Harmagedon skrev 2015-07-15 20:48:25 följande:
Ah, förlåt jag visste verkligen inte att det kunde vara så illa. Har en dotter som får kruppanfall men hon behöver bara andas kallt och upprätt så är hon ok. Vi har självklart frågat läkare (upprepade tillfällen) om det kan vara farligt men de har alla sagt nej. Så det var inte menat som något "slag i magen" på någon utan en väldigt intresserad fråga. Jag beklagar verkligen att det framstod som kritik.
För de allra allra flesta är det ofarligt. Mina 3 som har det enligt det normala är precis som din dotter. Man tar upp, lugnar och de får vara upprätt och komma ut i friska luften så är de ok. Min yngsta låter fruktansvärt illa när hon får och hostar ofta så hon kräks. Men även där ger det sig efter kanske 20 minuter hemma.
De flesta som åker in gör det inte för att det är livshotande utan för att det inte riktigt släpper och för att få hjälp åt barnet att slippa hostan få en chans att sova. Om det är värt det beror på barnet. Min äldsta provade vi åka in med men hon blev så rädd för masken att det inte var värt det. Hon hjälptes bäst av att sitta i soffan och sova en natt. Det är sånt där gränsfall, hade hon inte blivit så hysterisk av behandlingen hade det kunnat vara värt att slippa en vaknatt men det går ju lösa hemma :)
Det som skiljer han som blivit så vansinnigt dålig är att från det han vaknat så har det bara försämrats tills han får mediciner. Han sov, hostade till sådär skrälligt och i samma sekund som han vaknar till så har han för lite syre för att klara sig vaken fast det precis gick nyss när han sov. Så han får kippa efter luft och då slutar han i princip hosta för det finns det ingen luft till. På samma sätt gråter han i början eller försöker säga att han är sjuk men snart kan han varken prata skrika eller gråta eller ens göra annat än att sitta still i famnen för det har han ingen luft till. Han bara kämpar, kämpar och kämpar med att få luft samtidigt som ögonen avslöjar paniken. När han fick som värst anfall hade jag alltid kläder framlagda åt hela familjen varje natt så vi skulle kunna vara iväg på 5 minuter. Det var rena brandkårsutryckningar och vi vågade under många år aldrig befinna oss längre än 2 mil från sjukhus vintertid.
Men så är ju inte förloppet för de flesta så svaret att det är ofarligt är allt som oftast sant :)