• Cab

För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?

Vi beställer alltid barnomsorg när de har stängt och utbildning, så får barnen prova något nytt och trivs med det, istället för att gå hemma. 

När det gäller Fritids nu kommer underliga mail, med kopior till personalen, att våra barn blir ensamma där en vanlig arbetsdag för föräldrarna, fast skolan har flera hundra elever. 

Det verkar otroligt att så många föräldrar inte behöver eller kan beställa omsorg då. Är det så svårt?

• Svar på tråden För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?
  • Ess
    FruNyfiken skrev 2015-05-22 19:14:26 följande:

Vad menar du med att "beställa barnomsorg"? I vår kommun meddelar de bara att förskolan är stängd och att vi måste ordna omsorg på annat sätt. Var och hur "beställer" man omsorg?

I vår kommun så delade de ut en lapp i god tid där man skull fylla i om barnet var ledigt den aktuella dagen, eller om det behövde barnomsorg och vilka tider man behövde.
  • BeanBag

Vad menar du med att "beställa barnomsorg"? I vår kommun meddelar de bara att förskolan är stängd och att vi måste ordna omsorg på annat sätt. Var och hur "beställer" man omsorg?

Är det en kommunal förskola är de skyldiga att ordna annan omsorg när de har stängt för planering. Men det innebär ofta att barnet hamnar på en annan förskola med främmande personal.
  • FruNyfiken
    BeanBag skrev 2015-05-22 20:31:33 följande:
    Är det en kommunal förskola är de skyldiga att ordna annan omsorg när de har stängt för planering. Men det innebär ofta att barnet hamnar på en annan förskola med främmande personal.
    Aha... Hos oss säger de som sagt endast att förskolan är stängd och att vi måste ordna barnomsorg på annat sätt. Tack för info, det visste jag faktiskt inte!
  • Cab
    FruNyfiken skrev 2015-05-22 21:53:15 följande:
    Aha... Hos oss säger de som sagt endast att förskolan är stängd och att vi måste ordna barnomsorg på annat sätt. Tack för info, det visste jag faktiskt inte!
    Det är dom privata profitörerna som tjänar mer på att lämpa över ansvaret till föräldrarna, ett skäl till varför vi valde bort dem fast deras lokaler låg bra till.

Kommunala mailar och delar ut lappar om man önskar omsorg då, när även en del egen personal följer med som känner barnen. 

Precis som i vanliga arbetslivet turas de om att ha semester. 
  • Cab
    pigglet skrev 2015-05-21 21:32:36 följande:
    Det är väl bara konstatera att vi tänker väldigt olika i vissa saker. Själv längtar jag nu till våra 9 veckors sommarlov... det har vi varje år. Och inga som helst problem att hitta på roliga saker tillsammans  Glad
    Vi tar också c:a 9 veckor men utspritt över året och funderar på fler, fåtalet kan ta 9 veckor i rad, lärare kanske.
  • Jw83
    Cab skrev 2015-05-23 04:12:09 följande:

Vi tar också c:a 9 veckor men utspritt över året och funderar på fler, fåtalet kan ta 9 veckor i rad, lärare kanske.

PC och plattor i nio veckor? ;)

Kan ni aktivera barnen och ha roligt i nio veckor så kan ni nog aktivera dom under fortbildningsdagen UTAN att placera dom vid vars en platta.

Vi har tretton veckors semester tillsammans. Det går om man sparat pengar, jobbar på en bra arbetsplats och prioriterar familjelivet.
  • Jw83

Dessutom tror jag inte att någon är FEG för att dom vill passa på att umgås med sina barn när fritids är stängt. Det är väl snarare fegt att inte våga umgås med sina barn

• Rani

Jag hat en sambo som har ett flexibelt kontorsjobb så han kan oftast kompa/jobba hemma på sådana dagar (och även de dagar det behövs vabba). Det gäller ju bara två stängningsdagar/termin. Jag tror det är väldigt vanligt med den typen av arbeten idag. Men alla har det ju inte. Jag t ex som är lärare kan ju inte bara kompa ut en dag eller jobba hemma. Då är det tur att man är två. Julen, sommaren och påsken är barnet hemma med mig.

• Ess
    Jw83 skrev 2015-05-23 07:35:17 följande:
    PC och plattor i nio veckor? ;)

Kan ni aktivera barnen och ha roligt i nio veckor så kan ni nog aktivera dom under fortbildningsdagen UTAN att placera dom vid vars en platta.

Vi har tretton veckors semester tillsammans. Det går om man sparat pengar, jobbar på en bra arbetsplats och prioriterar familjelivet.
    13 veckor!!
    Du måste va på en riktigt bra arbetsplats.
    Vi har våra 25 dagar  där man tar ut 4 på sommaren, sedan är det inte så många kvar att fördela på andra högtider. Att ta ledigt stängningsdagar existerar inte.
  • En blå giraff
    Alexi skrev 2015-05-20 21:20:31 följande:

Det är ju väldigt många arbetsplatser som har klämdag på fredagen och alltså ledigt. Många tar ju också med barnen till jobbet sådana dagar när fritids är stängt men man själv inte är ledig.

Beror ju på vad man jobbar med. Jobbar själv i vården och måste arbeta oavsett klämdag om jag inte tar semester. Och det kanske man inte vill. Kan ju heller inte ta med en 3-åring och 7-åring till en avdelning med svårt sjuka och döende. Så vi behöver ibland dagis trots att det är klämdag eller sommarförskola.
  • En blå giraff

Och just sommarförskolan har varit mycket bra här. Det är på barnens ordinarie förskola och det är alltid minst en personal där som barnen känner igen. Det är mycket personal och lite barn. Vi har två semesterperioder på mitt jobb och jag får inte välja fritt. Min man studerar och måste också arbeta under sommaren. Lite kan han vara ledig utan betalning men då prioriterar vi att vara lediga samtidigt och inte ta separata semestrar. 

Däremot lämnar jag inte på klämdagar eller dylikt OM vi kan lösa det på annat sätt. Jag har förståelse att personalen kan vilja ta kompledigt eller dylikt vilket de säkert har svårt att kunna göra annars.

• Cab

Ja det finns många lösningar men vi blir erbjudna ersättningsplatser och barnen stannar hellre hemma hos mig än att vara ensamma där. Vad som förvånar är att hela skolan inte behöver omsorg en vanlig arbetsdag, fast alla kan få och har rätt till det. 

• Jennie med ie

De flesta ser väl helt enkelt inte det som att de tar ledigt "i onödan"... utan ser en eller flera vinster med det. Och alla med lediga barn är som sagt inte heller lediga själva utan många barn är hos mor- eller farföräldar,andra släktingar, kompisar o s v. Att det skulle handla om feghet är en märklig slutsats.

Att sen alla inte är medvetna om rätten till annan omsorg _vid tillsynsbehov_ även under stängningsdagar är en annan sak. I vår kommun informeras man som förälder om det i samband med att man t ex söker förskoleplats eller fritidsverksamhet via kommunens hemsida, om de inte ändrat system de senaste åren, glömmer man det sen så... ja då har man glömt det. Vi från förskolan där jag jobbar, likaså fritidshemmet sonen tidigare gick på, skriver/säger varken att omsorg i annan form erbjuds vid behov eller att man som förälder måste lösa dagen själva utan informationen som ges i god tid är bara att förskolan eller skolan inkl fritis är stängt den och den dagen.

• Hannah76

[quote=75339799][quote-nick]Cab skrev 2015-05-23 22:31:03 följande:[/quote-nick]

Ja det finns många lösningar men vi blir erbjudna ersättningsplatser och barnen stannar hellre hemma hos mig än att vara ensamma där. Vad som förvånar är att hela skolan inte behöver omsorg en vanlig arbetsdag, fast alla kan få och har rätt till det. 

[/

Men de flesta skolbarn klarar ju av att vara hemma själva, följa med till föräldrs arbetsplats, eller så samarbetar man med kompisars föräldrar o kan ta varanna stägningdag eller halva dagar var.

• gbgumman

Eftersom kommunala dagis och fritids är skyldiga att ordna omsorg så kan man säga till i tid att man behöver omsorg. Vi har en gång måst utnyttja detta. Jag fick inte ta ledigt och min man var inte i Sverige. Inga släktingar att fråga. Dottern hade det utmärkt på ett annat dagis och jag kunde hämta tidigt. Hon ville inte gå hem. Det var så spännande.
Svar på tråden För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?