Har dagis öppet på helgerna?
Mycket rak fråga: Har dagis öppet på helgerna där ni bor?
Mycket rak fråga: Har dagis öppet på helgerna där ni bor?
Kommuner gör sina försök att hitta på egna regler som strider mot skollagen tyvärr
8 Kap 5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i
den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas
förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget
behov på grund av familjens situation i övrigt.
Jag har arbetat i fyra olika kommuner i olika delar av landet och där har 30 timmar gällt - under förutsättning att föräldern inte har föreläsningar eller obligatoriska moment mer tid än så. Studier utanför de 30 timmarna och som sköts hemma har inte räknats in, även om vi på min avdelning har varit flexibla.
Kan ha rätt till mer än 40 h också om studierna kräver det och bl a har ju studerande precis som arbetande ofta restid. Skollagen säger inte just 40 h
Då bryter det mot skollagen. Som heltidsstudent är det studier 40h/vecka och man har då rätt till 40h/vecka med förskola
Klart att de som studerar heltid ska ha rätt till barnomsorg på heltid, oavsett om de studerar komvux eller universitet och likaså om de sitter på lärosätet eller hemma, varför skulle de inte det?
Om de har rätt till 30 timmar är det 6 timmar om dagen, men sen får man räkna av tid för att hämta och lämna samt lunch. Så då kanske det blir ca 4 timmars tid till studier, vilket egentligen motsvarar halvtidsstudier.
Det var bra att veta. Det vore intressant att veta varifrån 30 timmar kommer eftersom det har varit så på fyra ställen där jag har arbetat. Kan det kanske vara något gammalt som sitter i? (Det är alltså inte jag som har hittat på det själv eftersom jag inte har följt den regeln på min avdelning men har hört snacket kring det)
Inga problem, 1.8 på högskoleprovet räcker inte för att komma in på läkarprogrammet så det är ett icke-problem
Är man inte dum med barnet om man går vissa dagar 6-18 kanske 3 dagar i veckan & 2 dagar i veckan 6-15 & på helgerna kanske 9h/dag? (Jag pluggar så jag behöver ha fokus på studierna) Men jag kanske tar avbrott beroende på förhållandet
Kommer barnet ens veta vem du är? Isåfall kommer barnet bli glad när dom ska till förskolan och ledsen när dom får lämna sitt "hem" och gå med en person dom knappt känner.
Har du ingen partner? Ser inte meningen med att skaffa barn om du ändå inte ska/vill träffa dem...
Sedan är frågan - brinner du för att bli läkare eller ser du chansen bara för att du fick bra resultat på HP?
det är nog inga problem med det hela eftersom 1,8 knappast är ett höjdarresultat på HP.
Skulle inte tro att det räcker för att komma in.
Och TS har inte ens barn... Så frågan om vad partnern gör är säkert lika hypotetisk som frågan om hur många timmar TS behöver lägga på sina studier ...
1,8 var sista resultat på vissa program, men då är kanske 40 antagna och flera hindra eller tusen reserver... Så man får ha MYCKET tur ifall 1,8 ska räcka!
Och med så mycket tur så kanske man klarar sig på 40 timmars studier (om man är normalbegåvad)?
och med så mycket tur så kanske man kan plugga några av de timmarna när barnen sover middag eller sover för natten?
och med så mycket tur så kanske man har en partner som kan arbeta/plugga andra tider än man själv? så ifall man har föreläsning på em kan man lämna lite senare på dagis och partnern kan hämta lite tidigare?
och med så mycket tur så ....