• MoaElis

Hundvakt en dag, betalning?

Jag letar lite akut hundvakt till imorgon,la ut en annons på facebook varav en tjej svarat. Tiderna är ca 7:00-16:30, och hon skriver att hon tänkt sig 75 kr i timmen. Men är inte det väldigt mycket? Det gäller två småhundar. När jag var hundvakt senast tog jag 150 kr dygn, och då var det övernattning också... Nu känns det lite som hon bara är ute efter pengar, eller vad tycker ni? Är det en rimlig ersättning?

• Svar på tråden Hundvakt en dag, betalning?
  • Kyrkby
    Lavish skrev 2015-07-06 13:26:42 följande:

Jag tycker det låter billigt när det är en främmande människa som inte har någon annan motivation än pengarna att hjälpa dig, och dessutom som bokar upp sig till det på så kort varsel.

Vem fan skulle offra en hel ledig dag på två okända hundar ägda av en främmande person, för 150 kr? Ingen normal människa säljer sin tid så sjukt billigt. 

Är det bara pengar, skulle jag aldrig anlita den personen.
    Att passa hundar och barn krävs ett hjärta och kärlekannar är det inget kul för barnen och djuret.
  • hammarhajen

Ingen som helst koll på taxan för hundvakter, men för att låsa sig en hel dag låter 75 kr/h helt rimligt. Är det akut så är det akut, dessutom. Jag tycker att det är rent oförskämt att förvänta sig att en främling ska jobba en hel dag för 150 spänn, hur enkelt jobbet än är. Man kan ju inte göra något annat av dagen och man tar ändå på sig ansvaret över någons allra käraste fyrbenta vän. 

Att passa en hund KAN vara något man gör bara för att man gillar hundar, precis som många passar sina syskonbarn för att de gillar sina syskonbarn och då är det också upp till den som passar att själv erbjuda sig. Men söker man aktivt en utomstående barnvakt/hundvakt får man ju betala vad det kostar.

700 för att lösa en nödsituation över en enstaka heldag, det är inte mycket. Gäller det återkommande en dag i veckan kanske man får hitta andra lösningar, som t.ex. en hundvakt som blir lite extravän till just ER och känner speciellt för ER vovve. Någon som lär känna er hund, lär sig älska just DEN och inte bara "gillar hundar generellt", vågar ta med den ut på ärenden, vågar fika med en vän i en park med hunden som sällskap osv.

Men en engångshändelse är en annan sak för både budget och hundvakt... 

• hammarhajen
    Kyrkby skrev 2015-07-06 16:44:31 följande:
    Att passa hundar och barn krävs ett hjärta och kärlekannar är det inget kul för barnen och djuret.
    Det krävs väl också en mognad, en hjärna och förstånd? Alla har vi ett ansvar att försörja oss, då kan man inte arbeta gratis hur mycket som helst.

Ska alla förskollärare, barnskötare och veterinärer också jobba gratis, för att kärlek är allt barnen och djuren behöver? Sorry, men det funkar inte så. Man jobbar väl förhoppningsvis med djur eller barn för att man gillar djur eller barn, men man behöver fortfarande mat på bordet, tak över huvudet och diverse annat för att leva. Man är inte bara ansvarig för barnen eller djuren, man är också ansvarig för sig själv.
    Barnen och djuren behöver kärlek, den som jobbar behöver tycka om sitt jobb OCH ha en inkomst.  

TS hundvakt kanske kan få timvik på en förskola imorgon bitti om hon avstår hundvakteriet. I så fall kanske en heldag ger 1000 efter skatt...
  • MajaVira
    Kyrkby skrev 2015-07-06 16:44:31 följande:
    Varför förväntas någon vara hundvakt av ren godhet och kärleken till hundar? Borde alla som bara ääälskar barn jobba nästan gratis på förskolor? Borde alla som bara ääälskar att ta hand om andra jobba nästan gratis på äldreboenden?
  • Åsa
    Lavish skrev 2015-07-06 13:26:42 följande:

Jag tycker det låter billigt när det är en främmande människa som inte har någon annan motivation än pengarna att hjälpa dig, och dessutom som bokar upp sig till det på så kort varsel.

Vem fan skulle offra en hel ledig dag på två okända hundar ägda av en främmande person, för 150 kr? Ingen normal människa säljer sin tid så sjukt billigt. 

Jag får nog hålla med där. 
    En "akututryckning" går inte riktigt att jämföra med sådana som är hundvakter regelbundet flera dagar i veckan. Dessa brukar vara personer som 1. tycker det är roligt att ha en hund att umgås med eller redan har hund och en till inte gör så stor skillnad.  2. inte arbetar för sitt uppehälle utan brukar vara pensionärer, långtidssjukskrivna, arbetslösa etc, som redan har sin försörjning tryggad men  ersättningen ger en liten guldkant. Någon annan skulle aldrig acceptera en ersättning på en tjuga i timmen.  Den som passar hund bara för pengarna har ingen anledning att göra det för nålpengar. 
    Men sådant är ju en överenskommelse mellan de inblandade. Tycker hundägaren att det är orimligt får h*n ju försöka hitta någon annan eller stanna hemma.
  • Kaprifol
    hammarhajen skrev 2015-07-06 18:18:56 följande:
    Det krävs väl också en mognad, en hjärna och förstånd? Alla har vi ett ansvar att försörja oss, då kan man inte arbeta gratis hur mycket som helst.

Ska alla förskollärare, barnskötare och veterinärer också jobba gratis, för att kärlek är allt barnen och djuren behöver? Sorry, men det funkar inte så. Man jobbar väl förhoppningsvis med djur eller barn för att man gillar djur eller barn, men man behöver fortfarande mat på bordet, tak över huvudet och diverse annat för att leva. Man är inte bara ansvarig för barnen eller djuren, man är också ansvarig för sig själv.
    Barnen och djuren behöver kärlek, den som jobbar behöver tycka om sitt jobb OCH ha en inkomst.  

TS hundvakt kanske kan få timvik på en förskola imorgon bitti om hon avstår hundvakteriet. I så fall kanske en heldag ger 1000 efter skatt...
    Så himla bra skrivet!!
  • gahadas

Värst vad snåla alla är. Jag hade skämts om jag betalat så lite. Mellan 750-1000 kr för en dag beroende på omständigheterna skulle jag gett. Det är ingen jävla välgörenhet.

• FrauCasio

Jag gav 1000 kr för 5 dagar i veckan under ca 4 timmar per dag i fyra veckor.

• Dexter dot com
    mjau5 skrev 2015-07-05 23:17:32 följande:
    Hundvakterna jag använder förmedlas via ett företag, företaget har en försäkring som täcker en del när hunden är i deras ansvar. Eftersom jag inte är företagare eller en seriös hundvakt har jag ingen aning vad försäkringen heter eller hur man skaffar den. Eftersom jag har en egen försäkring för min hund spelar det ingen roll egentligen om hundvakten är försäkrad eller inte, jag känner bara personligen att det verkar mer seriöst. 

Nu handlade tråden inte om hurvida jag ville ha en försäkring eller inte, så förstår inte riktigt varför det spelar någn roll. 
    Vad är det för förmedling dina hundvakter förmedlas genom ? Söker en hundvakt till och är intresserad av seriösa förmedlingar.
  • mjau5
    Dexter dot com skrev 2015-07-07 17:11:52 följande:
    Vad är det för förmedling dina hundvakter förmedlas genom ? Söker en hundvakt till och är intresserad av seriösa förmedlingar.
    Bor utomlands just nu, här finns en jätte bra hundvaktsförmedling. Så tyvärr inte i Sverige, dock har jag kollat runt lite efter liknande i Sverige, och tasspass.se verkar okej. Har inte testat dem själv än, men verkar som de har ett bra upplägg. 

"Tasspass är en bokningstjänt där du som hundägare kan onlineboka hundvakter (hunddagis, hundpensionat och hundrastare). Alla våra hundvakter har i förväg verifierats och telefonintervjuats av vårt team. För mer information se kom igång."
  • Dexter dot com
    mjau5 skrev 2015-07-07 17:45:45 följande:
    Bor utomlands just nu, här finns en jätte bra hundvaktsförmedling. Så tyvärr inte i Sverige, dock har jag kollat runt lite efter liknande i Sverige, och tasspass.se verkar okej. Har inte testat dem själv än, men verkar som de har ett bra upplägg. 

"Tasspass är en bokningstjänt där du som hundägare kan onlineboka hundvakter (hunddagis, hundpensionat och hundrastare). Alla våra hundvakter har i förväg verifierats och telefonintervjuats av vårt team. För mer information se kom igång."
    Aha, typiskt ;)
    Tack för länken, fanns tyvärr ingen i närheten av mig just nu men jag ska hålla utkik.
Svar på tråden Hundvakt en dag, betalning?