• StringKillen

Nonchalant mamma!

Hej!

När jag var runt 7 - 8 års åldern så älskade jag att vara med killar! Tjejer var inget intressant enligt mig. När jag blev äldre så började jag pröva min systers string trosor som var hur mycket bättre än männens boxers. Det var då jag förstod att jag är homosexuell.

Enda sen dess har det varit en hemlighet. Jag är 22 år gammal och har en ganska stor familj.

Jag berättade för min syster att jag är homosexuell och jag har varit det sen jag var typ 8 år. Min syster och jag knöt starkare band än förut.

Idag den 27 Juli bestämde jag mig för att berätta detta för min bror. Eftersom jag inte längre orkar smyga med min sexuella läggning. Min bror blev jätteglad och sa att det var starkt gjort. Vi pratade ungefär i 10 minuter och jag bestämde mig för att berätta detta för min mamma.

Så jag ringde hem och kollade om hon var hemma. Som hon nu förstås var.

När jag väl var hemma så fick jag en klump i halsen och blev riktigt nervös. Så jag sa "Mamma. Jag måste berätta en sak som jag har hållit hemlig i flera år." Mamma bara kollade på mig. Jag fick tårar i ögonen och kollade på henne och sa "Mamma. Jag är homosexuell. " med darr på rösten.

Min mamma började genast att skratta och sa "Nej. Det är du inte. Sluta inbilla dig saker som du inte är!".

Vad ska detta betyda? Jag har pratat med mina syskon om detta. Jag har haft flera pojkvänner under en lång period!

Snälla! Kom med bra svar! :)

• Svar på tråden Nonchalant mamma!
  • Anonym (Tjej22)
    Kyrkby skrev 2015-06-27 22:26:47 följande:

Jag har mkt svårt för samkönade förhållande och än mer för äktenskap.

Hade mina barn eller barnbarn kommit och berättat att de är homo skulle jag ha mkt mkt svårt att acceptera barn och barnbarn.

För mig är ett äktenskap mellan man och kvinna.

Ser dagens alla bög flat fester och manifestationer osv som en modenyck som kommer att mynna ut om ngr år .

Mynna ut?! Det ses oftare och mer nu för fler vågar berätta. Homosexualitet har funnits sedan antiken, antagligen sen människan funnits men det är då man funnit "bevis".

Acceptera dina barn som dom är. Vad är så farligt med att vara bi eller homo? Med tanke på alla sjukdomar och saker som kan hända så skulle jag vara glad om mitt barn var homosexuell... Acceptera ditt barn som det är, det är dig den ska känna trygghet ifrån och du som förälder som ska lära barnet att vara glad för den du är. Homosexualitet är det minsta "problemet" i den här världen. Att man inte kommit längre är ett skämt.
  • Billie22

Är hon ofta så att hon förtränger det hon inte vet hur hon ska svara på? 

Kanske skriv ett brev till din mamma och förklara att hon får acceptera det eller be dina syskon vara med och prata med henne. Måste ju kännas konstigt med ett sådant bemötande.

Kan ju vara så att hon egentligen redan vet om det innerst inne men att hon bara inte vet hur hon ska hantera det, men kanske det ska vara hennes problem i första hand, inte ditt. Sök stöd hos dina syskon. Nu har du ju berättat. Hon får acceptera det bara. 

• StringKillen
    Anonym (Tjej22) skrev 2015-06-27 21:29:49 följande:

Okej.. Tkr du ska sätta dig ner igen ordentligt med henne och snacka och säga det du skrivit här men också tala om för dina syskon hur hon reagerat. Skönt att dom accepterar dig som du är och det kmr antagligen släppa för henne också men som sagt det är ju din mamma och hon borde ju acceptera den du är. den hemsidan som står över är rfsl.se

Hoppas att det kommer gå bra och som sagt det är starkt att berätta något sådant! Men borde som sagt inte vara en stor grej är själv bisexuell och kan vara jobbigt att berätta för vissa tyvärr för man vill så gärna bli accepterad.

Jo det är klart att jag vill kunna prata med henne om detta. Men jag tror att det är enklare att försöka låta det ta lite tid för henne. Jag tror att det blev så pga att det kom rakt på.

Jag tackar alla för de fina svaren :)
  • Anonym (Tjej22)
    StringKillen skrev 2015-06-27 22:51:10 följande:

Jo det är klart att jag vill kunna prata med henne om detta. Men jag tror att det är enklare att försöka låta det ta lite tid för henne. Jag tror att det blev så pga att det kom rakt på.

Jag tackar alla för de fina svaren :)

Gör det som känns bäst och lycka till med allt! :)
  • nevermind
    Kyrkby skrev 2015-06-27 22:26:47 följande:

Jag har mkt svårt för samkönade förhållande och än mer för äktenskap.
    Hade mina barn eller barnbarn kommit och berättat att de är homo skulle jag ha mkt mkt svårt att acceptera barn och barnbarn.
    För mig är ett äktenskap mellan man och kvinna.
    Ser dagens alla bög flat fester och manifestationer osv som en modenyck som kommer att mynna ut om ngr år .

• StringKillen
    Anonym (Tjej22) skrev 2015-06-27 23:05:44 följande:

Gör det som känns bäst och lycka till med allt! :)

Jag tror att min syster ringde innan idag och pratade med henne. Jag tjuvlyssnade lite på vad hon sa. Det lät som att hon sa "Vad ska jag göra? Det stämmer inte det han (Jag) säger".

Man får ju hoppas på att det kom fram till henne! :)
  • Anonym (Tjej22)
    StringKillen skrev 2015-06-28 14:41:18 följande:

Jag tror att min syster ringde innan idag och pratade med henne. Jag tjuvlyssnade lite på vad hon sa. Det lät som att hon sa "Vad ska jag göra? Det stämmer inte det han (Jag) säger".

Man får ju hoppas på att det kom fram till henne! :)

Det är jätte bra att din syster pratar med henne så hon vet om att det är andra som vet om det här och tror på dig. Det går säkert in mer och sen att du någon gång när det känns bra för dig talar om att du vetat om det vääääldigt länge och allt där till när hon accepterat det mer :)
  • StringKillen
    Anonym (Tjej22) skrev 2015-06-28 14:58:07 följande:

Det är jätte bra att din syster pratar med henne så hon vet om att det är andra som vet om det här och tror på dig. Det går säkert in mer och sen att du någon gång när det känns bra för dig talar om att du vetat om det vääääldigt länge och allt där till när hon accepterat det mer :)

Jag hoppas på att hon accepterar det. Annars vore det konstigt. Men finns det en chans att jag skulle kunna prata med dig? :)
  • Anonym (Tjej22)
    StringKillen skrev 2015-06-28 15:22:49 följande:
    Jag hoppas på att hon accepterar det. Annars vore det konstigt. Men finns det en chans att jag skulle kunna prata med dig? :)
    Visst! Skickat privat meddelande :)
  • Anonym (betänketid)

Hon behöver nog lite betänketid för att smälta det hela. Du får låta det hela lägga sig och sedan ta upp det igen. Hon har kanske svårt för att förstå varför det skulle "drabba" henne att få ett homosexuellt barn. Det löser sig.... 

• StringKillen
    Anonym (Tjej22) skrev 2015-06-28 17:32:50 följande:
    Visst! Skickat privat meddelande :)
    Jag har inte fått något av dig :(
  • Anonym ((((((((Klams­ner d ä))))))))
    StringKillen skrev 2015-06-27 20:43:08 följande:
    Jag blev riktigt besviken på henne. Jag hade höga förväntningar på att hon skulle bry sig. Jag sa till henne att jag är det vare sig om hon vill eller inte! Och blev arg för att hon inte lyssnade på mig!
    Men du kanske ska ta det lite lugnt och inte ta allt på en gång? Du har berättat för din bror och syster och nu för din mamma. Det är bra gjort. Du smyger inte längre och då kan du väl låta det gå ett tag till, istället för att trycka ner det i halsen på henne?

Jag försvarar inte henne, men hon är inte den första att förneka ett barns homosexualitet. Har hon gått och trott att du är hetero hela tiden, är det en rätt stor grej att ta in för en förälder. Det är ingen stor grej att vara bög 2015, tycker nog de flesta, men det är fortfarande den syn hon har haft på dig hela livet som ska förändras.

Du är heller inte först med att komma ut. Många har gjort det innan dig. Det finns massor av info på nätet och prata gärna med RFSL. Dumt att inte dra lärdom av andras erfarenheter. Ta det lugnt och fundera i lugn och ro ut hur du ska lägga upp det, tycker jag.
  • Anonym (frågvis)

Vad har string med homosexualiteten att göra?!  hur vet man att bara för att man gillar stringtrosor mer än boxer så är man man homosexuell? Skål

• Anonym (Tjej22)
    StringKillen skrev 2015-06-29 01:08:45 följande:

Jag har inte fått något av dig :(

Va ;0 skriver igen då.
  • Ramborg

Jag tycker ärligt att det räcker med det du har gjort. Du har berättat för din mamma. Hon reagerade inte så bra. Fine. Låt det vara.

När du träffar någon som du vill ha en framtid med så bjuder du hem honom till dina föräldrar, precis som du skulle gjort om det var en flicka du blev kär i. Om du har en pojkvän nämner du hans namn när det faller sig så, precis som en straight person gör med sin kille eller tjej inför sina föräldrar. Behandla problemet som det är - ett icke - problem.

42.
  • StringKillen
    Anonym (frågvis) skrev 2015-06-29 10:46:19 följande:

Vad har string med homosexualiteten att göra?!  hur vet man att bara för att man gillar stringtrosor mer än boxer så är man man homosexuell? 

Jag har alltid känt mig som en tjej inombords. Och att jag alltid har gillat string :)
Svar på tråden Nonchalant mamma!