Barnbarn är smittohärdar?
Jag är ensam förälder och sjukskriven med kronisk smärta. Jag har bara ett barn men ett väldigt livligt sådant! Hon är nu 6 år och går i förskoleklass och har således kommit över de allra värsta åren med ständiga sjukdomar via dagis.
Min dotter blir sällan särskilt sjuk men däremot drar hon hem infektioner som jag drabbas hårdare av då jag har ett nedsatt immunförsvar. Just nu har jag fått pneumokocker och har bihåleinflammation och öroninflammation.
Jag blir rätt sänkt av min vanliga sjukdom (kronisk migrän) och av att ha infektioner ovanpå detta men jag har aldrig möjlighet att få hjälp och avlastning i vardagen.
Pappan till barnet räknar jag inte med av olika skäl som jag inte orkar gå in på här. Och min mamma ser barnbarnen som dödsfällor så fort de hostar... Hon är en ung mormor och väldigt aktiv med alla möjliga saker och barnbarnen kommer långt ned på prioriteringslistan - och så är hon vansinnigt rädd för att bli sjuk!
Så nu är jag lite nyfiken - hur ser era föräldrar på det här med att hjälpa till med barnbarn om ni själva eller barnen är krassliga? Och hur tänker ni själva kring det hela? Ska man undvika att träffas varje gång någon är lite förkyld? Är det rätt att utsätta äldre mor/farföräldrar för smitta? Hur ska man orka med att ta hand om både barnet och sig själv då man är sjuk? Det blev många frågor...men det vore kul att höra reflektioner!