• Räddatjejen1

Lurad av arbetsgivaren??

Hej! Jag behöver hjälp då jag desperat har googlat runt och inte hittat något vettigt svar.

Jag har under 1 års tid ca. Jobbat för en man som ägt (vad jag vet) 2 restauranger/hamncafén och en godiskiosk. Från det att jag dag 1 fick min sommarjobbsanställning hos honom har jag varit fundersam. Jag skrev på ett arbetsavtal men inget papper fick jag till mig själv. Han tog hand om det och på pappret stog det arbetsuppgift samt min timlön som låg på 67kr/tim då jag var 17 år gammal!! ( i nuläget förstår jag hur sinnessjukt det är men är man desperat så). Hur som helst så jobbade jag under alldeles för dåliga förhållanden för att vara sant och fick aldrig betalt för övertid eller obekväm arbetstid som helger etc. Det bekymrade mig inte lika mycket då jag var villig att jobba och lättövertalad. Månaderna gick från juni-augusti och jag fick min lön överförd till kontot direkt utan någon lönespecifikation.. Det visste jag inte ens vad det var vid det laget. Sommaren tog slut och han frågade ifall jag ville extraknäcka på hans godiskiosk. Javisst! Jag fick min semesterersättning i februari året efter (detta år alltså)? Men aldrig har jag fått någon lönespec och när jag skulle deklarera så vart jag hör och häpna återbetalningsskyldig!!! Jag hade knappt tjänat över 18800 kronor??? Har ring honom om och om igen och inget svar. Han vart väll skraj då jag insåg att han vad en riktig skojjare. Han har till och med bytt nr.. Finns det något man kan göra?? Hjälp mig kunniga människor där ute.. / väldigt lurad tjej..

• Svar på tråden Lurad av arbetsgivaren??
  • Isola80

Du har jobbat svart. Förstod du inte det? Han kommer nog inte bet din skatteåterbäring.

• Räddatjejen1

Det är väll som det jag har förstått nu men att göra det på ett svinigt sätt.. Kan man inte sätta dit honom på ett bra sätt? :)

Nä pengarna är ju redan betalda och förlorade.. Vill egentligen skona nästa omedvetna tonåring han ska lura!

• Minza83

Du anmäler honom självklart till Skatteverket för skattebedrägeri

• Räddatjejen1
    Minza83 skrev 2015-07-10 00:55:22 följande:

Du anmäler honom självklart till Skatteverket för skattebedrägeri

Men hur i hela fridens tider bär man sig åt då?? Ska man ringa dit och förklara situationen eller.. Är du kunnig? Skulle vara schysst med lite guidelines
  • Jemp

Fast hur kan man bli återbetalningsskyldig av att jobba svart? Dvs utan att bli "påkommen". Menar mest att om det varit svart bör han ju inte rapporterat någon inkomst för TS del alls.

• Jemp

Du kan säkert ringa skatteverket och fråga hur du går till väga. Bara att berätta som du gjort här.

Sen gör väl alltid LO reklam så här års för att de finns att rådfråga kring sommarjobb och villkor för unga.

• Kjell2

Kolla först din deklaration vilka uppgifter skatteverket fått från honom. Stämmer inrapporterad lönen med det du fått så är det väldigt tveksamt om han skattefuskat med just din lön

• Kasperina

Du kan inte få restskatt om arbetsgivaren inte rapporterat in inkomst.
    Däremot kan du ha skattat enligt fel skattetabell och därför betalat för lite i skatt. Det är din skyldighet att själv se till så att du betalar rätt skatt.
    Ring skatteverket och fråga hur du ska göra, de är bra på att ge tips och råd.

• Gladskit

Det är arbetsgivarens ansvar att betala in preliminärskatt för sina anställda, samt redovisa arbetsgivaravgifterna till Skatteverket löpande.
    Men det enda underlag man som medarbetare har är just lönespecifikationen. Hade du fått dem varje månad och sett en redovisning av hur mycket skatt som drogs så kunde du ha detta som bevis gentemot honom för då är det ju den som visar hur mycket han borde ha betalat in för dig.

Samt givetvis din årsinkomst. Har han bara angett 18800kr så har du nog till största delen jobbat svart.

På din skattedeklaration, står det angivet vem som lämnat uppgift om dessa 18800kr? Det brukar stå arbetsgivarens namn eller organisationsnummer.

På svartjobb betalas det heller inte in någon allmän pension, ytterligare en anledning att jobba för vettiga arbetsgivare och jobba vitt.
    Jag skulle anmäla honom om jag vore du!
    http://ekobrott.se/fragor-och-svar

Svar på tråden Lurad av arbetsgivaren??