Dockan skrev 2015-06-09 07:17:50 följande:
Inom skolans värld (tror förskola har samma typ av sekretess) gäller sekretess med ett visst antal undantag.
Det mest använda undantaget är att du har rätt att föra vidare information till annan personal som arbetar med barnet om det finns behov av detta för att barnet ska bemötas korrekt.
Generellt sätt så behöver inte barnet bemötas annorlunda behöver man inte förklara varför du får ett undantag. Utan din chef kan säga att så är beslutat bara. Iblan förklarar vi dessutom vara hur barnet ska bemötas utan varför, om det går att vara tydlig med just hur pedagogen ska vara och informationen är väldigt känslig och inte bör spridas.
Men ofta berättar barnen själva om de vet - det är då bra och veta och vara redo som vuxen att möta barnets tankar på ett klokt vis. Jag vet MYCKET om mina elevers familjer, mer än nog föräldrarna tror... Fast bara information som behöver tas vidare görs det. Föräldrarna bemöts som att jag inte vet.
Förskolan har generellt sett hårdare sekretessregler än skolan. Minns inte exakt hur det är för förskolan, men inom skolan så är saker sekretessbelagda om det kan misstänkas att barnet det rör kan lida men av att informationen kommer ut. Vissa uppgifter är dock alltid offentliga handlingar, t.ex. betyg om omdömen.