• Alexi

Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?

Jag har diskuterat ämnet med andra föräldrar vid ett par tillfällen och är nyfiken på vad som gäller för er med äldre barn.

Vid vilken ålder har era barn fått bada (på djupt vatten, bassäng, pool, hav eller sjö) ensamma med jämnåriga kompisar/syskon utan vuxna närvarande som övervakar?

Hur har ni gjort den bedömning ni gjort? Vad har ni ställt för krav på simkunnighet, ålder osv hos era barn och de andra barnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?
  • Majsan70

Förra sommaren fyllde dottern 11 år och då fick hon och jämnåriga kompisar åka ner till sjön och bada själva. Tror det var ungefär samma med mina nu vuxna barn.

• pigglet

På badhus har de badat från 10 år, det är regeln på "vårt" badhus. Vet dock att ett av barnen var med en kompis vid 9 år, på ett annat badhus.
    På våra badhus finns badvakter vid kanten som är utbildade i hjärt-lungräddning.

Att bada själva på strand är inget vi funderat över än. Men då skulle jag nog vilja att de är sådär 13 i alla fall? Försvinner någon ner i djupet där ser man den ju inte... och mängden vatten där de kan försvinna är så obegränsad. I en pool upptäcks man så mycket snabbare, tänker jag. Ingen som kan hjärt-lungräddning som arbetar på stranden heller.

• Jill 79

Jag var varken särskilt gammal eller särskilt bra på att simma när jag och kompisen fick åka själva till äventyrsbadet. Fanns både starka strömmar och vågmadkin. Vill minnas att jag var ner under ytan än över. Hua. Mina barn kommer inte få bada själva förrän de simmar väldigt bra och är mogna och konsekvenstänkande.

• fluu

Beror ju på simkunnighet och vettighet, men vid 9 år kanske.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • IsDimma

Jag var nog elva när jag och min två år yngre bror fick gå ner till älven själva. Blev bråddjupt två steg ut i vattnet och det strömmar lite även ganska nära land.
    Jag var som en fisk i vattnet. Jag lärde mig simma när jag precis fyllt fyra år och hade simtränat sen jag var sex år. När jag var elva år hade jag simträning sex dagar i veckan
    Så jag simmade bra, hade väldigt god vattenvana. Hade gått livräddning i vatten osv.
    Min bror däremot simmade inte alls lika bra, flöt riktigt dåligt och var ju dessutom två år yngre. Så hade inte jag varit så bra som jag var så hade vi aldrig fått gå själva.

• amalie79

Inte före tonåren.

Jag var 14 själv, innan dess följde föräldrar eller kompisars föräldrar med oSs.

• Sockervaddspinnen
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-26 15:57:05 följande:

Inte innan tonåren.

amalie79 skrev 2015-07-26 22:06:56 följande:

Inte före tonåren.

Jag var 14 själv, innan dess följde föräldrar eller kompisars föräldrar med oSs.

• buggi

Våra simhallar kräver 11 år. Verkar rimligt. Stranden beror på hur det ser ut, långgrund sandstrand eller hopp från klippor i djupt vatten.

• Mithi

Jag tror det är viktigt att skilja på badanläggning och övriga typ av bad. Om man går till en simhall finns det alltid en vuxen badvakt. Men går man till en sjö kanske man är helt ensam. 

• Tablettask

Jag fick gå och bada med en kompis när vi började fyran. Undrar om vi inte fick gå tidigare än så när vi var hos mormor. Regeln var dock alltid att en kompis skulle med.

• Minniemousemommy

Kille: 8-9 eller vid mognad bara.

Tjej: 13-15. Finns så många äckliga män på badhus jämt, skulle aldrig släppa lös en liten flicka där själv. När dom är tonåringar har dom väl lite mer att försvara sig med, skulle väl be henne att skaffa klolösnaglar och lära henne självförsvar först.

• amalie79
    Minniemousemommy skrev 2015-08-08 23:48:48 följande:

Kille: 8-9 eller vid mognad bara.

Tjej: 13-15. Finns så många äckliga män på badhus jämt, skulle aldrig släppa lös en liten flicka där själv. När dom är tonåringar har dom väl lite mer att försvara sig med, skulle väl be henne att skaffa klolösnaglar och lära henne självförsvar först.

Tyvärr så är det nog större risk att pojkarna råkar ut för något sådant på badhus... De byter ju om med vuxna män!

Vår åttaåring har inte börjat åka till skolan själv än, han kan inte klockan eller ens numret på bussen som går till badhuset. Han skulle antagligen komma bort på vägen. Och han är inte på något sätt unik eller efterbliven, det är ungefär på den nivån hans kompisar också är. Skulle vara vansinnigt att släppa iväg dem själva.
  • Minniemousemommy
    amalie79 skrev 2015-08-09 00:48:57 följande:
    Tyvärr så är det nog större risk att pojkarna råkar ut för något sådant på badhus... De byter ju om med vuxna män!

Vår åttaåring har inte börjat åka till skolan själv än, han kan inte klockan eller ens numret på bussen som går till badhuset. Han skulle antagligen komma bort på vägen. Och han är inte på något sätt unik eller efterbliven, det är ungefär på den nivån hans kompisar också är. Skulle vara vansinnigt att släppa iväg dem själva.
    Skulle ju släppa av dom på badhuset såklart... Men där sa du något faktiskt. Kan män bara sluta våldta folk eller, blir så arg. Okej, 15 år på killarna också då. Suck.
Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?