• Anonym (FörTUREN)

Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö

Hej!

Jag efterlyser er som sökt och fått beviljad förtur i Stockholms bostadskö,
    kan ni inte berätta eran historia? Gärna anonymt om det känns bäst så.

Man kan även berätta om avslag och orsak men jag söker främst framgångshistorier.

(Dvs, framgång med förturen. Anledningen kan ju vara dyster för det.)

Jag avböjer tyvärr historier från andra städer då det är så olika regler på olika ställen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö
  • Anonym (sorry)
    Anonym (förtur) skrev 2015-07-10 12:46:14 följande:

Nej. 

Tycker riktigt synd om din unge som får så dåliga förutsättningar i livet.

Men det kommer garanterat ske fler saker och till slut omhändertas ungen!
  • Anonym (Förtur 2)

Jag har blivit beviljad förtur i den Stockholmskommun där jag nu bor i ett hus som håller på att ramla ihop.
    Jag har ingen möjlighet att köpa eller att ens få lägenhet via någon kö även om jag försöker. Skjut mig. ;)
    Socialen fixar det och det handlar inte om någon träningslägenhet eller mellanboende utan något permanent eftersom att jag har barn.

• Anonym (tommi)

Jag har själv sökt lägenhet och pga av min kötid varit " etta "  dvs den med längst kötid och med råge uppfyllt kravet på inkomst och antal boende mm
    Ändå har jag inte blivit kallad till visning. Då jag kontaktat Bostad Stockholm
    och frågat vad som hände har jag fått svaret att lägenheten förmedlats till annan
    så jag antar att det är någon som beviljats förtur.

• Anonym (förtur)
    Anonym (sorry) skrev 2015-07-13 17:59:03 följande:
    Tycker riktigt synd om din unge som får så dåliga förutsättningar i livet.

Men det kommer garanterat ske fler saker och till slut omhändertas ungen!
    Jag tror att du förstår att det blivit sämre för mitt barn om förutsättningarna hade varit att vi bott kvar med dess alkoholiserade mormor?Solig
  • Anonym (sorry)
    Anonym (förtur) skrev 2015-07-15 23:25:17 följande:

Jag tror att du förstår att det blivit sämre för mitt barn om förutsättningarna hade varit att vi bott kvar med dess alkoholiserade mormor?

Självklart och därav räknade jag upp massor av andra alternativ. Men är man utvecklingsstörd (?), begåvningshandikappad eller har andra psykiska/fysiska besvär som gör en oförmögen att ta hand om sig själv och sin situation så borde man inte få ta hand om ett barn heller.

Inte rätt mot barnet som är oskyldig till att ha fått dessa föräldrar!
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (sorry) skrev 2015-07-16 08:45:52 följande:

Självklart och därav räknade jag upp massor av andra alternativ. Men är man utvecklingsstörd (?), begåvningshandikappad eller har andra psykiska/fysiska besvär som gör en oförmögen att ta hand om sig själv och sin situation så borde man inte få ta hand om ett barn heller.

Inte rätt mot barnet som är oskyldig till att ha fått dessa föräldrar!

Fast nu kunde personen i fråga ta hand om sitt barn.
  • Anonym (e)
    Bedhead skrev 2015-07-10 08:59:53 följande:

Har man stått i bostadskö i 32 år har man nog väldigt specifika krav på vilken sorts lägenhet man vill ha och var den ska ligga.

Tragiskt att slösa halva livet i väntan på en lägenhet. Speciellt när man har barn. När du väl ha fått din drömlägenhet är dina bästa åren förbi och barnen stora.
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Pelle) skrev 2015-07-16 09:07:28 följande:

Fast nu kunde personen i fråga ta hand om sitt barn.

Tvivlar starkt på det. Är nog bara en tidsfråga.....
  • Anonym (Kvinna22)

Gammal tråd men fy vad äcklad jag blir av alla era kommentarer. Att ni tycker man ?smiter före? er och att ni blir arga för någon annan får ett vettigt liv som uppenbarligen är på botten. Tro mig det tar inte längre tid för er att få er lägenhet! Det är bara ca 300 per år som blir beviljade, av flera tusen som söker. Det är omöjligt att ?fuska? sig till en förtur, annars hade nog fler människor gjort det. Man måste skicka in intyg från kvinnojouren, polisanmälan, läkare osv.

Jag blev beviljad förtur nyss, lämnade min man sedan 4 år för ett halvår sen då han misshandlade och kontrollerade mig grovt. Jag blev gravid och vill kunna ge mitt barn ett bättre liv därför lämnade jag honom. Detta halvår har jag flyttat runt i 3 olika skyddade boenden, det har varit extra jobbigt för mig då jag har asperger (är fullt fungerande) men behöver trygghet och en fast punkt efter år av att bara blivit nedbruten. Jag är höggravid och ska föda om en månad den här chansen har verkligen gett tillbaka livslusten till mig. Jag är så evigt tacksam då jag bara stått i bostadskön sen jag var 19, har ej bra inkomst så kan inte köpa så för mig är det omöjligt att skaffa en trygg och fast bostad på egen hand. Så nu väntar jag bara på att få gå på visning, ska få bo i en lägenhet som inte är på bottenvåning och med port-bricka och säkerhetsdörr. Jag är så tacksam för att det finns förtur så att människor i nöd kan få hjälp. Men tro mig, jag hade hellre bott i en skit lägenhet/hos min familj i 10-20 år och väntat i bostadskön än att gå igenom det jag går igenom nu.

• Anonym (sorry)
    Anonym (sorry) skrev 2015-07-06 20:10:57 följande:
    Jag är ledsen men jag blir verkligen förbannad att sånt här ger FÖRTUR i sthlm där "alla andra" kämpar som dårar för att ens få ett andrahands kontrakt som inte kostar skjortan och halva byxbenet!

Det är såna som du och invandrare som får går före, för j*vligt helt enkelt.

Jag känner 2 st f.d "pundare" som har fått lägenhet från soc. MEN då har det varit s.k träningslägenhet eller stödboende - absolut INTE ett första hands kontrakt!

Varför kunde inte din man ordna ett andra hands kontrakt? Bo hos hans föräldrar? Flytta till en småstad? Flytta till ett annat land? Bo med vänner?

Fy fan helt enkelt!
    Håller med, det är för jävligt helt enkelt!
  • Anonym (S)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-03 13:26:06 följande:

Tycker verkligen inte att socfall som du ska gå före

Ja. Låt oss alla sparka lite på någon som haft ett helvete och inte mår bra. Vad fint såhär i Känsliga Rummet.
  • Anonym (S)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-03 14:12:28 följande:

Det är så verkligheten är

Att folk sparkar på en och är vidriga? ja det vet jag och säkerligen personen som skrev det. Det där med att trycka ner någon online när ens åsikter inte är efterfrågade är för mig rätt obegripligt. Ingen tjänar något på det.

• Anonym (Plus ett)
    Anonym (S) skrev 2018-11-03 14:24:59 följande:

Att folk sparkar på en och är vidriga? ja det vet jag och säkerligen personen som skrev det. Det där med att trycka ner någon online när ens åsikter inte är efterfrågade är för mig rätt obegripligt. Ingen tjänar något på det.

Håller med.
  • Anonym (S)
    Tarak skrev 2018-11-03 14:34:03 följande:
    Att du kallar folk för vidriga är ju definitivt att trycka ner nån =P vet du vad en hycklare är?

Varför anser du att en del ska gå före och varför ska vi då ens ha en kö om ingen behöver stå i den? Ska vi i stället tävla om vem som drar bästa snyft historien och vinnare för ett förstahandskontrakt? Är det rättvist 

Ett vidrigt beteende, ja det brukar vara av vidriga personer. Nej, jag tycker inte det är så värst elakt att säga något sånt när det inte är ogrundat. Att trycka ner någon på internet och speciellt med nya konton som direkt går till attack är inte ett tecken på en stabil&trevlig människa.

Jag tar hellre några personer som går före mig än att de t.ex inte orkar leva i miljön som de lever i längre. Klart att det fortfarande kommer att finnas en kö och just Stockholm verkar vara väldigt noga med efterforskning innan de låter någon gå före.

Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö