• Alexi

Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?

Jag har diskuterat ämnet med andra föräldrar vid ett par tillfällen och är nyfiken på vad som gäller för er med äldre barn.

Vid vilken ålder har era barn fått bada (på djupt vatten, bassäng, pool, hav eller sjö) ensamma med jämnåriga kompisar/syskon utan vuxna närvarande som övervakar?

Hur har ni gjort den bedömning ni gjort? Vad har ni ställt för krav på simkunnighet, ålder osv hos era barn och de andra barnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?
  • Drottningen70

Spännande fråga. Funderade nyligen på saken och förfärades lite över hur tidigt jag själv fick bada ensam. Långt hemmifrån, i en kosvart tjärn där man bara kunde komma i från brygga direkt på det djupa. Jag var nog inte mer än nio.

De kanske ville bli av med mig...

• Erizajo

Min dotter får bada själv, hon blir åtta nu till hösten, hon får bada själv. Hon simmar som en fisk men har inget intresse av att bada själv än.

• Almina

Min son är inte så gammal än (så jag har inte röstat), men jag har för mig att vi fick gå och bada själva när vi hade tagit simborgarmärket. Fast alltid tillsammans med någon annan simkunnig!

• Gweny

Det är ju stora risker vid 7-12 år när dem tror sig kunna simma så bra, men då händer..

Innan dess har ju oftast nån vuxen alltid koll.

Det berättade en kunnig i ämnet.

• Mrs Green

Jag är nyfiken på svaren :) Min dotter fyller snart 10 och då får hon (enligt badens regler) gå dit utan någon vuxen. Jag tror inte det blir aktuellt i år men kanske nästa år. Men då är det i våra närmsta bad (ett inomhus och ett utomhus) som båda är grunda så att hon bottnar hela vägen (och hon simmar bra förstås, annars hade jag inte övervägt det). Men jag är ändå orolig för t.ex andra som hoppar från kanten utan att se sig för osv. Äventyrsbadet här i närheten dröjer nog ett par år till innan hon får åka till själv, och vi har ingen sjö speciellt nära.

• Sous

Jag badade nog själv vid nio-tio år, med någon jämnårig kompis, i början av 90-talet. Nu är det kanske mer ovanligt? Tveksam till om jag själv tycker att det är en så bra idé.... 12 kanske är mer lämpligt, om de simmar bra.

• tessi3h

Runt 10 år. Våra barn börjar simma i simförening vid 5-6 års åldern så vid 10 simmar de väldigt bra. Om det gällde äventyrsbad skulle de vara 12 år.

• lövet2

Jag var som en fisk i vattnet när jag var liten, och vid 12 år fick jag gå och bada själv med jämnåriga. Mamma tyckte inte det räckte med simkunnighet, utan jag behövde lite förstånd också först.
    Mina barn har väl varit 14-15 år, för de har alla varit bedrövligt dåliga på att simma.

• Sockervaddspinnen

Inte innan tonåren.

Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå och simma med jämnåriga kompisar utan vuxna?