• Darimna

    Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?

     


    Frågan gäller bara er som samsover med era barn första åren. Alla andra kan sluta läsa nu tack.


     


    När bebis var liten var det ju alltid självklart att vi kunde ha sex när hon somnat och om/när hon vaknade mitt i var det bara att avbryta och klappa/amma/sjunga en stund så hon somnade om. Efter något halvår hände det aldrig längre att hon vaknade till när hon väl sov.

    Och vi vill ju ha sex varje kväll innan vi somnar, ibland direkt när vi vaknar på morgonen också. Har känts naturligt och självklart att ha det i sängen.

    Men vid vilken ålder på barnet bör man inte längre ha sex när de är i samma säng?

    Nu är dottern nästan 3 år och jag börjar fundera lite på hur hon skulle reagera OM hon vaknade till mitt i sexakten och såg vad vi höll på med, skulle det kunna vara obehagligt för henne? Är det dags att tänka sig för och kanske försöka hitta någon annan stans att vara? Jag har tänkt att hon snart ska få flytta över till egen säng i samma rum, då är det väl okej?

    Eller vad tycker ni? Hur har ni andra gjort?

    Vid vilken ålder ska man sluta ha sex när barnen är i samma rum?

  • Svar på tråden Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?
  • Anonym (kronans)

    Att ett barn under tre sover i samma rum som man har sex i ser jag Inga konstigheter med men i samma säng låter helt fel i mina öron !!

  • Anonym (Sharon)

    Nu vet inte jag hur er 3-åring är, men vår är väldigt verbal och nyfiken, och skulle absolut börja undra och fråga om hon vaknade.
    Hon är en individ, och en medveten sådan, och därför skulle vi aldrig kunna ha sex i samma rum, lika lite som vi skulle ha det med nån annan person närvarande.

  • persikofjaril

    Inte ens när min dotter var bebis hade vi sex i samma rum som henne. Vi samsov med henne, så när vi blev sugna blev det sex i  soffan istället för i sängen. Det hade känts helt fel att ha sex med en bebis liggande bredvid, även om den var för liten för att fatta något. Jag hade inte kunnat slappna av, och förmodligen inte min sambo heller. Till och med nu, när hon är 3 år och sover i eget rum, ligger jag och lyssnar ifall hon skulle vakna och komma in (det har hon hittills inte gjort, som tur är). Det skulle inte kännas bra om hon såg oss.

  • Örjan Lax
    persikofjaril skrev 2015-06-11 09:44:26 följande:

    Inte ens när min dotter var bebis hade vi sex i samma rum som henne. Vi samsov med henne, så när vi blev sugna blev det sex i  soffan istället för i sängen. Det hade känts helt fel att ha sex med en bebis liggande bredvid, även om den var för liten för att fatta något. Jag hade inte kunnat slappna av, och förmodligen inte min sambo heller. Till och med nu, när hon är 3 år och sover i eget rum, ligger jag och lyssnar ifall hon skulle vakna och komma in (det har hon hittills inte gjort, som tur är). Det skulle inte kännas bra om hon såg oss.


    BRA! Ett vettigt och bra inlägg!

    Till TS och andra som tycker som henne:

    Imho är det riktigt jävla gränslöst att inviga sitt barn i föräldrarnas sexakter från späd ålder. Oavsett vad ni tror så fattar barnen mycket!

    Jag kan bara HOPPAS att de gränslösa föräldrar som har sex intill sitt/sina barn, att de barnen är såpass stora att de kan prata om vad de sett på föris t ex. Och att stora socpiketen rycker ut. Så föräldrarna får en knäpp på näsan, minst.
  • Fia 28
    Vi har hamnat att avbryta ett par gånger för att 3-åringen vaknat och kommit intrippandes i vårt rum. Hade hon sovit i samma rum så hade hon ju fått se en hel del innan vi märkt att hon vaknat. Låter inte alls ok!
  • Donum

    Jösses. Och jag som trodde att jag var en konservativ moralist i frågor om sex. Spännande att få en helt ny bild av sig själv. :D


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Inte okej.)
    Darimna skrev 2015-06-11 08:25:43 följande:

    Okej nu börjar det verkligen spåra ur. 


     


    I början tyckte några det var okej, några inte. 

    Hur som helst. Vi kommer fortsätta ha sex i sovrummet medan hon sover i egen säng. Det är helt normalt och inte ett dugg märkligt så det så. Om dett par år kanske hon kan få eget rum. 


    Fast nej, som du märker av alla kommentarer här är det absolut inte normalt.
  • Utflykt i verkligheten

    Alla är vi olika som vi vet... Att en del föräldrar kan koppla bort att barnet är i samma rum och att andra föräldrar inte kan det, är sekundärt i diskussionen. Fokuset bör ligga på vad som är bäst för barnet.

    Så som svar på din fråga ts: Ja, jag tror att barnet är för stort för att ni ska kunna ha sex i samma säng. Beroende på hur djupt er dotter sover och vilken ljudnivå ni håller, så kan ni säkerligen ha henne i samma rum.

    Ni bör ta till er råden här i tråden dock - att ett så stort barn som vaknar mitt i akten kan bli rädd och undra vad som pågår. Diskret och tyst är väl ledorden här.

  • Anonym (2barnsmor)

    Dottern på 1,5 år sover i sin spjälsäng i vårt rum. När hon var liten kunde vi ha sex i samma rum när hon sov, men sedan ett bra tag tillbaka har vi gått över till att använda vardagsrummet sent på kvällen istället när båda barnen sover sött i sina sängar. Funkar fint!

  • Anonym (aldrig okej!)
    Örjan Lax skrev 2015-06-11 10:29:37 följande:
    BRA! Ett vettigt och bra inlägg!

    Till TS och andra som tycker som henne:

    Imho är det riktigt jävla gränslöst att inviga sitt barn i föräldrarnas sexakter från späd ålder. Oavsett vad ni tror så fattar barnen mycket!

    Jag kan bara HOPPAS att de gränslösa föräldrar som har sex intill sitt/sina barn, att de barnen är såpass stora att de kan prata om vad de sett på föris t ex. Och att stora socpiketen rycker ut. Så föräldrarna får en knäpp på näsan, minst.
    För detta vettiga inlägg!
  • Penida

    Vi flyttade på barnet eller oss själva från början. Att ha sex i närheten av ett spädbarn ser jag inga problem med sett till barnet även om det inte skulle fungera för mig personligen att ha det. Jag ser en skillnad när barnet börjar komma upp i ålder som här.
    En 3-åring skulle ju kunna uppleva det lite skrämmande vid ett eventuellt uppvak tänker jag, era läten och hur ni ser ut och så. Kommer säkert inte minnas något och förstår givetvis inte vad det är ni gör men känslan av att se och höra er skulle kunna skrämma barnet i stunden. Det skulle kunna skratta också. Men oavsett reaktion,  jag hade försökt hittat andra lösningar om jag var ni. Skulle tycka att det var dags.
    Detta är något jag har hört flera vuxna tala om och då alltid i negativ mening. Hur de vaknade som barn jämte mamma och pappa som hade sex och blev rädda men inte vågade säga något utan låg där och låtsades sova. Trodde pappa slog mamma. Trodde pappa hade ont på grund av hur han lät. Barn tänker inte som vi som vet vad som händer och det tycker jag att man ska ha i åtanke om man har sex i närheten av äldre barn.


    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Funderar)

    Funderar också kring detta nu när bebis är på gång och det är en av de saker som jag kommer sakna, vårt sex. Jag är inte direkt den tysta typen. Lägger idag band på mig då vi har varannan veckas barn men dem veckan de är borta så är det sex i alla rum på alla möjliga sätt.

    Bebis kommer bo i vårt rum men klart de veckor barnen är borta kan man såklart ställa hen i deras rum. Vi har bara två sovrum i dagsläget så. Sen när hen är större får man väl fixa barnvakt nån gång i månaden om man vill fortsätta med de mer avancerade arrangemangen:)

    I samma rum ok men aldrig i samma säng!

    Sambon kör tom ut katten innan vi sätter igång!

  • Penida
    Anonym (Funderar) skrev 2015-07-13 18:11:12 följande:

    Funderar också kring detta nu när bebis är på gång och det är en av de saker som jag kommer sakna, vårt sex. Jag är inte direkt den tysta typen. Lägger idag band på mig då vi har varannan veckas barn men dem veckan de är borta så är det sex i alla rum på alla möjliga sätt.

    Bebis kommer bo i vårt rum men klart de veckor barnen är borta kan man såklart ställa hen i deras rum. Vi har bara två sovrum i dagsläget så. Sen när hen är större får man väl fixa barnvakt nån gång i månaden om man vill fortsätta med de mer avancerade arrangemangen:)

    I samma rum ok men aldrig i samma säng!

    Sambon kör tom ut katten innan vi sätter igång!


    Skulle säga att mycket beror på hur ni upplever det, själv fixar jag inte att ha sex i närheten av ett spädbarn ens men det handlar om mig och vad jag behöver för att slappna av och leva ut. Fixar du det skulle jag inte oroa mig för att barnet tar skada om det är det du tänker på. Jag som inte fixar det lämnade barnet sovandes i sovrummet och hade sex i annat rum. Den funkar kanske de veckorna bonusarna inte är där.
    Avskyr CIO-metoder
  • Fru Ve

    Vi samsover men har aldrig sex i sängen. Det finns ju andra ställen man kan vara på när barnen sover. Känner mig inte så bekväm med sex i samma rum som barnen. Definitivt inte ett större barn som är över ett år och kanske blir fundersam vad man gör. Ok om vår 3-månaders ligger och sover i vardagsrummet och vi är där, han fattar ju inget. Men om bara några månader skulle jag inte ha honom i samma rum.

  • Anonym (what)

    Ursäkta men är det bara jag som tycker det låter helt fel?? Skulle aldrig komma på tanken att ha sex om mitt barn oavsett ålder ligger bredvid!

    Svårt att göra det någon annanstans??!

  • Anonym (Anna)
    Darimna skrev 2015-06-09 12:19:10 följande:

     

    Frågan gäller bara er som samsover med era barn första åren. Alla andra kan sluta läsa nu tack.

     

    När bebis var liten var det ju alltid självklart att vi kunde ha sex när hon somnat och om/när hon vaknade mitt i var det bara att avbryta och klappa/amma/sjunga en stund så hon somnade om. Efter något halvår hände det aldrig längre att hon vaknade till när hon väl sov.

    Och vi vill ju ha sex varje kväll innan vi somnar, ibland direkt när vi vaknar på morgonen också. Har känts naturligt och självklart att ha det i sängen.

    Men vid vilken ålder på barnet bör man inte längre ha sex när de är i samma säng?

    Nu är dottern nästan 3 år och jag börjar fundera lite på hur hon skulle reagera OM hon vaknade till mitt i sexakten och såg vad vi höll på med, skulle det kunna vara obehagligt för henne? Är det dags att tänka sig för och kanske försöka hitta någon annan stans att vara? Jag har tänkt att hon snart ska få flytta över till egen säng i samma rum, då är det väl okej?

    Eller vad tycker ni? Hur har ni andra gjort?

    Vid vilken ålder ska man sluta ha sex när barnen är i samma rum?


    Mina föräldrar hade sex när jag sov i dubbelsängen. Många gånger under barndomen vaknade jag av att sängen skakade. Då öppnade jag ögonen och såg pappa på mamma under täcket i full action. Det var inte roligt och det enda jag kunde göra var att vända huvudet och lådsas att jag fortfarande sov.

    Jag fattade inte hur de kunde göra så när jag sov bredvid. De gjorde det hela tiden, jag kom på de massor av gånger och det störde mig nåt fruktansvärt. Varför måste de hålla på när jag är här!

    Barn vet vad sex är, på dagis var det bara prat om hur man knullar hela tiden och alla var imponerade över att jag visste så mycket. det var inget jag var stolt över. jag kommer aldrig ha sex utan att vara så säker det går att de varken hör eller ser.
  • Anonym (Oj)

    TRE ÅR?! Jösses. Max första året om barnet sover väldigt tungt. Herregud, till och med en tvååring ser och berättar ju allt för alla de träffar. Sluta nu innan ni blir anmälda för nåt.

  • Anonym (what)

    Låter sjukt att ha bebis bredvid när man har sex! Usch.

  • Anonym (Funderar)

    Ha ha och med facit i hand ett par år efter jag skrev i denna tråden så kan jag säga att med småbarn och tonåringar som numera bor på heltid med oss så tar man de chanser man kan få! Så jo, vi har haft sex med barnet i samma rum och i samma säng ????tonåringen har dock haft större inverkan på sexet än vår numera tvååring

Svar på tråden Hur länge kan man ha sex bredvid barnet?