Jag resonerar nog lite annorlunda än många andra i tråden, när jag läser kommentarerna. Jag håller med om vissa "passningar", vissa andra håller jag inte alls med om. Så här resonerar jag i frågan:
DET BEROR PÅ SITUATIONEN-väldigt enkelt sammanfattat. Som flera skrev: Kanske har man en sjuk anhörig, en dement förälder, småbarn osv. Då är det ju fullständigt absurt att försöka "bossa" över den människan genom att sätta upp "regler" för om telefonen "får" vara framme eller ej! Jag blir rentav förbannad när jag tänker på det, att någon ens skulle tycka sig ha rätt att "sura" för att min (som påhittat exempel) sjuka mamma ringer mig från sjukhuset. Vad är mest respektlöst: Att jag svarar och är tillgänglig via telefon ELLER att någon har mage att lägga sig i en sådan sak? För mig är svaret enkelt!
I övrigt tycker jag också att själva sammanhanget spelar roll i frågan. Om jag sitter vid ett långbord och alla mina "grannar" är fullt upptagna med att samtala varandra, utan att visa minsta intresse att inkludera mig i samtalet, är jag då "oförskämd" eller "ouppfostrad" för att jag tar upp min telefon och sysselsätter mig med den? Knappast! Ska man bara sitta som ett fån och titta rakt ut, om man inte blir "insläppt" i konversationer eller samtal?
Om man däremot samtalar med en specifik person, då är det givetvis ganska oförskämt att ta upp telefonen mitt i meningen för att skrolla på Instagram. Då handlar det ju inte om ens sjuka mamma som ringer, då är det snarare ett ointresse för den som aktivt pratar med dig.
Flera personer i min närhet "måste" svara så fort deras telefon ringer, så även mitt under middagen. Dessutom när det bara är vi 2. När man hör samtalet så förstår man ganska direkt att det INTE är något viktigt eller brådskande. Kallprat eller sådant som faktiskt kan vänta, åtminstone tills middagen är klar. Ungefär som att det är ofärskämt mot den som ringer att snabbt avsluta samtalet. I min "värld" är det mer oförskämt mot den man umgås med, dvs att avbryta middagen i onödan genom ett oviktigt telefonsamtal. Sånt kan jag störa mig på som fan.
Jag brukar inte svara i telefon om jag sitter med en person och äter, det är bara ett fåtal personer som är ett "undantag". Och om jag svarar mitt under middagen så avslutar jag samtalet väldigt snabbt genom att exempelvis säga "jag sitter och äter med en kompis nu, kan vi höras senare idag eller i veckan?". Om det inte är något viktigt, dvs.
Som sagt: Allt beror på sammanhanget, därför kan jag inte svara kort och enkelt på denna fråga.