• Fröken Söt

Arbetstider och förskola

Det här med långa dagar för barnet på förskolan... Sitter just nu och funderar på hur vi ska få ihop det. Maken kommer att lämna på dagis (runt 7:30-8) och jag hämtar. Men när? Egentligen vill jag inte gå ner i arbetstid då jag karriärmässigt kommer att vara ganska rökt men inser att jag nog ändå måste det.

Så... Kortare arbetsdagar varje dag, två tidiga dagar eller en heldag? Vad tycker ni? Hur tänkte ni när ni satte schemat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arbetstider och förskola
  • Jennie med ie
    Fröken Söt skrev 2015-06-01 14:43:23 följande:
    Han har precis fyllt två när han börjar förskolan. Han sover idag drygt en timme mitt på dagen, så jag skulle tro att han behöver sova middag även på förskolan.
    Då tänker jag att två lediga eftermiddagar i veckan kan krocka med middagsvilan. 
  • Modesta

Vår tvååring går 8-16 varje dag (vi jobbar heltid, men "saxar" börja tidigt/hämta och lämna/jobba senare). För oss funkar det superbra med samma tider varje dag, det är en rutin och dottern vet när vi hämtar henne (efter mellanmålet och lite lek). Så kanske lägga upp det så och ha en ledig heldag. Sen om ni tar fredag för att förlänga helgen eller tex onsdag för att bryta upp veckan kan ni ju fundera på.

Men... jag tycker att din arbetsgivare resonerar lite konstigt. Vore det inte bättre om du jobbar heltid men lite andra tider än att du ska gå ner i tid (ur deras perspektiv sett?). Kan de kanske fundera på saken igen.

• modsey
    Fröken Söt skrev 2015-06-01 08:57:00 följande:
    Tyvärr verkar det så, ja. De verkar också mer intresserade av att jag går ner i arbetstid än att jag skjuter på arbetstiden. Helst vill de förstås att jag jobbar som vanligt. :)

Tycker själv att det verkar märkligt, det kan förstås vara så att de inte fått frågan tidigare och därför inte riktigt vet vad de ska svara.
    Då skulle jag ta alternativet att börja klockan 6. Hellre det att jag får gå upp tidigare och att barnet får kortare dagar!
    Morgontrött, ja men ditt barn kommer må bättre av det valet.
  • Fröken Söt
    modsey skrev 2015-06-01 15:37:16 följande:

Då skulle jag ta alternativet att börja klockan 6. Hellre det att jag får gå upp tidigare och att barnet får kortare dagar!

Morgontrött, ja men ditt barn kommer må bättre av det valet.

Må bätre än om jag kortar min arbetstid?
    Modesta skrev 2015-06-01 15:09:49 följande:

Vår tvååring går 8-16 varje dag (vi jobbar heltid, men "saxar" börja tidigt/hämta och lämna/jobba senare). För oss funkar det superbra med samma tider varje dag, det är en rutin och dottern vet när vi hämtar henne (efter mellanmålet och lite lek). Så kanske lägga upp det så och ha en ledig heldag. Sen om ni tar fredag för att förlänga helgen eller tex onsdag för att bryta upp veckan kan ni ju fundera på.

Men... jag tycker att din arbetsgivare resonerar lite konstigt. Vore det inte bättre om du jobbar heltid men lite andra tider än att du ska gå ner i tid (ur deras perspektiv sett?). Kan de kanske fundera på saken igen.

Ja, tänkte också att rutiner är bra. Kanske bättre med heldag ur det perspektivet.

Jo, jag trodde att de skulle se det som ett bra förslag men det verkar inte så. Jag kommer att ta upp frågan igen så får vi se vad de säger.
    Jennie med ie skrev 2015-06-01 14:56:23 följande:

Då tänker jag att två lediga eftermiddagar i veckan kan krocka med middagsvilan. 

Sant! Ska kolla med förskolan när de har middagsvila, så får vi se om det är ett alternativ.
  • modsey
    Fröken Söt skrev 2015-06-02 07:11:39 följande:
    Må bätre än om jag kortar min arbetstid?
    Modesta skrev 2015-06-01 15:09:49 följande:

Ja, tänkte också att rutiner är bra. Kanske bättre med heldag ur det perspektivet.

Jo, jag trodde att de skulle se det som ett bra förslag men det verkar inte så. Jag kommer att ta upp frågan igen så får vi se vad de säger.Sant! Ska kolla med förskolan när de har middagsvila, så får vi se om det är ett alternativ.
    Eftersom du skriver att det karriärmässigt blir svårt för dig så skulle jag göra det valet. Ge barnet bra tider samtidigt som du jobbar heltid och inte förstör framtida utveckling.
  • modsey
    modsey skrev 2015-06-02 07:31:08 följande:
    Eftersom du skriver att det karriärmässigt blir svårt för dig så skulle jag göra det valet. Ge barnet bra tider samtidigt som du jobbar heltid och inte förstör framtida utveckling.
    och går du ändå då ner i tid är det ju för din egen skull egentligen, vilket är helt ok såklart. Men det går ju att lösa om du vill.
  • Fröken Söt
    modsey skrev 2015-06-02 07:31:08 följande:

Det var ju det som var min första tanke, men eftersom min chef inte verkade vara så intresserad av det känns det inte kul att insistera om man dessutom är aptrött på morgonen. Då är det kanske bättre att vara en pigg medarbetare under en kortare arbetsdag och en pigg mamma på eftermiddagen. Och kanske på sikt söka annat jobb.
  • modsey
    Fröken Söt skrev 2015-06-02 08:26:07 följande:

Det var ju det som var min första tanke, men eftersom min chef inte verkade vara så intresserad av det känns det inte kul att insistera om man dessutom är aptrött på morgonen. Då är det kanske bättre att vara en pigg medarbetare under en kortare arbetsdag och en pigg mamma på eftermiddagen. Och kanske på sikt söka annat jobb.

Ja det är en bedömning du bara själv kan avgöra.

Vad förlorar du på det och inte bara i rena pengar utan utvecklingsmöjligheter nu och på sikt?
  • Fröken Söt
    modsey skrev 2015-06-02 11:19:23 följande:

Ja det är en bedömning du bara själv kan avgöra.

Vad förlorar du på det och inte bara i rena pengar utan utvecklingsmöjligheter nu och på sikt?

Ja du, det är omöjligt att med säkerhet säga att jag förlorar på det överhuvudtaget. Däremot är det inte ett orimligt antagande att företaget hellre satsar på någon som jobbar heltid än någon som minskar arbetstiden pga barn under 8 år. Det innebär ju att jag teoretiskt skulle kunna fortsätta jobba deltid i sex år. Att minska arbetstiden skulle också kunna vara en indikator på att jag prioriterar hemmatid framför arbetsresor och att jag skulle kunna ta en större andel vab, vilket innebär en oberäknelig tillgång till arbetskraften, sett ur ett företagsperspektiv. Det är dock ett helt hypotetiskt resonemang och inget ett företag någonsin skulle erkänna då det går emot lagen.
  • cosinus

Jag jobbar 87.5 % och min man likaså. Det blir en timme per dag men då hämtar vi varannan dag.

Om du inte orkar börja 6, vilket jag förstår så skjut det till sju då. Jobba 7-15 och gå ner en timme per dag. Man hinner inte så mycket mindre på 7 än 8 timmar om man är lite effektiv men väldigt skönt att få komma hem i vettig tid :)

• modsey
    Fröken Söt skrev 2015-06-02 12:04:49 följande:

Ja du, det är omöjligt att med säkerhet säga att jag förlorar på det överhuvudtaget. Däremot är det inte ett orimligt antagande att företaget hellre satsar på någon som jobbar heltid än någon som minskar arbetstiden pga barn under 8 år. Det innebär ju att jag teoretiskt skulle kunna fortsätta jobba deltid i sex år. Att minska arbetstiden skulle också kunna vara en indikator på att jag prioriterar hemmatid framför arbetsresor och att jag skulle kunna ta en större andel vab, vilket innebär en oberäknelig tillgång till arbetskraften, sett ur ett företagsperspektiv. Det är dock ett helt hypotetiskt resonemang och inget ett företag någonsin skulle erkänna då det går emot lagen.

Det är ett fullt rimligt antagande och jag skulle verkligen försöka hitta andra lösningar om det var jag.
  • Fröken Söt
    cosinus skrev 2015-06-02 12:19:04 följande:

Jag jobbar 87.5 % och min man likaså. Det blir en timme per dag men då hämtar vi varannan dag.

Om du inte orkar börja 6, vilket jag förstår så skjut det till sju då. Jobba 7-15 och gå ner en timme per dag. Man hinner inte så mycket mindre på 7 än 8 timmar om man är lite effektiv men väldigt skönt att få komma hem i vettig tid :)

Håller med! :)
  • gabardin

Är det för att det inte går att vara anonym som det inte kommit några kommentarer om vad du är för slags mamma egentligen och att du inte borde skaffat barn om du inte vill umgås med hen... Brukar ju vara ett standardsvar annars :) skönt är slippa det tjafset

Förlåt, det var inte din fråga. Jag röstade för ett par kotare dagar i veckan. Förstod inte riktigt om det också innebar att du måste gå ner i tid. Tänkte mest att det ger rätt mycket att ha de där "speciella" dagarna där man har extra tid tillsammans. Och så kan man vara helt delaktig på jobbet de andra dagarna.

• Fröken Söt
    gabardin skrev 2015-06-02 20:41:43 följande:

Är det för att det inte går att vara anonym som det inte kommit några kommentarer om vad du är för slags mamma egentligen och att du inte borde skaffat barn om du inte vill umgås med hen... Brukar ju vara ett standardsvar annars :) skönt är slippa det tjafset

Förlåt, det var inte din fråga. Jag röstade för ett par kotare dagar i veckan. Förstod inte riktigt om det också innebar att du måste gå ner i tid. Tänkte mest att det ger rätt mycket att ha de där "speciella" dagarna där man har extra tid tillsammans. Och så kan man vara helt delaktig på jobbet de andra dagarna.

Haha! Ja, jag är själv förvånad! ;)

Alla alternativen innebär att jag går ner i tid (eftersom arbetsgivaren inte verkar vara så pigg på at låta mig skjuta på arbetstiderna), frågan är bara hur jag ska lägga schemat. Lediga eftermiddagar verkar mest intressant just nu, då blir det mer tid att hitta på något kul (typ långpromenader, bada osv) som kanske inte hinns med på samma sätt annars. Plus en kortare arbetsdag innebär mer energi över till bus. Å andra sidan blir det tre hyfsat långa dagar...
  • gabardin

Man kan ju också prova, och ändra om det inte funkar. Kanske känns det tryggare med lite kortare varje dag i början, för att sedan kunna ändra om till enskilda dagar. Det är ju inte snortidigt han blir lämnad på morgonen.

Svar på tråden Arbetstider och förskola