• Anonym (undran)

Hur mycket alkohol dricks det hemma hos er?

Hej! Jag undrar hur mycket era sambos dricker till vardags och helger? Min man dricker gärna 5-6 kvällar i veckan och då gärna 6 stark öl och vin. Som han säger så måste han "känna" nånting om han ska dricka. Alltså bli full. Jag själv kan dricka ett glas till middagen eller framför tv och vara nöjd. Har tappat greppet om vad som är normalt.

För att tillägga så somnar han gärna framför tvn eller datorn när han dricker.. och blir allmänt jobbig. Och ja han är säkert alkoholist.

Hur står det till hemma hos er? Hur mycket dricks det i era hushåll?

• Svar på tråden Hur mycket alkohol dricks det hemma hos er?
  • Anonym (alice)
    Anonym (mamman) skrev 2016-02-21 21:59:45 följande:

Ursäkta att jag var otydlig, menade inte så :)

Självklart kan man dricka alkohol om man gör det med måtta.

Just måtta var inte min (eller makens) starka sida därav lyckan över att inte dricka alls sedan barnen kom.

Skulle också gärna dricka vin till maten eller en cider då och då men det går ett par gånger innan "måtta" är borta och det spårar ur.

Har själv 2 föräldrar med alkoholproblem och vill inte ge mina barn liknande erfarenheter som jag har, känner att det är bättre för min del att avstå helt.

Alla är olika och min tanke är att man absolut kan dricka om man har förmågan att hålla det under kontroll :)

Jag beundrar ditt beslut och att du står fast vid det med tanke på din historik. Tror du ger dina barn värsta fina gåvan med din nykterhet. Kram <3
  • Anonym (Rationell)

Jag tycker det är rätt gott att bli berusad på kvällen och blir det således de flesta kvällar. Oftast börjar jag direkt jag kommer hem från jobbet medan jag lagar mat och ägnar mig åt andra sysslor. Sedan fortsätter jag framför TVn. Framåt 23-24 är jag onykter och somnar gott. 

Men så länge jag tar hand om min kropp i övrigt, stiger upp på morgonen och går till jobbet, vad är egentligen problemet? Beroendet i sig är ju inte skadligt. 

• nevermind
    Anonym (Rationell) skrev 2016-02-24 05:32:08 följande:

Jag tycker det är rätt gott att bli berusad på kvällen och blir det således de flesta kvällar. Oftast börjar jag direkt jag kommer hem från jobbet medan jag lagar mat och ägnar mig åt andra sysslor. Sedan fortsätter jag framför TVn. Framåt 23-24 är jag onykter och somnar gott. 

Men så länge jag tar hand om min kropp i övrigt, stiger upp på morgonen och går till jobbet, vad är egentligen problemet? Beroendet i sig är ju inte skadligt. 

• Anonym (---)

Vi dricker ett glas vin till maten på lördagskvällen. Känner inget behov av mer.

• Anonym (Jenny)

Min sambo dricker väldigt sällan, kanske 1-3 ggr i månaden, och då är det 1-3 öl max. Hans morfar var alkoholist så han vill hålla det så.

Jag är väl ungefär likadan, kan bli någon cider i månaden. Går jag däremot ut med en kompis brukar det dock bli mer, men det händer ca 1 gång varannan-var tredje månad.

Vi är 24 och 25 kan kanske tilläggas, ingen av oss har någonsin varit något big fan av alkohol :)

• Anonym (..)

Kanske ett glas rött i veckan högst!!

• Benbrott

Minst ett glas vin 4-5 ggr/veckan, min fru har ett stort vinintresse och har också en vinkällare i huset.

• Anonym (undran)

Tack för alla svar! Jag har nu skilt mig från min alkoholiserade man för att han valde alkoholen framför mig. Han betedde sig som ett svin när han drack. Slog i väggar, skrek och sprang hemifrån och körde rattfull. Allt slutade med att han var otrogen. Han var de under en månads tid, då jag dessutom skrev inlägget här. Jag blev iaf hysterisk och då slog han mig och han hamnade i häktet då folk på gatan såg allt. Ska i framtiden ha ett lugnt och harmoniskt hem men en sund relation till alkohol.

• klyban
    Anonym (undran) skrev 2016-03-11 06:05:30 följande:
    Tack för alla svar! Jag har nu skilt mig från min alkoholiserade man för att han valde alkoholen framför mig. Han betedde sig som ett svin när han drack. Slog i väggar, skrek och sprang hemifrån och körde rattfull. Allt slutade med att han var otrogen. Han var de under en månads tid, då jag dessutom skrev inlägget här. Jag blev iaf hysterisk och då slog han mig och han hamnade i häktet då folk på gatan såg allt. Ska i framtiden ha ett lugnt och harmoniskt hem men en sund relation till alkohol.

Låter som du tog tag i det bra, blev det nått åtal?
    Hade han ADHD eller liknande?
    Undrar mest av nyfikenhets skull, då det är ofta dessa som blir våldsamma på alkohol.

• isolande

Vi dricker sällan om det inte är något särskilt, vilket händer kanske 4 ggr/år. Då blir vi småfulla. Jag gillar inte att ta ett glas vin eller två till middagen eftersom det direkt ger mig problem att somna och jag sover skitdåligt på natten sedan.

Min pappa är dessutom alkoholist och jag arbetar med missbrukare sedan 15 år tillbaka. Så jag har svårt att se det positiva i alkohol och droger numera.

Svar på tråden Hur mycket alkohol dricks det hemma hos er?