• Mija9988

Är min katt dräktig?

Hej

Har en ragdoll hona på 1 1/2 år som på senare tid betett sig lite annorlunda. Hon har blivit väldigt kelsjuk, har inte varit det annars och följer mig som en skugga. Äter ofta och pratar mer än vanligt. Hon hade en period för ca 1 månad sedan då hon sprang runt med leksak i munnen och skrek... Tänkte om hon kanske löpte då och är nu dräktig? Hon har lite mörkare tuttar, iallafall vissa av dem också.

Bilder:

www.bilddump.se/bilder/20150706155441-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155627-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155744-213.67.203.3.jpg

• Svar på tråden Är min katt dräktig?
  • Mija9988

Tack Kya för svaret, jag väntar helt enkelt och ser om magen eller spenarna växer :) skulle det ske så blir det veterinären för att få ett beräknat datum ;)

• Mija9988

Jag tror inte att det finns så många katter här ute som är sjuka eller så. Misstänker att det är grannens hankatt i såfall som är frisk och väldigt fin både i temperament och utseende, men självklart kan jag inte veta till 100% att det är just den hanen men det är ganska stor chans att det är han som är pappan i så fall.

• Kya

Ok är dom rödare kan det vara ett tidigt tecken. Se efter om dom svullnar också! Magen kommer inte växa än. Ett starkt tips till dig är att du sätter dig och läser på om dräktighet, finns väldigt bra info på nätet! Vad katten behöver, hur en förlossning går till, vad du ska se efter för det kan gå så illa att en kattunge fastnar och du måste kunna se tecknen. Sen även efteråt, vad kattungarna kommer behöva. Hur gammal är mamman förresten? Ju yngre hon är desto större är risken att hon inte själv kommer ta hand om ungarna på ett bra sätt. Då måste du kunna gå in och vara stödmamma så ingen unge svälter ihjäl. Det är som sagt jättemkt att veta och kunna så du måste börja läsa på redan nu! Lycka till.

• Mija9988

Japp, har redan läst på mkt, men det finns alltid mer att lära :)

Hon är ett och ett halvt och det är ju bra ålder vad jag läst. Mellan 1,5-3 år är bästa åldern.

• Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 18:16:26 följande:

Och som sagt ska jag sterilisera henne efter kullen och skulle det visa sig att hon är dräktig SKA jag ta henne till vet och kolla upp beräknad datum! Ursäkta mig att jag är så dum i huvudet, som vill ha en unge efter min katt. Det är inte hennes färg eller teckning som jag vill åt utan hennes temperament och sätt, vilket ungarna kommer ärva till viss del. Jag ansvarar inte för andra som föder upp huskatter, jag kommer se till att de som jag föder upp kommer till bra hem och det är allt jag kan göra.

Du ska KASTRERA henne!!!!
  • Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 20:37:38 följande:

Det är väl upp till mig om jag väljer att kastrera eller sterilisera???

Men då är du ju extra dum mot katten om du steriliserar...
  • Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 21:14:38 följande:

Ja, det får du tycka...

Ja, så kan du väl googla så du förstår också! För kattens skull!
  • Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 21:47:17 följande:

jag vet skillnaden...

och då väljer du sterilisering....varför?
  • Mija9988

Därför att jag har negativa erfarenheter av kastrering av en tidigare katt...

• Birmafröken
    Mija9988 skrev 2015-07-06 23:31:07 följande:

Därför att jag har negativa erfarenheter av kastrering av en tidigare katt...

Nu blir jag nyfiken. Det är första gången jag hört om någon som har negativa erfarenheter av det ingreppet. Vad hände?
  • Ambulansliv
    Birmafröken skrev 2015-07-07 11:15:29 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Det är första gången jag hört om någon som har negativa erfarenheter av det ingreppet. Vad hände?
    Och vad det skulle vara som man ändå väljer att sterilisera och behålla löbeteendet, känns ju galet. 
    Självklart går operativa ingrepp galet ibland. Men låter helt knäppt att låta katten behålla ett beteende till ingen nytta. 
  • Birmafröken
    Ambulansliv skrev 2015-07-09 11:29:24 följande:
    Och vad det skulle vara som man ändå väljer att sterilisera och behålla löbeteendet, känns ju galet. 
    Självklart går operativa ingrepp galet ibland. Men låter helt knäppt att låta katten behålla ett beteende till ingen nytta. 
    Ja, jag förstår ingenting...  Att låta en katt genomlida löpning livet ut är inte snällt.

Risken vid en simpel kastrering är dessutom ingenting jämfört med att låta sin katt gå igenom dräktighet och förlossning.
  • Ambulansliv
    Birmafröken skrev 2015-07-09 11:53:20 följande:
    Ja, jag förstår ingenting...  Att låta en katt genomlida löpning livet ut är inte snällt.

Risken vid en simpel kastrering är dessutom ingenting jämfört med att låta sin katt gå igenom dräktighet och förlossning.
    Precis! Har man haft kattmammor som nästan dött pga akut kejsarsnitt och fått föda upp bebisarna för hand så är kastrering nada! Sövningen är väl största risken och den blir det ju för båda ingreppen. 
Svar på tråden Är min katt dräktig?