• Penida

    Vad FÖRVÄNTADE du dig av barnets andra förälder vid föräldraledighet?

    En annan tråd som spårade ur för länge sedan fick mig att fundera på vad andra förväntar sig av sin partner och barnets andra förälder när denne är föräldraledig.
    Utveckla gärna.


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad FÖRVÄNTADE du dig av barnets andra förälder vid föräldraledighet?
  • Anonym (asdf)

    Att hon faktiskt hade gjort något hemma förutom att sitta i soffan med ungen. Var inga problem när jag var föräldraledig. 

  • Malima

    Att barnen har fått mat och rena kläder samt har fått någon slags aktivitet( parken, lek i trädgården/inomhus el.dyl.)
    Att maten till middagen är framtagen ur frysen( vid behov)
    Att tvättmaskinen är körd vid behov.
    Att det inte ligger leksaker och disk öööööverallt!
    En bonus är om han har veckohandlat mat, men jag gör det gärna eftersom jag lagar maten. Då vet jag vad jag har i kylen senð???

  • Anonym (¨¨¨¨)

    Att alla barn och husdjur är väl omhändertagna. Och då ingår ju åtminstone lite plock, matlagning, aktivering och pyssel. Jag skulle förvänta mig att han kallade in backup om han inte klarade av det... 

  • cosinus

    Att barnet var omhändertaget

    Att syskonen tagits hem från skola/dagis

    Att middag lagats (annars blev det för sent för de äldre barnen)

    Att iaf något av tvätt/disk/städning betats av så att de äldre syskonen fick tid med vuxen utan bebis på kvällen och inte all tid behöver gå till måsten då

    Att iaf pallra sig på affären någon gång i veckan

    Och ja självklart gjorde jag samma som ledig

  • fluu

    Samma som han förväntade sig av mig. Barnet ska tas om hand och komma i första hand, den föräldraledige ska ta sig tid för att få nog med sömn för att inte go nuts, sedan hushållsarbete om tiden finns.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mascaraklumpar

    Jag förväntar mig att han visar respekt både mot mig och mot sig själv, och gör sitt bästa för att ingen av oss ska bränna ut sig.

  • fluu
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-17 12:11:03 följande:
    Jag förväntar mig att han visar respekt både mot mig och mot sig själv, och gör sitt bästa för att ingen av oss ska bränna ut sig.
    Det var ett väldigt bra svar!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (111)

    Förväntar och förväntar. Men att han tagit hand om barnet är det viktigaste. Men eftersom jag hann ta hand om barn, städa, diska, tvätta, laga mat och handla m.m så ser jag inga problem att det inte skulle hinnas med av honom heller. (Städar inte varje dag, men att få in disken i maskinen och hänga en tvätt hinns med hemma hos oss i alla fall.) Men sen beror det väl också på vad man har för barn såklart :)
    Jag har dock aldrig haft så städat som när jag var föräldraledig, är svårare att hinna med nu när vi jobbar istället kan jag tycka.

  • kenneth768768

    Jag röstade på:

    "Jag förväntade mig att barnet var väl omhändertaget och sedan var det upp till barnets andra förälder att avgöra vad som gjordes i hushållet från dag till dag, jag litade till dennes egen förmåga att avgöra "

    och vill lägga till att jag även förväntade mig att föräldern inte hänvisade till en helig princip om att man under ledigheten har rätt att bara ägna sig åt barnet.

    Vilket många på forumet verkar göra.

Svar på tråden Vad FÖRVÄNTADE du dig av barnets andra förälder vid föräldraledighet?