• Puh

Gravid efter utomkveds?

Hej!

Skapade en tråd men antagligen i fel kategori. Har just blivit av med min äggledare och är väldigt osäker hur man ska gå vidare. Hur gick det för er som varit med om utomkveds och försökte igen??

(Så skrev jag om mitt utomkveds, kanske inte så viktigt men för dem som vill veta mer:

Överallt läser man att symptom för utomkveds är smärta. Hade blödningar sen v 5, i v 7 kom det ut ett trådnät o kk sa det var missfall o jag skulle komma på efterkontroll fast bara om ett test fortfarande visar positivt! Det gjorde det o blödningarna fortsatte som innan. På kontrollen sa läkaren ingenting till oss om en 2cm stor förändring i en äggledare (fick veta det i efterhand o har ingen aning varför de inte gjorde nåt direkt då!), jag fick lämna hcg 3ggr o så bekräftades utomkveds några dagar senare som hann bli 4x3 cm stort, v 9, ingen smärta. Trodde de skämtade! Blev akut opererad o har nu en äggledare mindre. Vill bara berätta för alla hur ett utomkveds kan smyga sig på utan smärta o hade varit intressant att veta om nån varit med om nåt liknande! ? Och vågar man bli gravid igen?)

• Svar på tråden Gravid efter utomkveds?
  • Puh

Så fantastiskt att ni har ett gemensamt barn nu. Men vad jobbigt med skuldkänslan! Det ska du väl inte ha? Det blev väl ändå ett helt underbart barn med en underbar mor?

Kram från mig!

• AlexandraViberg
    Puh skrev 2015-07-10 18:07:32 följande:

Så fantastiskt att ni har ett gemensamt barn nu. Men vad jobbigt med skuldkänslan! Det ska du väl inte ha? Det blev väl ändå ett helt underbart barn med en underbar mor?

Kram från mig!

Nä nu har jag inte den. Det var innan vi lyckades få ett gemensamt. Otroligt jobbig känsla men lär aldrig känna så igen eftersom vi lyckades. Klarar vi inte att göra fler barn har vi vår lilla fina tjej ändå :)
  • Puh

Jag förstår. Jag håller tummarna i alla fall!

Mitt förhållande har börjat vackla lite så kanske fanns en mening att det blev utomkveds för mig, fast det låter hemskt. Men vi var kanske överhuvudtaget inte redo än. Om vi klarar oss genom allt och allt känns superstabilt så tror jag nog att vi försöker igen trots utomkveds.

• Mikis86

Jag var med om ett X förra sommaren som kroppen själv tog hand om och för två dagar sedan blev jag akut opererad för ett nytt X. Man tog då bort min högra äggledare.

Vi har försökt få barn sedan förra sommaren och trodde verkligen att det skulle bli en bebis den här gången. Jag trodde inte att jag skulle råka ut för samma sak igen.

Jag känner mig en aning förtvivlad och ledsen, vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare...

• Niskan15

Hej! 

Jag fick ett utomkveds dec 2013 2 dagar innan julafton och fick akutopereras. Min ena äggledare sprack och nu har jag bara en äggledare kvar. 
    Vi har försökt få barn sen dess men ingenting har hjälpt. Varit med om 3 IVFer nu senaste året och nu är vi inne i en "paus period". Vet inte riktigt vad som är fel och vad som gör att vi inte kan få barn. Det är riktigt jobbigt. Någon i min situation eller någon som har erfarenhet? Borde ju ha blivit med barn om min andra äggledare fungerar som läkarna säger, men det gör det inte. 

• Puh

Mikis86: då var det kanske fel på äggledaren? Då är det bra om den är borta nu. Det sa i alla fall gynekologen som upptäckte mitt x. Hon sa det alltid är bättre ta bort den då risken just är större att få ett x där igen. Styrkekram!

Niskan15: Du har hela mitt medlidande, fy vad jobbigt :(

har du fått en utredning där man undersöker allt? Själv har jag rätt till en och tänker nog tacka ja.

• sanla
    Niskan15 skrev 2015-07-18 00:31:27 följande:

Hej! 

Jag fick ett utomkveds dec 2013 2 dagar innan julafton och fick akutopereras. Min ena äggledare sprack och nu har jag bara en äggledare kvar. 
    Vi har försökt få barn sen dess men ingenting har hjälpt. Varit med om 3 IVFer nu senaste året och nu är vi inne i en "paus period". Vet inte riktigt vad som är fel och vad som gör att vi inte kan få barn. Det är riktigt jobbigt. Någon i min situation eller någon som har erfarenhet? Borde ju ha blivit med barn om min andra äggledare fungerar som läkarna säger, men det gör det inte. 

Hej hoppar in här...
    Fick X sommaren 2013 och försökt sedan dess med båda äggledare kvar (fick methroxatebehandling). Påbörjade IVF i februari i år och totalt tre st eembryoinsättningar, men ingen graviditet)

Börjar kännas riktigt segt. Tycker läkare tidigare varit positiva som att "ni kan ju ändå bli gravida" och "det finns goda chanser med IVF" men ingenting händer...
    De misstänker sammanväxningar vid äggstockarna för mig, så kanske kan inte äggledarna plocka upp äggen. Äggledarna har däremot visat passage vid spolning.
    Men man tycker ju det borde gå med IVF?
    Man får kämpa vidare helt enkelt, även om det ibland är mycket tungt att bära..

Lite liknande situation med dig Niskan15, tungt med 3 IVF, hoppas ni orkar vidare snart igen...
  • Norrlänning86

Hoppar in här.

Jag fick ett utomkveds i slutet av november 2014 och var då i v7. Var inte planerat och visste inte om graviditeten. Hade lång mens men trodde det berodde på att jag hade slutat med mini piller som gav mig blödningar varannan vecka eller flera dagars mens. Men fick sån hemsk mensvärk att jag inte kunde ligga ner och när jag försökte gå fick jag gå ihopvikt och fick rejäl blödning. Tog ett graviditetstest som visade positivt. Pratade med en barnmorska och fick rådet att åka till gynakuten. Fick göra undersökning och sedan lämna blodprov och komma till aka 2 dagar senare och lämna blodprov. Hcg hade inte sjunkit så mycket som de hade hoppats på så fick göra ny gynundersökning och vul och de kunde fortfarande inte utesluta att det var ett vanligt missfall och blev sen skickad till operation. Kände mig väldigt ensam då familjen bor långt borta och pojkvännen bor i ett annat land. Dagen efter operation fick jag veta att de hade opererat bort min högra äggledare då den var helt söndertrasad. 6 månader senare kände jag av halsbränna och mensvärk och tog ett graviditetstest som visade positivt. Var inte heller planerat denna gång men väldigt välkommet. Fick göra ett tidigt vul för att utesluta utomkveds, men var för tidigt för att kunna se något så skulle få komma tillbaka 2 veckor senare för att göra nytt vul. Men fick tyvärr missfall två dagar efter vul.

Men nu har jag och pojkvännen iallafall bestämt att vi vill försöka att få barn och ska börja försöka så småningom och det känns bra! :) Dock känns det jobbigt att inför varje kommande graviditet så måste jag göra tidigt vul för att utesluta utomkveds även om det satt rätt denna gång. Så kommer nog alltid vara orolig inför ett vul.

• AlexandraViberg
    Norrlänning86 skrev 2015-07-20 18:02:30 följande:

Hoppar in här.

Jag fick ett utomkveds i slutet av november 2014 och var då i v7. Var inte planerat och visste inte om graviditeten. Hade lång mens men trodde det berodde på att jag hade slutat med mini piller som gav mig blödningar varannan vecka eller flera dagars mens. Men fick sån hemsk mensvärk att jag inte kunde ligga ner och när jag försökte gå fick jag gå ihopvikt och fick rejäl blödning. Tog ett graviditetstest som visade positivt. Pratade med en barnmorska och fick rådet att åka till gynakuten. Fick göra undersökning och sedan lämna blodprov och komma till aka 2 dagar senare och lämna blodprov. Hcg hade inte sjunkit så mycket som de hade hoppats på så fick göra ny gynundersökning och vul och de kunde fortfarande inte utesluta att det var ett vanligt missfall och blev sen skickad till operation. Kände mig väldigt ensam då familjen bor långt borta och pojkvännen bor i ett annat land. Dagen efter operation fick jag veta att de hade opererat bort min högra äggledare då den var helt söndertrasad. 6 månader senare kände jag av halsbränna och mensvärk och tog ett graviditetstest som visade positivt. Var inte heller planerat denna gång men väldigt välkommet. Fick göra ett tidigt vul för att utesluta utomkveds, men var för tidigt för att kunna se något så skulle få komma tillbaka 2 veckor senare för att göra nytt vul. Men fick tyvärr missfall två dagar efter vul.

Men nu har jag och pojkvännen iallafall bestämt att vi vill försöka att få barn och ska börja försöka så småningom och det känns bra! :) Dock känns det jobbigt att inför varje kommande graviditet så måste jag göra tidigt vul för att utesluta utomkveds även om det satt rätt denna gång. Så kommer nog alltid vara orolig inför ett vul.

Åh va jobbigt att vara själv i den situationen. Jag kände att det var nog att vara på sjukhuset själv med min mamma och sedan få berätta för min man. Tror vi grät i kapp i några dagar. Andra dagen åkte min man och handlade och hade visst råkat tröstshoppat... 5 kilo kött! Haha.. jösses! 

Var sinnes sjukt nervös för vul och svimmade nästan innan, man lär säkert vara nervös nästa gång också men känns som att man inte kommer vara lika nervös ändå eftersom den trasiga äggledaren är borta. Innan dottern föddes så spolade vi fram passage men nu är jag såklart rädd att det ska slemmat igen igen. Får se efter sommaren då vi har tid igen hos fertilitetsläkaren.

Är på försök sex nu bara..

When you feel like giving up, think of the reason why you held on so long.
  • jevana

Det var nu andra försöket efter mitt X, nu är jag tydligen gravid igen. Är sanslöst orolig och hcg är så lågt så jag knappt kan urskilja ett streck på mina tester trots att jag är över BIM. Ska idag ringa mvc och boka tid för undersökning. 

Det är hemskt att inte våga glädjas över en ny graviditet, riskerna känns som alldeles för stora. Blir en utmaning att klara ett utomkveds till om det värsta händer, tror till och med ett "vanligt" mf skulle vara bättre då. Men drömmen om en frisk och normal graviditet är enorm, herregud vad jag vill att detta ska gå vägen nu!!

• Norrlänning86

Fick du behålla äggledaren efter ditt x eller fick du ta bort den?

Förstår att du är nervös, var jättenervös när jag fick ett plus på stickan och var så nervös då jag fick mitt missfall iom att graviditeten inte hade gått så långt att de kunde urskilja något vid vul. Så var glad att det var ett vanligt missfall och inte ett nytt x. Men det som är bra när man haft ett x innan är ju att du får göra ett vul i typ v7 och de håller ju extra koll på dig och de jag träffat har tagit mig på allvar och det kommer de göra för dig med! Lycka till med allt! :)

jevana skrev 2015-07-24 09:17:40 följande:

Det var nu andra försöket efter mitt X, nu är jag tydligen gravid igen. Är sanslöst orolig och hcg är så lågt så jag knappt kan urskilja ett streck på mina tester trots att jag är över BIM. Ska idag ringa mvc och boka tid för undersökning. 

Det är hemskt att inte våga glädjas över en ny graviditet, riskerna känns som alldeles för stora. Blir en utmaning att klara ett utomkveds till om det värsta händer, tror till och med ett "vanligt" mf skulle vara bättre då. Men drömmen om en frisk och normal graviditet är enorm, herregud vad jag vill att detta ska gå vägen nu!!

• jevana

Tack! Ja, jag har kvar båda äggledarna. Fick behandling med metotrexat då det upptäcktes i ett tidigt skede.

• Pyssling11

Har ni haft någon ÄL direkt efter erat utomkvedshavandeskap? Min mens har precis slutat och nu vete tusan vad jag har att förvänta mig... Vilken dag ska jag börja testa på med stickor, mina cykler har varit 28 dagar.
    Ska man fortsätta köra på det eller Vad?!
    Är så taggad på att äntligen vara igång igen , att kroppen äntligen har kommit igång efter operationen :) Jag vill inte se bakåt och deppa & sörja utan jag vill blicka framåt och hoppas på lycka. Nu siktar vi mot bebis <3

• AlexandraViberg
    Pyssling11 skrev 2015-08-04 22:06:40 följande:

Har ni haft någon ÄL direkt efter erat utomkvedshavandeskap? Min mens har precis slutat och nu vete tusan vad jag har att förvänta mig... Vilken dag ska jag börja testa på med stickor, mina cykler har varit 28 dagar.
    Ska man fortsätta köra på det eller Vad?!
    Är så taggad på att äntligen vara igång igen , att kroppen äntligen har kommit igång efter operationen :) Jag vill inte se bakåt och deppa & sörja utan jag vill blicka framåt och hoppas på lycka. Nu siktar vi mot bebis <3

Enligt min läkare skulle man räkna första dagen med blödning efter utomkvedshavandeskapet som dag 1. Så äl bör vara cirka 14 dagar efter. Men skulle inte lita på första cykeln. Enklare att räkna från nästa när kroppen är mer i fas :)
  • Zanja

Hej!

Jag har frågor till er som behandlats med metotrexat. Hur länge har ni väntat innan ni började försöka igen? läkarna har givit oss olika direktiv och det gör mig självklart förvirrad. När kan man förvänta dig att ägglossning och mens kommer igång?

• jevana

Min förra graviditet slutade i missfall efter bara två dagar. Nu är jag på banan igen, 4+5 i magen och kraftigare streck på testen. Väntar på tidigt Vul innan här ropas hej..

• EmmelieHSTD
    jevana skrev 2016-01-22 21:54:05 följande:

Min förra graviditet slutade i missfall efter bara två dagar. Nu är jag på banan igen, 4+5 i magen och kraftigare streck på testen. Väntar på tidigt Vul innan här ropas hej..

Åh men vad härligt, grattis!! Förstår precis känslan med att man inte vill ropa hej förrän man fått se att där verkligen är något.
    Själv är jag också gravid faktiskt och har varit på tidigt vul. Är i vecka 13+0 idag, så är fortfarande nervös över allt som kan hända men håller såklart tummarna!
    Uppdatera gärna hur det går på vul :) håller tummar och tår för dig!!
  • jevana
    EmmelieHSTD skrev 2016-01-24 11:15:26 följande:

Åh men vad härligt, grattis!! Förstår precis känslan med att man inte vill ropa hej förrän man fått se att där verkligen är något.

Själv är jag också gravid faktiskt och har varit på tidigt vul. Är i vecka 13+0 idag, så är fortfarande nervös över allt som kan hända men håller såklart tummarna!

Uppdatera gärna hur det går på vul :) håller tummar och tår för dig!!

Grattis också till dig, värsta orostiden börjar väl vara undan då :) ska ta ett digitalt test imorgon för att se om veckorna stämmer, sedan bokar jag Vul om det är "rätt" besked!
  • EmmelieHSTD
    jevana skrev 2016-01-24 13:54:20 följande:
    Grattis också till dig, värsta orostiden börjar väl vara undan då :) ska ta ett digitalt test imorgon för att se om veckorna stämmer, sedan bokar jag Vul om det är "rätt" besked!
    Ja, den alla värsta orostiden är väl egentligen förbi. Men känner att man inte riktigt kan slappna av ändå, vågar nästan inte tro på det liksom
    Har bara precis berättat för våra familjer om den goda nyheten!

Åh då hoppas vi att testet imorgon också ger ett fint besked så det blir bokning av vul håller verkligen tummarna!!
Svar på tråden Gravid efter utomkveds?