• Petteri J

Föräldraledig tillsammans i 18 månader.

Vi fick barn i november 2014. Fram tills dess hade jag noll koll på det här med förädraledighet. När jag började nagelfara mina rättigheter som blivande pappa gjorde jag en upptäckt som jag ej kände till. BÅDA föräldrarna kan vara LEDIGA tillsammans de första 18 månaderna. Vi började med att ta ut 2 månaders ledighet i samband med födseln. Sedan jobbade jag 2 månader 80%. Men nu är vi lediga tillsammans igen och planerar att vara det till våren 2016. Vi reser runt i världen och kommer enbart hem då lillen behöver gå till BVC för check. Varför har man inte hört om detta guld tidigare? När jag nämner detta för andra föräldrar får jag ALLTID frågan.

Va kan man göra så?

Varför känner så få till denna förmån?

www.svenskaresebloggen.wordpress.com

• Svar på tråden Föräldraledig tillsammans i 18 månader.
  • Petteri J
    Seven Costanza skrev 2015-07-30 10:29:39 följande:

Exakt. Det är nog inte så att alla plötsligt hade börjat göra så bara de hade _vetat om det_.

Det är alltid bra med vänner som har koll på information. Särskilt ekonomi. Jag kan bara gratulera.
  • Petteri J
    Gladskit skrev 2015-07-30 08:59:18 följande:

Jag har inte heller stött på någon som inte känner till detta, sorry...

Däremot är det få på arbetsgivarsidan som vet att de kan neka f-ledighet efter 18 mån om man inte har föräldradagar kvar.

Och då talar jag inte om rätten att gå ner i tid (partiell ledighet) som inte kräver att du tar ut någon FP alls om du inte vill.

Utan att smacka in fem veckor f-ledigt sommartid utan att ta ut dagar, för att trumfa kollegorna...

Man kan ju ta ut föräldrapenning upp till 12 års ålder. Arbetsgivaren får inte kolla med FK om man har dagar kvar.
  • Gladskit
    Petteri J skrev 2015-07-30 14:16:22 följande:
    Man kan ju ta ut föräldrapenning upp till 12 års ålder. Arbetsgivaren får inte kolla med FK om man har dagar kvar.
    Nej, däremot kan din arbetsgivare begära av dig att du kan uppvisa underlag från FK som styrker att du har dagar kvar.
    Annars faller din lagliga rätt till ledighet.
  • annasv1980
    Gladskit skrev 2015-07-30 14:20:17 följande:

Nej, däremot kan din arbetsgivare begära av dig att du kan uppvisa underlag från FK som styrker att du har dagar kvar.

Annars faller din lagliga rätt till ledighet.

• Sous

Jag känner ingen som skulle kunna göra så här. De flesta har inte råd, och de som har råd har inte den typen av jobb att de bara kan sticka i 18 månader. Hur många har råd att vara ledig utan ersättning i 18 mån, resa under tiden och inget jobb som påverkas av en så lång frånvaro?

Oavsett skulle jag inte släpa omkring ett ovaccinerat spädbarn över hela världen i onödan. Hepatit? Mässling? Denguefeber? Hur har ni tänkt där?

• Hannah76

[quote=75582190][quote-nick]Petteri J skrev 2015-07-30 14:16:22 följande:[/quote-nick]

[/

Nej tom det år de fyller åtta väl?

Ni klara er alltså på en persons ersättning?

• Seven Costanza
    Hannah76 skrev 2015-07-31 13:28:09 följande:

[quote=75582190][quote-nick]Petteri J skrev 2015-07-30 14:16:22 följande:[/quote-nick]

[/

Nej tom det år de fyller åtta väl?

Ni klara er alltså på en persons ersättning?

För barn födda från 1/1 2014 gäller fram till tolv år, men man får bara spara 96 dagar efter barnet fyllt fyra.
  • FannyN

Jag och min dåvarande make gjorde det 12 månader 1996 så nytt är det inte. Reste och reste men absolut inte Barcelona och New York. Vi luffade i Västindien och hade vår fasta punkt på Tobago. Sedan jobbade vi och hade alla dagar kvar för nya resor! Då kom det mera storstäder. En del människor och andra vill det inte. Jag är nu ihop med en man som inte riktigt fattat vitsen och alla är olika.

• FannyN

En del människor älskar att resa och andra för det inte. Ska det stå. För mig var det extremt viktigt mellan 18 -35. Nu har jag ett heeeelt annat lugn.

• Hannah76

[quote=75585805][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-31 15:38:40 följande:[/quote-nick]

För barn födda från 1/1 2014 gäller fram till tolv år, men man får bara spara 96 dagar efter barnet fyllt fyra.

[/

Ah vad lyxigt! Fick barn för tidigt =(

• Seven Costanza
    Hannah76 skrev 2015-07-31 21:09:59 följande:

[quote=75585805][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-31 15:38:40 följande:[/quote-nick]

[/

Ah vad lyxigt! Fick barn för tidigt =(

Ja det beror ju på. Detta blir första barnet för oss så jag har inget att jämföra med, men jag har läst här att vissa är missnöjda att man inte längre får spara dagar som man vill. Det beror väl på vilket behov man har att ta ut hela veckors ledighet. De som normalt sett jobbar många röda dagar hade kanske hellre snålat i början och kunnat spara mer än 96 dagar, medan för andra är det rätt mycket att lyckas ha 96 dagar över om man behöver ta ut många dagar för att få en dräglig inkomst.
  • nnnnnnnn

Det är många som inte kan skilja på FP och FL (Föräldraledighet och föräldrapenning).

Det som många inte vet om är tex:
    * Man kan vara hemma båda i 1 år utan att ta ut en enda FP-dag (om man har råd). Utan att bli utförsäkrad (tappa sin SGI)
    * Man kan vara hemma båda samtidigt. Det enda man måste se till är att inte ta ut FP på samma dag. (För dubbeldagar ger ingen bonus och bonusen är så hög att man inte vill bli av med den.)
    * Man kan jobba deltid och fylla på med FP, så man inte förlorar sin SGI.
    * Om man tar ledigt tex en fredag, så får man ta ut full FP fre+ lör + sön = man får MER pengar än om man jobbar heltid. Det betyder att man kan se till att båda tar exakt lika många SGI-dagar och får full bonus. För även om den ena inte vill ta ut en massa sammanhängande ledighet, så kan man enkelt få ut hälften av SGI-dagarna på en lätt sätt! (Man behöver inte ens vara ensam med barnet, den andre kan vara ledig samtidigt - bara den personen inte tar FP dessa dagar).
    * Att man bör ta ut hälften av FP på SGI-nivå, behöver inte betyda att man är lediga lika mycket. Det betyder egentligen bara att man vill ha ut bonusen!
    *Att bonusen är så hög om man delar SGI-dagarna lika, att det måste skilja massor i lön för att man ska tjäna på att den ena tar ut fler SGI-dagar än den andre...
    * Att ifall det skiljer massor i lön, så att man tjänar på att inte dela exakt lika - så bör den som tjänar mest ta ut flest SGI-dagar. Tex genom att ta fre+lör+ sön och på så sätt få ut mer pengar än om denne jobbat heltid. Då kan den andre vara hemma hela första året utan att ta någon FP alls, om denne vill vara ledig iallafall...

• Dixie
    Petteri J skrev 2015-07-29 22:43:59 följande:

Varför har man inte hört om detta guld tidigare? När jag nämner detta för andra föräldrar får jag ALLTID frågan.

de flesta människor behöver ju jobba för att klara sitt uppehälle - så det är ju inte alla som har denna möjlighet att resa runt och kunna leva på en föräldrapenning! 
Svar på tråden Föräldraledig tillsammans i 18 månader.