• magnusangsund

köpa lös sambon från hus

Hus värderat till

2.6miljoner

Inköp

Hus 1.68

Tomt 152000

Rep 142130

=1974130

Lån 1683500

Mäklare 65000kr

Har jag räknat rätt om jag ska lösa ut med 364054kr

• Svar på tråden köpa lös sambon från hus
  • Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-23 18:34:21 följande:

Men vill veta hur jag ska räkna i vårat fall å d finns bara ett svar på det

Som du ser ovan kan man räkna på olika sätt, tänkte hänsyn till skatt och fingerat mäklararvode, hur värdera bostaden, hur ta hänsyn till att man lagt in olika summor under åren mm. Finns ingen lag som gäller för er. Ni får komma överrens om hur ni ska beräkna.
  • magnusangsund

Är egentligen inte bestämt vem som ska bo kvar, vill bara veta hur vi ska räkna efter dom siffrorna jag skrev från början, båda har lagt in 50/50 hela tiden å lånen är 50/50 men finns det inget klart svar så får d bli en bodelare som räknar, tänkte slippa den kostnaden men när det är så många olika svar så vet vi ju inte fortfarande hur vi ska räkna

• Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-24 14:20:41 följande:

Är egentligen inte bestämt vem som ska bo kvar, vill bara veta hur vi ska räkna efter dom siffrorna jag skrev från början, båda har lagt in 50/50 hela tiden å lånen är 50/50 men finns det inget klart svar så får d bli en bodelare som räknar, tänkte slippa den kostnaden men när det är så många olika svar så vet vi ju inte fortfarande hur vi ska räkna

Välja en metod som ni båda tycker är bra.
  • magnusangsund

Känns som att det borde finnas ett sätt å räkna på, handlar ju i slutändan om mycket pengar om man kollar på dom olika uträkningarna som föreslagits

• Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-24 14:48:05 följande:

Känns som att det borde finnas ett sätt å räkna på, handlar ju i slutändan om mycket pengar om man kollar på dom olika uträkningarna som föreslagits

Tyvärr, finns inte ett sätt. Ni får komma överens.
  • Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-24 16:21:00 följande:

Så jag ska säga du får betala 364 eller 458, när här fick man då inge hjälp

Du kan oavsett aldrig tvinga ditt ex att betala något. Ditt ex måste frivilligt gå med på en bodelning. Annars blir det domstol.

Ge ditt ex ett erbjudande på t ex 364 kkr och se vad som.händer.
  • magnusangsund

Det är ju vi tillsammans som vill veta vad den andra ska betala så ingen får för lite eller för mycket, är varken nå bråk eller nåt, vill bara veta hur man räknar ut så det blir rätt så båda får lika mycket

• Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-24 16:21:00 följande:

Så jag ska säga du får betala 364 eller 458, när här fick man då inge hjälp

Du eller din sambo får helt enkelt börja med att ge den andra ett bud. Skäligt tycks ju vara någonstans mellan 250-500kkr. 

Därefter är det upp till den andra att godta eller lämna motbud. Förhoppningsvis kommer ni överens om en lagom summa.
  • Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-24 16:50:11 följande:

Det är ju vi tillsammans som vill veta vad den andra ska betala så ingen får för lite eller för mycket, är varken nå bråk eller nåt, vill bara veta hur man räknar ut så det blir rätt så båda får lika mycket

Finns inte ett sätt att räkna ut. Kom överens om en metod. Beräkna sen.
  • a no nym

Ja men sälj huset då i stället ??? Då blir det enkelt att dela på överskottet!!

• Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-24 17:18:09 följande:

Här blev man inte mycket smartare, mestadels idioter här

Gå till en mäklare/jurist/banken och betala massa pengar för råd istället.

Tyvärr kommer du inte få en exakt summa av dem heller.

Alltid kul att hjälpa tacksamma människor som duDrömmerSkål
  • ardath bey
    Haskel skrev 2015-06-24 17:53:49 följande:
    Gå till en mäklare/jurist/banken och betala massa pengar för råd istället.

Tyvärr kommer du inte få en exakt summa av dem heller.

Alltid kul att hjälpa tacksamma människor som duDrömmerSkål
    Ja tur att man inte förväntar sig något tack
  • a no nym

Men du lyssnar ju inte på de som förklarar rättsläget. Det finns inga regler för hur man exakt ska göra, det handlar om att man ska komma överens.
  • MrGrip

Tråkigt att du uppskattar det som att alla är idioter som kommer med tankar & ideér och förslag...- det finns säkert någon juridisk tekniskt korrekt lösning.med hjälp av jurist - men då får du öppna plånboken...mwen dset äör du nog för snål till då du ber "allmämheten" här på FL om gratis hjälp...och då är det dessa kommentarer du får.....men i slutändan är ni väl ändå två vuxna personer sansadesom skall komma överrens..och i ditt fall ser jag tydliga svårigheter här.....
  • Hustru

Se till att ni är överens om värderingen. Om ni har varsin värdering brukar man använda genomsnittet av dessa. Sedan är detta en bra länk om hur du/ni ska räkna lawline.se/answers/17147

Lycka till, försök att hålla sams och vara överens

Svar på tråden köpa lös sambon från hus