• Anonym (Sussi)

Jag visste att han hade barn MEN

Min sambo och jag träffades när hans barn var ganska små. De två barnen har hela tiden bott hos sin mamma med sina syskon på annan ort och kommit till oss vh, fredag kväll till sön fm. Jag har ett barn sedan tidigare där pappan inte är med i bilden. Jag och min sambo har två gemensamma barn som är små. Vi har haft det tufft och jag har varit väldigt trött. Jag har haft nästan allt ansvar för våra barn + mitt barn sedan tidigare. Min mans engagemang har endast funnits ibland när hans stora barn kommer. Men för det mesta får jag ta det lasset också.

Min mans äldsta barn är nu 16 och slängde ur sig något om att hon skall flytta till oss???! Jag frågade sambon om detta men han verkar inte vilja prata om det, han hade typ hört något om det i förbifarten och tycker det bara skall bli kul. Själv får jag panik och ångest!! Hur skall jag orka med en till, på heltid? Visserligen visste jag att han hade barn när vi träffades men det är en j_vla skillnad på att ha dem vh till att de flyttar hem till oss. Frågar man inte om man kan flytta hem till någon annan, om det är ok? Jag tycker i alla fall min sambo kunde pratat med mig. När jag försöker ta upp det säger han att det inte är säkert att det skall bli så. Men så får jag reda på av hans barn på instagram att hen skall flytta hem till oss....

Vad tycker ni? Håller ni med om att min sambo skulle pratat med mig om det innan? Borde inte 16-åringen frågat bara om det var ok? Vad har jag för val?

Funderar på att ta barnen med mig och lämna honom . Så trött är jag men har tydligen INGET att säga till om.

• Svar på tråden Jag visste att han hade barn MEN
  • Anonym (Spådamen)
    Ess skrev 2015-06-14 12:25:06 följande:

99,9% av trådarna jag brukar svara i handlar om en förälder som utnyttjar sin sambo som obetald barnflicka.

Aldrig jag skulle sitta och skriva att kvinnan i fråga skulle bita ihop och ta hand om "sin" familj som hon sk själv valt.

Jag förstår ärligt inte hur någon kan låta sig utnyttjas som både ts och även andra ts gör och har gjort under längre tid. Jag argumenterar för att sätta ner foten och säga STOPP och NEJ!

I denna tråden finns ingen anledning för dottern att flytta dit. Avsäger sig ts allt ansvar så kommer dottern inte att bli speciellt långvarig där, för pappan kommer inte att förändras över en natt och bli en helylle pappa.

Skulle ts flytta så tror jag snarare att han kommer att försöka utnyttja dottern till att sköta allt i hemmet och med de mindre barnen, under deras umgänge.

Om jag inte släppt och gått vidare, hur kan det komma sig att inte de som i varje tråd sitter och älter om hur gulligt de har det, får samma kommentar som jag?

I det avseendet tycker vi likadant. Jag skulle heller aldrig råda en kvinna eller man att bita ihop om partnern inte tog sitt ansvar. Jag tycker inte heller att det är okej att lämpa över ansvaret över barnen på sin nya partner.

Det jag vänder mig mot är det nästan kategoriska ogillandet av barnen och när allt bara blir elände pga dem. Visst finns sånt också men i många fall är det som sagt bioföräldern som brister, alltså ska inte barnen behöva ta skiten. På samma sätt som flera av er predikar att man på olika sätt kan skita i ungarna och att partnern minsann får välja...på samma sätt kan de som har en partner som lämpar över ansvaret göra ett eget val och lämna. Det har jag inga problem med att man gör, kan t.om. förstå det.

Det är när barnen anses som syndabockar jag reagerar.

Sen finns det givetvis lättare och svårare barn att ha att göra med men inte sällan finns det en koppling till hur föräldern förmår ta sitt ansvar.

Sista stycket förstod jag inte riktigt, hur menar du?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (MM) skrev 2015-06-14 12:25:03 följande:

Okej, jag förstod inte kopplingen av att berätta hur bra ni har det och hur det skulle kunna hjälpa TS i hennes frågeställning.

Nej och det var inte ts jag citerade i det inlägget! Läs mer noga innan du skriver är ett gott råd till dig!
  • Anonym (MM)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-06-14 16:36:46 följande:
    Nej och det var inte ts jag citerade i det inlägget! Läs mer noga innan du skriver är ett gott råd till dig!
    Tagga ner lite Flört
  • Anonym (....)
    Anonym (Sussi) skrev 2015-06-13 22:42:29 följande:

Har försökt se det från alla vinklar själv tills allt bara snurrar men i slutändan är känslan samma: att detta är något som min sambo lämnar mig helt utanför men som samtidigt har en enormt stor påverkan på min familj och mitt liv. Självklart skulle jag inte vilja säga nej om det hade varit mitt barn som ville flytta hem till oss, och jag hade inte velat att min sambo sagt nej heller. DÄREMOT är jag ganska så säker på att jag hade tagit upp det med min sambo och pratat om det så vi hade kunnat planera. DÄR är en grej som retar mig! Att han inte ens tagit upp det och vill inte ens prata om att hon skall flytta hit. Jag fick fråga honom om det stämde att hon skall flytta hit eftersom hon slängt ur sig det som ingenting till mig apropå något helt annat...

Eftersom jag förstår att jag inte "kan" säga nej tycker jag vi måste prata. Han måste ta mer ansvar och göra det utan att ösa skit över mig (vilket börjar bli nästan en daglig vana). Jag inser att jag gjort mindre bra val och har försökt göra det bästa utefter de förutsättningarna.jag har fått/tagit mer ansvar med tiden för att undvika bråk för barnens skull. Jag börjar väl inse att jag själv inte mår bra och trots att jag är helt slut efter att ha jobbat heltid, tagit hand om 5 barn mer eller mindre, tvättat mm så står han ändå där och säger att jag "gör ingenting", "det är jämt så", att jag är en dålig mamma osv. Så många gånger jag tänkt och sagt att nu får det vara nog. Men så ändrar han sig och blir sådär underbar och allt blir bra igen. Det är de stunderna man kämpat för och för att barnen skall ha sin mamma och pappa hela tiden. I de tuffa stunderna när min sambo inte varit en bra pappa har jag funnits där för mina och hans barn. De tuffa stunderna har blivit längre perioder och nu har det inte varit bra på länge. Vissa saker han vill göra vägrar jag pga jag vet att han kommer bli full, elak och det blir jättejobbigt. Han själv har inte självinsikt hur allvarliga problem han har med alkohol. Jag har sagt till honom att ingen människa kommer vilja/orka leva med någon som beter sig så illa som han gör ibland. Vi hade aldrig blivit ett par om han var så när vi träffades. Men när man sitter där med sina barn så har jag gjort allt för att vi skall hålla ihop. Förmodligen alldeles för länge. Kanske en anledning till varför det blir värre och värre. För att han tror att han kan.

Och jag är fullt medveten om att inget är 16-åringens fel!! Det enda jag vet är att ingen pratat med mig, att jag som det är är trött och olycklig, att min sambo kommer försöka få mig att ta ansvar för en till och att det kommer bli mer bråk. Börjar inse allteftersom jag läser det ni skriver och när jag själv skriver att jag kanske måste kasta in handduken och flytta. Är dock livrädd att våra små barn skall tvingas bo hos honom vv och inte ha någon annan vuxen att ty sig till.

Varför skaffade du TVÅ barn med en man som inte är kapabel att vara en bra förälder? Vad har du tänkt skulle hända med era gemensamma barn om du dör?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (MM) skrev 2015-06-14 16:54:09 följande:

Tagga ner lite

Ha ha...den kommentaren kommer ju verkligen från rätt person!
  • Anonym (MM)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-06-14 22:02:07 följande:
    Ha ha...den kommentaren kommer ju verkligen från rätt person!
    Hur då menar du?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (MM) skrev 2015-06-14 22:11:11 följande:

Hur då menar du?

Menar att du redan i ditt första inlägg (#160) verkade oerhört upprörd och borde "taggat ner lite"!
  • Anonym (MM)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-06-15 07:37:07 följande:
    Menar att du redan i ditt första inlägg (#160) verkade oerhört upprörd och borde "taggat ner lite"!
    Jag är inte det minsta upprörd. Det är nog du som tolkar in dina känslor i min text.
  • Anonym (bim)
    Anonym (Spådamen) skrev 2015-06-14 11:05:26 följande:

Du var uppenbarligen inte så snabb du heller...bevismaterial 1A, sista meningen

Grejen är att du (och andra) är så snabba med att läsa in att man ger sextonåringen skulden och sen ser ni inte längre skogen för alla trän. Ingenstans står att läsa att ts eller nån annan ger sextonåringen skulden men ändå är det där diskussionen hamnar.
  • Ess
    Anonym (Spådamen) skrev 2015-06-14 12:37:27 följande:
    I det avseendet tycker vi likadant. Jag skulle heller aldrig råda en kvinna eller man att bita ihop om partnern inte tog sitt ansvar. Jag tycker inte heller att det är okej att lämpa över ansvaret över barnen på sin nya partner.

Det jag vänder mig mot är det nästan kategoriska ogillandet av barnen och när allt bara blir elände pga dem. Visst finns sånt också men i många fall är det som sagt bioföräldern som brister, alltså ska inte barnen behöva ta skiten. På samma sätt som flera av er predikar att man på olika sätt kan skita i ungarna och att partnern minsann får välja...på samma sätt kan de som har en partner som lämpar över ansvaret göra ett eget val och lämna. Det har jag inga problem med att man gör, kan t.om. förstå det.

Det är när barnen anses som syndabockar jag reagerar.

Sen finns det givetvis lättare och svårare barn att ha att göra med men inte sällan finns det en koppling till hur föräldern förmår ta sitt ansvar.

Sista stycket förstod jag inte riktigt, hur menar du?
    Det är inte ett ogillande av barnen som personer, utan som företeelse. Jag kan inte peka ut en enda bra grej med barn sen innan. De drar bara en massa skit med sig, inte bara att ha främmande människor i sitt hem, och utomstående som försöker styra via barnen. Utan även att alltid behöva ligga steget före och fixa med papper osv. Även om man slipper träffa barnen speciellt ofta, så finns dom ändå i ridån och man måste se framåt och planera för att skydda sig själv och ens ev tillgångar.

Sen håller jag med dig om att man blir inte mer utnyttjad än vad man tillåter sig att bli. 

Sista stycket menar jag att tex jag som inte trivdes i situationen och jag tycker inte om hans tidigare barn. När jag skriver min åsikt så får jag höra att jag ska gå vidare och bearbeta osv. När andra skriver i alla trådar om hur lyckliga dom är, så får dom en klapp på axeln om hur duktiga de är.
    Det finns två sidor och båda har samma rätt att göra sig hörda. 
  • Anonym (Spådamen)
    Ess skrev 2015-06-16 13:01:06 följande:

Det är inte ett ogillande av barnen som personer, utan som företeelse. Jag kan inte peka ut en enda bra grej med barn sen innan. De drar bara en massa skit med sig, inte bara att ha främmande människor i sitt hem, och utomstående som försöker styra via barnen. Utan även att alltid behöva ligga steget före och fixa med papper osv. Även om man slipper träffa barnen speciellt ofta, så finns dom ändå i ridån och man måste se framåt och planera för att skydda sig själv och ens ev tillgångar.

Sen håller jag med dig om att man blir inte mer utnyttjad än vad man tillåter sig att bli. 

Sista stycket menar jag att tex jag som inte trivdes i situationen och jag tycker inte om hans tidigare barn. När jag skriver min åsikt så får jag höra att jag ska gå vidare och bearbeta osv. När andra skriver i alla trådar om hur lyckliga dom är, så får dom en klapp på axeln om hur duktiga de är.

Det finns två sidor och båda har samma rätt att göra sig hörda. 

Grejen är att jag respekterar den åsikten till fullo, det är helt okej att ogilla barngrejen.

Men om man nu ogillar den så mycket, då tycker jag att man även själv har ett ansvar att inte inleda en relation med någon med barn.

Största ansvaret har den som är förälder men är man så anti som du (vilket är helt ok i sig) tycker jag att man får ta sitt ansvar också.

Barnen är de som har minst att säga till om men de som drabbas värst med en styvförälder som ogillar dem. Det kan sätta spår för hela livet.

Att många inte reagerar lika mycket på det "lyckliga" snacket är troligen för att det inte blir samma allvarliga och negativa konsekvenser för barnen när de är omtyckta...även om problem givetvis uppstår i såna familjer också.
  • Ess
    Anonym (Spådamen) skrev 2015-06-16 16:44:39 följande:
    Grejen är att jag respekterar den åsikten till fullo, det är helt okej att ogilla barngrejen.

Men om man nu ogillar den så mycket, då tycker jag att man även själv har ett ansvar att inte inleda en relation med någon med barn.

Största ansvaret har den som är förälder men är man så anti som du (vilket är helt ok i sig) tycker jag att man får ta sitt ansvar också.

Barnen är de som har minst att säga till om men de som drabbas värst med en styvförälder som ogillar dem. Det kan sätta spår för hela livet.

Att många inte reagerar lika mycket på det "lyckliga" snacket är troligen för att det inte blir samma allvarliga och negativa konsekvenser för barnen när de är omtyckta...även om problem givetvis uppstår i såna familjer också.
    Tyvärr är det ingen som vet exakt vad barn sen innan drar med sig innan de provat. Jag skulle aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat gissa hur mycket det fanns att bråka om ang nästan vuxna individer. När jag var i den åldern så kunde jag svara för mig själv. Jag stod inte som en gapande fåne och lät andra bestämma över mitt huvud.

Tycker man inte om barn i sig, så blir man knappt ihop med en som har barn på heltid. Vh kan ju funka ändå, om föräldern själv tar hand om barnen.
  • Anonym (Bonus)
    Ess skrev 2015-06-17 08:27:52 följande:
    Tyvärr är det ingen som vet exakt vad barn sen innan drar med sig innan de provat. Jag skulle aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat gissa hur mycket det fanns att bråka om ang nästan vuxna individer. När jag var i den åldern så kunde jag svara för mig själv. Jag stod inte som en gapande fåne och lät andra bestämma över mitt huvud.

Tycker man inte om barn i sig, så blir man knappt ihop med en som har barn på heltid. Vh kan ju funka ändå, om föräldern själv tar hand om barnen.

Men VAD är det som är så jobbigt? Är dom halvvuxna så är dom väl ganska självgående om föräldrarna (båda föräldrarna) har fostrat dom?

Jag hade själv 2 bonusar med exet. Dom var 10 och 17 när vi träffades. 17 åringen hade flyttat året innan och 10 åringen bodde varannan vecka.

Jag hade inga problem öht med dessa ungar. Men så var/är dessa barn väldigt väluppfostrade och 11 åringens mamma var/är väldigt vettig. Har henne kvar på facebook och tjattar ibland fortfarande. Har självklart kontakt med bägge barnen fortfarande också och träffas ibland. Förhållandet med pappan tog slut för ca 2 år sen. Pappan (mitt ex) träffar dock ofta mitt barn fortfarande.
  • Ess
    Anonym (Bonus) skrev 2015-06-17 09:36:39 följande:

Men VAD är det som är så jobbigt? Är dom halvvuxna så är dom väl ganska självgående om föräldrarna (båda föräldrarna) har fostrat dom?

Jag hade själv 2 bonusar med exet. Dom var 10 och 17 när vi träffades. 17 åringen hade flyttat året innan och 10 åringen bodde varannan vecka.

Jag hade inga problem öht med dessa ungar. Men så var/är dessa barn väldigt väluppfostrade och 11 åringens mamma var/är väldigt vettig. Har henne kvar på facebook och tjattar ibland fortfarande. Har självklart kontakt med bägge barnen fortfarande också och träffas ibland. Förhållandet med pappan tog slut för ca 2 år sen. Pappan (mitt ex) träffar dock ofta mitt barn fortfarande.
    Nu är dom vuxna.
    Men dom var väldigt bortklemade, och inte alls självgående. Det var som småbarn i nästan vuxna kroppar. Jag trodde ganska länge att de led av en funktionsnedsättning, tack vare deras oförmåga att tänka och handla själva.

Jag klarade rent ut inte av deras personligheter, och gör det fortfarande inte.
  • Anonym (Bonus)
    Ess skrev 2015-06-17 10:37:25 följande:
    Nu är dom vuxna.
    Men dom var väldigt bortklemade, och inte alls självgående. Det var som småbarn i nästan vuxna kroppar. Jag trodde ganska länge att de led av en funktionsnedsättning, tack vare deras oförmåga att tänka och handla själva.

Jag klarade rent ut inte av deras personligheter, och gör det fortfarande inte.

Okej, jag var sambo i 1 år med en man som hade en 18 årig son på heltid hos oss. Jag trodde och tror fortfarande att den pojken är lite efter, han kan verkligen INGENTING och ställde så korkade frågor hela tiden. Men enligt pappan är han inte det.
    Jag stod inte ut, jag gjorde slut och flyttade!
Svar på tråden Jag visste att han hade barn MEN