• Alexi

Glaasuppföljning: Hur ofta köper/äter NI glass när era barn äter glass?

Jag startade en engagerande tråd om hur ofta barn äter glass. Nu en följdfråga där jag undrar, av de antal gånger era barn äter glass, hur ofta äter ni också glass? Och om de äter glass oftare än vad ni gör det, vad beror det på?

Och tråden gäller glassvanor på sommaren.

• Svar på tråden Glaasuppföljning: Hur ofta köper/äter NI glass när era barn äter glass?
  • Sockervaddspinnen

Min son får glass en gång i veckan, medan jag själv aldrig äter glass.

Varför? - Jag är inte lika barnsligt förtjust i glass. Jag köper hellre en påse nötter för samma summa.

• Gladskit

Typ aldrig, främst för att jag inte är någon "glassmänniska".
    Jag äter köpeglass från kiosk/butik kanske 2ggr per år.

• Mascaraklumpar

Typ varannan gång, kanske. Att vi inte äter glass varje gång han gör det kan exempelvis bero på att vi inte vet om att han äter det eller att vi inte har någon lust. 

• lövet2

När ungarna var mindre, så fick de bara små glasspinnar. Då kunde det bli 2-3 stycken varenda varm sommardag. Jag föredrar lite större glassar, så jag tar bara glass någon gång i bland. Nu när yngsta barnet är 11, så äter de också större glassar, och då blir det max en om dagen.
    Sammanfattningsvis äter dottern 3-4 glassar/vecka på sommaren och jag äter 1/vecka. Höst, vinter, vår har vi inte glassar hemma och köper inte heller i kiosk.

• Sockervaddspinnen

Generellt så känns glass och godis som något som barn har en annan slags kärlek till, än vad vuxna har.

Får min son välja mellan en glass eller en fruktsallad med lite nötter på, så väljer han glass säkert 9 gånger av 10. Medan jag istället väljer fruktsallad 9 gånger av 10.

Men som barn hade jag valt glass och godis alla gånger framför frukt och nötter.

• scanmia

I snitt var femte gång skulle jag uppskatta. Ibland tar jag en glass om jag ser att någon av ungarna väjler riktigt rälig glass (flerfärgad isglass typ) så att de kan ta över min och annars äter jag glass om vi köper gelato eller annan speciellt god glass...

• Tow2Mater

Sonen äter glass varje dag, jag kanske varannan. Kompenserar med att äta godis istället efter han somnat.

• Mrs Green

Jag älskar glass men det funkar inte att äta så mycket som jag vill :) Jag kanske köper en glass i månaden och dottern 2-3 i veckan.

• Velmaja

Aldrig i princip. Ifall vi köper hem glasspaket (om sonen väljer det som lördagsgodis) och har i frysen kan jag ta ibland, men det blir väl tre gånger om året kanske. Kan inte komma ihåg ens när jag köpte glass ute.

• Natulcien

Som jag skrev i den andra tråden så äter vi inte så jättemycket glass. De gånger sonen får glass är oftast om vi är iväg någonstans, och då tar vi själva oftast en glass också. Så 9 gånger av 10 äter vi en glass när sonen får en glass.

• Mellanmjölkens land

Varje gång. 4åringen äter glass om vi har/är gäster och ibland på helgen men vi har inte t ex pinnglass hemma. 1,5åringen äter glass nån enstaka gång om vi har/är gäster men är ofta rätt nöjd med frukt.

• Flickan och kråkan

Vi äter inte glass särskilt ofta när barnen äter glass i form av pinne. Ibland. Däremot är vi fruktansvärda glass-missbrukare och äter mycket mer glass än barnen året runt. Häagen-Dazs! Vi äter glass när barnen sover .

• Sous

Nästan aldrig. Tål inte mjölk och gillar inte isglass. Ibland, numer, finns ex risglass, då händer det att jag köper en. Men sonen har alltså fått glass kanske fem gånger i sommar, och jag har kanske ätit två.

• fluu

Sambon - alltid. Han är en riktig gottegris och äter långt mycket mer "skit" än vad dotter gör.
    Jag - ibland, speciellt om det är varmt. Oftast finns det dock inget jag gillar/kan äta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-07-24 19:57:54 följande:
    Sambon - alltid. Han är en riktig gottegris och äter långt mycket mer "skit" än vad dotter gör.
    Jag - ibland, speciellt om det är varmt. Oftast finns det dock inget jag gillar/kan äta.
    Dock tycker jag väldigt, väldigt(jag har nog kvar lite av den där barnsliga förkärleken för glass ) mycket om glass, men inte just de som man köper styckvis.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bling1975

Jag är inte så jätteförtjust i glass så jag äter det väldigt sällan. Blir kanske max 1-2 glassar för mig på en sommar. I år är första sommaren vårt barn får glass (3,5 år) och det har väl blivit 1-2 i veckan beroende på vad vi har gjort och om andra har ätit glass. Min man äter nog glass dubbelt så ofta som barnet för att kompensera.

• En blå giraff

Jag köper oftast inte glass till mig själv p.g.a att jag är lite överviktig och inte vill att det ska bli värre. Så det är nog bara 1-2 ggr/sommar som jag själv äter glass.

Svar på tråden Glaasuppföljning: Hur ofta köper/äter NI glass när era barn äter glass?