Deltidsjobb och förskola
Hej erfarna föräldrar (och förhoppningsvis en och annan förskolepedagog också)!
Vi har en snart fyraåring och en tremånaders bebis. När höstterminen börjar kommer jag och min man att börja dela föräldraledighet, och jag ska jobba 50 % på mitt vanliga arbete och några timmar i veckan med min bisyssla. Min man kommer att jobba 50 % efter schema.
Nu funderar vi som bäst på hur vi ska göra med förskola för fyraåringen. Vi ska försöka se till att våra arbeten inte överlappar så mycket som möjligt för att hålla nere hennes tider på förskolan, men 15 timmar i veckan kommer nog ändå inte att räcka. Jag har pratat med barnomsorgshandläggare på kommunen och de kan inte hjälpa mig mer än att "ni har rätt till förskola efter arbetsschema". Problemet är att jag inte har något schema, utan ofta tar möten när det behövs. Och, ska jag tillägga, tar med bebisen till mötena.
Om vi nu säger så att jag, en dag när maken jobbar efter sitt schema och det är jag som är "föräldraledig" med bebisen, behöver åka in till jobbet för två möten. Ett klockan 10.30 och ett klockan 14. Mellan mötena äter jag lunch och tar kanske en promenad med bebisen runt jobbområdet. Är det rimligt att tänka att jag kan låta stora vara på förskolan mellan 10 och 15, eller bör jag hämta upp henne mellan mötena (låter ju mer korrekt men också ganska vansinnigt, på något sätt).
Ett annat klurigt läge är det när jag ska jobba med min egna firma. Om jag planerar att lägga, säg två timmar på det under en dag när bebisen sover. Kan jag, enligt regelverket, lämna stora på förskolan i fyra timmar den dagen för att vara säker på att få ut två arbetstimmar? Bebisen är ju inte så regelbunden att han sover på klockan liksom.
Kan tillägga att det skulle handla totalt om max 20 h/vecka på förskola för stora, och anledningen till den här lösningen är att vi ska kunna ha en inte-heltid-för-alla-tillvaro så länge som möjligt.
Kloka tankar om hur vi ska lösa det?