• poppe72

sängvätande son

Min son på 7 år kissar påsig på nätterna vi sökte och fick medicin problemet med detta är att han bråkar varje kväll om att han inte vill ta dessa. kan man tvinga i honom den för an mår ju inte sämre av att inte ta dem förutom att självförtroendet tar stryk. så jag vill att han skall ta medicinen för att hans skull jag kan tvätta lakan det är inget problem för mig. hur tycker ni jag skall göra.

Det jag vill veta är är det rätt att tvinga i honom medicinen det känsn fel att göra det samtidigt som det känns fel att han mår dåligt av att kissa på sig.
  • Svar på tråden sängvätande son
  • Madame M

Han kan väl få välja själv?

Skambelagt blir det bara om ni lägger en skam och skuld i att kissa ner sig, ni kan också säga att det är vanligt att kissa i sängen och väldigt vanligt att pojkar är sängvätare långt upp i åldrarna.

• poppe72

Visst kan han få välja själv och det är så jag har bestämt mig för att göra nu. Anledningen till att jag tog honom till läkaren var att utesluta något medicinskt problem och precis som du säger att inte skam belägga honom är viktigt när han har kissat och ser lite skamsen ut brukar jag säga ähh det kanske går bättre imorgon och dem torra dagarna brukar vi fira med en give me five :) 

• cosinus

Minirin, som jag antar är det ni fått finns ju även som nässpray. Kan ju vara värt att prova om han tycker tabletterna är äckliga.

• Anonym (Vännen)

Hur ser det ut med era kvällsrutiner? Min barndomskompis hade samma problem, med det blev mycket bättre när han drack mindre på kvällen (helst inte dricka något alls någon timme innan sovdags) och gick på toa precis före sänggåendet.

• En blå giraff

Nej tvinga honom inte att ta medicinen. Fråga om han vill, annars låter du det vara. Jag har en snart 8-årig son som kissar i sängen iallafall en natt/vecka minst. Vi fick låna ett larm som man lägger i kalsongerna som piper när det kommer kiss på. Han hade det larmet i 3 månader i vintras och det var väldigt bra. Barnet lär sig att vakna när det kommer kiss. Innan larmet kissade han i sängen 1-2 ggr/natt och nu är det som sagt bara 1 gång/vecka så det är ett stort framsteg. Kanske något din son kan få testa TS? Vi fick låna via barnmottagningen där vi bor. Vi har också tvättbara underlägg till sängen och sonen får själv lägga i tvätten om det kommer kiss. Jag säger åt honom att han inte kan rå för det men att han är stor nog att hjälpa till att ta reda på det. Fungerar bra, är lite bökigt bara om han vill sova borta. Förra sommaren använde han blöja då vi sov på hotell eller dylikt men det vill jag inte tvinga honom till nu. Vi har fått medicin utskriven och så får jag ta med engångsunderlägg i så fall tänker jag om vi ska på semester nu i sommar.

• poppe72

Jag har slutat att ge honom medicinen det kändes helt fel för mig att göra så. nu har han varit torr i 4 nätter så jag tror att det blir bättre nu under lovet. annars skall jag kontakta barnmotagningen och se om mn kan få testa ett larm.

Svar på tråden sängvätande son