• Forumvärd

Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?

Ja, vad tycker ni om det här "otyget med mobiltelefoner", direktcitat från min 80+ far.

Är det oförskämt att sitta och prata i mobilen när man är bortbjuden på middag?
    Eller är det helt okej att plocka fram mobben mitt i ett samtal med en vän och börja spela Candycrush eller sms med andra?
    Vad tycker du?
    När är det acceptabelt att ha mobilen och när borde den vara avstängd eller i alla fall bortlagd?

Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?
  • Anonym (hmm)
    Tom Araya skrev 2015-06-08 20:24:42 följande:
    Fast i detta fall handlar det om umgänge med andra människor, något som faktiskt kräver att människorna vill umgås med varandra och också gör det.
    JA , tycker man ska välja sitt umgänge med omsorg/ hälsningar en som varit med om en del och tänker välja med omsorg resten av mitt korta liv...
  • K med lilla E
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-08 09:41:20 följande:
    Vad pratar ni för middagar egentligen? . är det familjemiddag, företagsmiddag, kompismiddag eller uppvaktnings middag , eller är det öppet hus altså får inget begrepp på vad för middag ni egentligen pratar om .?
    Spelar ingen roll. Vid alla dessa tillfällen är det oartigt att ha framme mobilen och ge den uppmärksamhet i stället för sällskapet.

Man går undan och ursäktar sig om det är något väldigt viktigt samtal som inte kan vänta.
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-09 10:34:25 följande:
    JA , tycker man ska välja sitt umgänge med omsorg/ hälsningar en som varit med om en del och tänker välja med omsorg resten av mitt korta liv...
    ...och då väljer man väl de man vill umgås med och inte de man tycker är så tråkiga att mobiltelefonen lockar mer som sällskap!?
  • Anonym (hmm)
    Tom Araya skrev 2015-06-09 16:10:49 följande:

...och då väljer man väl de man vill umgås med och inte de man tycker är så tråkiga att mobiltelefonen lockar mer som sällskap!?

Man väljer de som är vänner inte nollor ..sorry men så är det .
  • Anonym (hmm)
    K med lilla E skrev 2015-06-09 15:14:11 följande:

Spelar ingen roll. Vid alla dessa tillfällen är det oartigt att ha framme mobilen och ge den uppmärksamhet i stället för sällskapet.

Man går undan och ursäktar sig om det är något väldigt viktigt samtal som inte kan vänta.

Det bestämmer ingen av er liksom ingen bestämmer hur många kukar du ska ha ... Eller hur .
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-09 17:40:11 följande:

Det bestämmer ingen av er liksom ingen bestämmer hur många kukar du ska ha ... Eller hur .

Lika oansvarigt att gå bakom ryggen osv som att spela lite spel .Verkar se er som någon sorts kung eller .
  • RebeckaM

Man får inte hålla på och snacka i mobilen då man ska umgås med andra. Om det är ett jätteviktigt samtal så får man ursäkta sig och lämna bordet.

Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-09 17:37:54 följande:
    Man väljer de som är vänner inte nollor ..sorry men så är det .
    Så riktigt så. Nollorna lär nog bli bortvalda av alla utom andra nollor.
  • Anonym (hmm)
    Tom Araya skrev 2015-06-10 01:10:36 följande:
    Så riktigt så. Nollorna lär nog bli bortvalda av alla utom andra nollor.
    Vem bestämmer det? egentligen? Finns ingen lag som säger förbjudet eller hur? Pratar vi uppförande så vad är det för uppförande att gå bakom ryggen på sin partner och ljuga och bedra,  som är känt alldagligt , allt är inte svart och vitt , sitter man bland roligt  sällskap tror jag nog inte man  spelar candy crusch har aldrig sett det där.Ren logisk tanke liksom.
  • K med lilla E
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-09 17:40:11 följande:
    Passa dig.
  • JessicaDeluxe79

Det är totalt respektlöst att inte ägna uppmärksamheten åt sitt sällskap oavsett vad man gör tillsammans. SÅ jävla viktig är inte den där människan som ringer eller messar att den inte kan vänta till du är klar. Hur sjutton klarade folk att gå utanför dörren på åttiotalet, tänk om det ringde i hemtelefonen?! /Ironi

• Anonym (Man i kalasbyxor)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-10 10:12:01 följande:
    Vem bestämmer det? egentligen? Finns ingen lag som säger förbjudet eller hur? Pratar vi uppförande så vad är det för uppförande att gå bakom ryggen på sin partner och ljuga och bedra,  som är känt alldagligt , allt är inte svart och vitt , sitter man bland roligt  sällskap tror jag nog inte man  spelar candy crusch har aldrig sett det där.Ren logisk tanke liksom.
    Du svarade aldrig på min fråga om det skulle vara fulare med en kille med kalasbyxor på sej än ett par tighta långkalsonger?
  • Anonym (Skapat behov)

Jag tycker att det är oförskämt att prata i/sms/spela på sin mobil när man deltar i en middag. Mobilen är ett skapat behov! Vi behöver inte alltid vara "uppkopplade/uppdaterade". Jorden snurrar än då. Man ska ägna uppmärksamhet och ha fokus på den/dem man äter middag med. Hur trevligt är det att samtala med en som har fokus på sin mobil!?

• amoremio

Jag resonerar nog lite annorlunda än många andra i tråden, när jag läser kommentarerna. Jag håller med om vissa "passningar", vissa andra håller jag inte alls med om. Så här resonerar jag i frågan: 

DET BEROR PÅ SITUATIONEN-väldigt enkelt sammanfattat. Som flera skrev: Kanske har man en sjuk anhörig, en dement förälder, småbarn osv. Då är det ju fullständigt absurt att försöka "bossa" över den människan genom att sätta upp "regler" för om telefonen "får" vara framme eller ej! Jag blir rentav förbannad när jag tänker på det, att någon ens skulle tycka sig ha rätt att "sura" för att min (som påhittat exempel) sjuka mamma ringer mig från sjukhuset. Vad är mest respektlöst: Att jag svarar och är tillgänglig via telefon ELLER att någon har mage att lägga sig i en sådan sak? För mig är svaret enkelt!

I övrigt tycker jag också att själva sammanhanget spelar roll i frågan. Om jag sitter vid ett långbord och alla mina "grannar" är fullt upptagna med att samtala varandra, utan att visa minsta intresse att inkludera mig i samtalet, är jag då "oförskämd" eller "ouppfostrad" för att jag tar upp min telefon och sysselsätter mig med den? Knappast! Ska man bara sitta som ett fån och titta rakt ut, om man inte blir "insläppt" i konversationer eller samtal? 

Om man däremot samtalar med en specifik person, då är det givetvis ganska oförskämt att ta upp telefonen mitt i meningen för att skrolla på Instagram. Då handlar det ju inte om ens sjuka mamma som ringer, då är det snarare ett ointresse för den som aktivt pratar med dig. 

Flera personer i min närhet "måste" svara så fort deras telefon ringer, så även mitt under middagen. Dessutom när det bara är vi 2. När man hör samtalet så förstår man ganska direkt att det INTE är något viktigt eller brådskande. Kallprat eller sådant som faktiskt kan vänta, åtminstone tills middagen är klar. Ungefär som att det är ofärskämt mot den som ringer att snabbt avsluta samtalet. I min "värld" är det mer oförskämt mot den man umgås med, dvs att avbryta middagen i onödan genom ett oviktigt telefonsamtal. Sånt kan jag störa mig på som fan.

Jag brukar inte svara i telefon om jag sitter med en person och äter, det är bara ett fåtal personer som är ett "undantag". Och om jag svarar mitt under middagen så avslutar jag samtalet väldigt snabbt genom att exempelvis säga "jag sitter och äter med en kompis nu, kan vi höras senare idag eller i veckan?". Om det inte är något viktigt, dvs. 

Som sagt: Allt beror på sammanhanget, därför kan jag inte svara kort och enkelt på denna fråga. 

Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?