vid födsel kan ge precis lika många men andra avvikelser, så man gör det man känner att man vill.

En vän till mig gjorde fvp, hon slutade inte läka fostervatten som hon skulle och läkaren visade sig ha stuckit i navelsträngen vilket gav bakterier och barnet dog. Provsvaret kom efter 3 v, 2 v efter pojken dog, det visade på en "frisk" pojke.

Så huu jag är så delad när det kommer til sånt där.

Och jag vågade inte, för tänk om just mitt fvp orsakade mf, hade aldrig aldrig förlåtit mig själv.

Men det där är frågor var o en måste besluta om.

• Seven Costanza
    Losan skrev 2015-05-20 22:02:25 följande:

Ett NIPT-test istället kanske?

Fast NIPT ger inte heller ett säkert svar som jag förstått det utan är också bara diagnosticerande, även om det har högre korrekthet än KUB.
  • Jamtlandstaus
    Seven Costanza skrev 2015-05-20 22:05:15 följande:
    Fast NIPT ger inte heller ett säkert svar som jag förstått det utan är också bara diagnosticerande, även om det har högre korrekthet än KUB.
    Tillsammans med ett NUPP-test så har NIPT mer än 99,9% träffsäkerhet precis som FVP fast det har ingen som helst risk för MF.

...men det är dyrt, fast värt det om man kan avvara pengarna!
  • Thorla

Jag är 30 år. På vårt KUB som vi gjorde i höstas fick vi 1:3200 (1:466 på blodprovet). Min BM övertalade oss att det inte var något att oroa oss för(!)
    Och nu i mars titta en liten kille ut i v37, med en extra kromosom. Vår värld rasade samman totalt. Vi älskar honom enormt, MEN inte den x-tra kromosomen som ställt till det rejält med hans hälsa. Jag tycker du ska göra ett moderkaksprov eller ett fvp, så du iallafall kan få göra ett aktivt val. Kram

• bebba83
    Jamtlandstaus skrev 2015-05-20 23:15:43 följande:

Tillsammans med ett NUPP-test så har NIPT mer än 99,9% träffsäkerhet precis som FVP fast det har ingen som helst risk för MF.

Men får man inte bara veta om man är hög eller lågrisk? Med fvp får man väl typ ett ja eller nej?

thorla, jag skickar all min styrka till er. Förstår att ni inte var förberedda på detta!

Feather- det är sånt jag läst om som hände din vän och som får mig att tveka på hur man ska göra....

vet inte riktigt vilket ben man ska stå på....

men tack ni som tagit er tid att svara <3
  • Jamtlandstaus
    bebba83 skrev 2015-05-21 11:54:57 följande:
    Men får man inte bara veta om man är hög eller lågrisk? Med fvp får man väl typ ett ja eller nej?

thorla, jag skickar all min styrka till er. Förstår att ni inte var förberedda på detta!

Feather- det är sånt jag läst om som hände din vän och som får mig att tveka på hur man ska göra....

vet inte riktigt vilket ben man ska stå på....

men tack ni som tagit er tid att svara <3
    Svaret kommer i "sannolikhet" men har så oerhört många fler siffror, ex fick jag 1 på 7miljoner någonting.

Hur ursprungssiffrorna ser ut på FVP har jag ingen aning om men svaret man får var för oss ett uppkopierat formulär där det fylls i för hand. Men inte ens FVP är 100%...
  • hoppaspatur

Jag har gjort MKP två gånger, vilket du får göra tidigare än vänta in FVP. 
    PÅ de stora universitetssjukhusen i Stockholm är det helt säkert göra mkp. Jag kan rekommedera överläkarna på Huddinge sjukhus fostercentrum, väldigt rutinerade och känns säkra och trygga där jag gjorde mina mkp.

Det verkar vara förvirring härinne om det här NIPT-testet. Alltså, både KUB och NIPT visar sannolikhet för fel (NIPT visar rätt säkert trimosi 21 men mindre säkert för andra trisomier). Är det förhöjd sannolikhet måste man ändå fastställa fel via moderkaks- eller fostervattensprov. MKP kan du göra från vecka 11. De brukar rekommendera att under 1/200 på KUB bör ta ett mkp eller fvp så jag skulle göra mkp eller fvp om jag vore du. Så slipper du fundera sen utan får garanterat veta!

• Copyjulia
    Jamtlandstaus skrev 2015-05-20 23:15:43 följande:

Man behöver inte göra KUB ihop med NIPT. NIPT är oerhört mycket säkrare. I USA har endast 0,5% fått falska resultat (Och då främst foster som konstaterat ha downs men som inte haft det) så även om det är en risksiffra är det en oerhört tillförlitlig risksiffra. Till skillnad från KUB går man ju in och kollar om avvikelser finns i fostrets DNA. KUB är ju bara en ren sannolikhetsbedömning. 99,9% av alla foster med Downs har upptäckts med NIPT.

fostertest.se/for-gravida/
  • Jamtlandstaus
    Copyjulia skrev 2015-05-29 08:37:41 följande:
    Man behöver inte göra KUB ihop med NIPT. NIPT är oerhört mycket säkrare. I USA har endast 0,5% fått falska resultat (Och då främst foster som konstaterat ha downs men som inte haft det) så även om det är en risksiffra är det en oerhört tillförlitlig risksiffra. Till skillnad från KUB går man ju in och kollar om avvikelser finns i fostrets DNA. KUB är ju bara en ren sannolikhetsbedömning. 99,9% av alla foster med Downs har upptäckts med NIPT.

fostertest.se/for-gravida/
    Säger inte att man skall göra KUB med NIPT utan NUPP vilket är ultraljudsdelen av KUB där man mäter nackspalt och skelletdelar. Dessa tillsammans ger ännu högre sannolikhet än enbart NIPT...vilket gör att man kommer så nära 100% man kan...
  • bebba83

Tack för alla inlägg. Gjorde mkp I tisdags och idag kom svaret att bebis r frisk!!!! Är så jävla lycklig!! Var även med i en studie för att utveckla nibt testet så hoppas verkligen d kommer till reducerat pris till sverige snart!

• Seven Costanza
    bebba83 skrev 2015-06-05 20:58:09 följande:

Tack för alla inlägg. Gjorde mkp I tisdags och idag kom svaret att bebis r frisk!!!! Är så jävla lycklig!! Var även med i en studie för att utveckla nibt testet så hoppas verkligen d kommer till reducerat pris till sverige snart!

Gud va skönt, grattis!
Svar på tråden dåligt resultat på kub-behöver tips!