• Penida

Frågar ni alltid barnets föräldrar om det får äta något sött hos er som en glass en varm sommardag?

Här äter vi mycket glass på sommaren och barnen har kompisar över hela tiden (barn i området) och önskar de glass och vi tycker det är okej ger vi kompisarna också. Jag brukar fråga om det är okej för föräldrarna och de säger såklart ja. Barn mellan 6-11 år. Tidigare skickade jag hem dem för att fråga, på senare tid har jag struntat i det, det är kanske dumt? Hur tänker ni, måste era barns kompisar meddela allt till sina föräldrar som de får att äta hos er innan de stoppar det i munnen? Allergier känner jag givetvis till så den kan vi skippa.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Frågar ni alltid barnets föräldrar om det får äta något sött hos er som en glass en varm sommardag?
  • Lena

Nej det struntar vi. Har aldrig kommit på tanken.

• En blå giraff

Nej vi frågar inte om det. Jag känner lite att om de låter sina barn leka här så kommer det lite på köpet om vi t.ex. äter glass här. Just glass på sommaren blir det ju ofta, under semestern nästan dagligen. 

• Nicke

Jag frågar sånt direkt när leken planeras. Ungen kanske har restriktioner från hemmet av någon anledning (som jag inte behöver veta i detalj). Hittills har ingen sagt nej i vår krets här iaf.

• modsey

nej verkligen inte. Finns det restriktioner , allergier eller liknande så räknar jag med att föräldrarna upplyser oss om det.

• Velmaja

Jag vill gärna att någon frågar innan dom bjuder. Vi kanske precis ska äta och om min son skulle få lika ofta som grannungen skulle det bli flera gånger om dagen och det säger jag nej till..

• Loriyana

Jag brukar alltid fråga föräldrarna, eller be barnet fråga. Ibland händer det att mitt barn blir erbjuden glass/godis, och jag är ok med detta. Tycker det är bra att hon har en bra relation till grannbarnen och deras familjer. Jag blir inte arg om de inte frågar mig först, men oftast så frågar de.

• Penida
    Niklas2k skrev 2015-07-13 19:29:58 följande:

Jag frågar sånt direkt när leken planeras. Ungen kanske har restriktioner från hemmet av någon anledning (som jag inte behöver veta i detalj). Hittills har ingen sagt nej i vår krets här iaf.

Saken är väl den att leken sällan planeras här. Det är kompislek från morgon till kväll om vi inte är iväg på annat och spontant då, barnen ringer på hos varandra och springer från hus till hus och leker ute i området.

Tack för era svar, lite olika bud.
    Avskyr CIO-metoder
  • Filiplopp

Nej. Jag frågar inte föräldrarna om barnen får äta en liten pinnglass när de är hemma hos min son och mig och leker.

Jag tycker att föräldrar som är så ängsliga över att deras barn får i sig socker får meddela mig det. Då accepterar jag såklart deras önskemål. Och vi äter glass när barnet gått hem. Glass är normalt att äta.

• Nicke
    Penida skrev 2015-07-13 22:22:47 följande:
    Saken är väl den att leken sällan planeras här. Det är kompislek från morgon till kväll om vi inte är iväg på annat och spontant då, barnen ringer på hos varandra och springer från hus till hus och leker ute i området.

Nä, juste. Jag måste planera. Bor i skogen för tillfället.
  • Ollibolli
    Penida skrev 2015-07-13 22:22:47 följande:

Avskyr CIO-metoder
    Då bor vi ganska likt för här är det precis likadant. Jag frågar aldrig... Gjorde i början men nu orkar jag ärligt talat inte längre. Ska vi äta/fika så frågar jag kompisen/kompisarna som är här. Min son kommer också hem ibland strax innan maten och meddelar att han redan ätit hos en kompis. Helt ok tycker jag.
  • Penida
    Niklas2k skrev 2015-07-13 22:46:28 följande:
    Nä, juste. Jag måste planera. Bor i skogen för tillfället.
    Ja, då är det ju en annan sak förstår jagGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Ollibolli skrev 2015-07-13 22:58:28 följande:
    Då bor vi ganska likt för här är det precis likadant. Jag frågar aldrig... Gjorde i början men nu orkar jag ärligt talat inte längre. Ska vi äta/fika så frågar jag kompisen/kompisarna som är här. Min son kommer också hem ibland strax innan maten och meddelar att han redan ätit hos en kompis. Helt ok tycker jag.
    Hur gammal är han?
    Nej, jag känner också att jag har blivit mer slapp med det där. Tänker att en glass eller ett glas saft inte kan vara hela världen och väljer att lita till barnet. Är föräldrarna hysteriska när det kommer till socker lär väl ungen ha märkt detFlört Våra barn får också nåt då och då hos någon annan och jag ser inga problem med det, att de inte frågar.

Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Nej vi frågar inte. Skulle ett barn som är gammalt nog att vara ensam hos oss inte få äta en vanlig glass förutsätter jag att föräldrarna säger det. Liksom om barnet är allergiskt.

• Penida
    Filiplopp skrev 2015-07-13 22:26:59 följande:

Nej. Jag frågar inte föräldrarna om barnen får äta en liten pinnglass när de är hemma hos min son och mig och leker.

Jag tycker att föräldrar som är så ängsliga över att deras barn får i sig socker får meddela mig det. Då accepterar jag såklart deras önskemål. Och vi äter glass när barnet gått hem. Glass är normalt att äta.

Jag håller faktiskt med dig, om jag inte hade velat att mina barn åt en spontan glass då och då med mig ovetandes skulle jag ha sett det som min sak att informera alla lekkkompisars föräldrar om det eller lita till att barnet vet att det inte får tacka ja. Själv har jag sagt till mina barn att de får tacka ja men om det gäller middag ser jag helst att de kommer hem och hör efter. Jag skulle mest troligt säga ja men vill helst veta vem vi kan räkna med till middagen. Då tänker jag på när det gäller spontan lek i området. Är det planerat att de ska vara hos någon och leka lägger jag mig inte i alls.
    Trodde faktiskt att fler skulle tycka att det var jättedumt att inte höra med föräldrarna innan med tanke på alla dessa sockerrädda föräldrar jag tycker jag hör om.
    Avskyr CIO-metoder
  • cosinus

Jag frågar oftast. Mest för att är vi ute och barnen ska äta glass så brukar de sitta på altanen. Då ser kompisarnas syskon som bor väldigt nära vad som händer och det brukar ju liksom få följdeffekter. Om inte hos oss så hos kompisens föräldrar :)

Sen, förutom syskon som också vill ha (vissa ungar är ju väldigt bra på att berätta när de kommer hem om nu syskonet missat det hela) så kan de redan ha ätit 3 glassar samma dag, eller precis vara på väg att äta eller bara något annat.

Sen, självklart fuskar jag ibland, vet jag att det så gott som alltid är ok kan det slinka ner någon mindre isglass utan att jag frågar men jag skulle inte mata någon grannunge med en magnum utan att fråga, då äter de knappst någon riktig mat på någon timme :)

Svar på tråden Frågar ni alltid barnets föräldrar om det får äta något sött hos er som en glass en varm sommardag?