• trigola

Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!

Jag vill gifta mig, men min sambo har tagit upp "sambeskattning" som ett argument till att vi som gifta skulle gå back ekonomiskt. Detta förstår inte jag. Jag har försökt läsa vad sambeskattning är men jag förstår ärligt talat inte riktigt vad det är. Han har ett mkt välbetalt jobb medan jag jobbar deltid med mkt mindre lön så han står för det mesta av familjens försörjning/utgifter. Vi har ett gemensamt barn. Han förklarade för mig när jag tog upp att jag vill att vi gifter oss borgerligt att vissa par tjänar på att gifta sig men att andra (vi) förlorar ekonomiskt på att vara gifta och att som vi då där en tjänar jättemkt och en ganska lite så kan den som tjänar lite få samma höga skatt som den som tjänar mkt. Stämmer allt detta eller vill han bara inte gifta sig med mig helt enkelt? Eller har han rätt i sak? Förlorar vi på att gifta oss? Trots ett barn ihop? Jag har tom erbjudit att skriva ett äktenskapsförord så han inte ska få för sig att jag vill gifta mig pga att han har besparingar och inte jag. Ni som har koll på juridik, är det så oekonomiskt att gifta sig i vår situation pga denna "sambeskattning"?

• Svar på tråden Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!
  • MsM84
    trigola skrev 2015-08-03 20:27:14 följande:

Ok gott folk som följer detta, liten update kommer nu. Jag kunde till slut inte hålla mig så det brast, jag frågade rakt ut vad som händer och vad han vill och framförallt varför han inte vill. Varför han nu senast planerar att lägga tid på att träffa en jurist och skriva ett Testamente istället för att lägga den tiden på en borgerlig vigsel som tar mindre tid. Väldigt märkligt. Ok han svarade faktiskt till slut. Jag fick verkligen dra ur det och jag frågade om han ville separera eftersom han inte verkar vilja ha någon framtid med mig. Han sa att han har funderat och kan tänka sig att gifta sig men inte nu, utan till våren tidigast. Testamentet är ifall han då skulle avlida innan vi hinner gifta oss, därför vill han fixa det nu. Anledningen till att han inte vill göra det i år är för att han mått väldigt dåligt och varit hos läkare som konstaterat utmattningssyndrom och att han äter medicin nu i minst 6mån. Att han känt sig konstig men hållt färgen i sommar för att inte förstöra vår semester. Hm..vet inte riktigt vad jag ska tro. Han har varit lite konstig faktiskt och framförallt hans reaktion på mitt förslag om giftermål. Han håller dock fast vid att han trodde att sambeskattning gällde, fast jag tror att han visst visste men trodde att det skulle vara en lätt sak att säga för att få han att slippa. Halva jag tror på honom men halva gör det inte. Han har mått dåligt tidigare vet jag, när vi träffades första året så var han lite konstig, känslokall och introvert och han åt medicin då i nio månader och sen blev han faktiskt helt annorlunda. Han jobbar väldigt mycket och har väldigt höga krav på sig själv så det är väl orsaken. Jag trodde att det var mig det var fel på. Så nu får vi se om han håller vad han lovat eller om han kommer att vifta med testamentet nästa år och säga att giftermål är onödigt.

Menar du allvar? Han mår dåligt och har fått påbörja medicinering, och har valt att undanhålla detta från dig - men det viktiga är fortfarande giftermålet??
  • Tecum
    Seven Costanza skrev 2015-08-03 20:32:38 följande:

Hm, han har alltså inte berättat för dig att han mår dåligt igen och äter medicin? Är han alltid så sluten? Det var ju bra att du fick svar men det känns ju tråkigt att du ska behöva dra det ur honom.

Mycket märkligt att TS inte visste att hennes sambo mådde dåligt, har varit hos doktor och äter medicin. Hur kan man dölja något sådant? TS verkar vara väldigt ego som inte märkt något. Jag hade också tvekat att gifta mig med en sådan person...
  • trigola
    Seven Costanza skrev 2015-08-03 20:32:38 följande:

Hm, han har alltså inte berättat för dig att han mår dåligt igen och äter medicin? Är han alltid så sluten? Det var ju bra att du fick svar men det känns ju tråkigt att du ska behöva dra det ur honom.

Han har inte sagt något, han är bra på att låtsas som om allt är bra. Han är inte den typen av person som pratar om känslor, han är ju inte den romantiska personen som kramas i onödan heller så han kan vara svår att läsa av. Jag sa att jag tycktr han verkade må bra i somras när vi umgåtts med hans föräldrar, då sa han att han bara fejkat det i två veckor och att han var helt slut när han kom hem pga all energi det tog att låtsas.
  • trigola
    MsM84 skrev 2015-08-03 20:41:05 följande:
    Menar du allvar? Han mår dåligt och har fått påbörja medicinering, och har valt att undanhålla detta från dig - men det viktiga är fortfarande giftermålet??
    Nej jag var lite ironisk i slutet. Självklart är giftermålet inte alls viktigt nu. Det var mest att jag först blev skeptisk till om han verkligen mår dålig eller om det med var en undanflykt och lögn.
  • trigola
    Tecum skrev 2015-08-03 20:44:32 följande:
    Mycket märkligt att TS inte visste att hennes sambo mådde dåligt, har varit hos doktor och äter medicin. Hur kan man dölja något sådant? TS verkar vara väldigt ego som inte märkt något. Jag hade också tvekat att gifta mig med en sådan person...
    Ja du, han har dolt det bra. Jag har även frågat hur han mått vid några tillfällen och då har han svarat att han bara är lite trött pga allergi. Så man kan inte se utanpå en människa hur den mår på insidan.
  • Lavish

Haha vilket rövhål, sambeskattning har inte funnits på typ 50 år och avskaffades för att hemmafruarna skulle kunna gå ut och jobba. 

Kan inte tro att en man som tagit sig så långt i karriären kan vara så dum att han tror att sambeskattningen finns kvar, han vill bara inte gifta sig för att du inte ska få nått. 

• gift dig inte

Han verkar inte intresserad av att gifta sig . Det går bra att vara sambo med barn. Man kan teckna livförsäkring som faller ut på varandra och kan skriva samboavtal. Sen kan man anmäla gemensam vårdnad om barnen. Har det själv så - inga problem. Bara dumt att tjata på nån som inte vill gifta sig.

• skoen

Om du verkligen älskar honom så ta dig igenom hans skal och stötta honom. Det är inte drogerna som kommer få han att må bättre, utan någon som är där för en.

Vet detta av egna erfarenheter. Är du dock  osäker om er framtid tillsammans så planera annat. livet är för kort för att inte leva som man vill eller med den man verkligen vill.

• AnnieLauren
    trigola skrev 2015-08-02 08:17:43 följande:

Gick ut i vardagsrummet nu och sa att jag läst om sambeskattning och att det slopades på 70-talet! Han sken ju inte direkt upp som en sol utan han sa bara "jaha, jag ska kolla upp det där mer ordentligt". Jag upprepade då "om vi skriver ett äktenskapsförord där det står att hans bankkonton och tillgångar förblir hans enskilda egendom så kommer ingen av oss förlora på detta, tvärtom". Han svarar då att han ska kolla upp allt det där sen med sin revisor. Hm ok ja då är bollen hos honom då. Undrar om han är orolig pga försörjningsplikten som kommer när man är gifta, eftersom jag har ett ostabilt lågavlönat jobb och han har verkligen gjort karriär och har en trygg inkomst. Han försörjer ju i princip redan mig och vårt barn så det blir ju ingen skillnad där. Får lite vibbar att han helt enkelt inte vill gifta sig men att han inte vet hur han ska säga det. Får se vad som händer härnäst. Jag har nämligen redan bokat ett preliminärt datum i Stadshuset i november. (Samma datum som vi träffades för första gången för 6år sedan). Så jag ville inte riskera att det datumet försvann. Han vet dock inte om detta än så det får bli en nice surprise haha!

Försörjningsplikten gäller även om ni bara är sambos (dvs bor skrivna på samma adress som Sambos) kan han ju få veta. :) trodde inte på detta själv men eftersom jag arbetar och min man är arbetslös sedan nåt år tillbaka så sökte vi oss till socialen förra året för lite hjälp då de vart tufft med en inkomst, och eftersom min lön täckte lägsta normen för hushållsekonomi för ett sambo par så fick jag ingen hjälp förutom en månad då jag varit sjuk och tjänade mindre. Så jag är skyldig att försörja min sambo så länge vi bor på samma adress och jag tjänar mer än normen som är ca 12.000 kr för två personer inkl 6000 hyra
  • AnnieLauren
    AnnieLauren skrev 2015-08-04 09:38:46 följande:
    Försörjningsplikten gäller även om ni bara är sambos (dvs bor skrivna på samma adress som Sambos) kan han ju få veta. :) trodde inte på detta själv men eftersom jag arbetar och min man är arbetslös sedan nåt år tillbaka så sökte vi oss till socialen förra året för lite hjälp då de vart tufft med en inkomst, och eftersom min lön täckte lägsta normen för hushållsekonomi för ett sambo par så fick jag ingen hjälp förutom en månad då jag varit sjuk och tjänade mindre. Så jag är skyldig att försörja min sambo så länge vi bor på samma adress och jag tjänar mer än normen som är ca 12.000 kr för två personer inkl 6000 hyra
    Men om han verkligen inte vill gifta sig? Vill du tvinga honom till det då eftersom det kan leda till att han senare känner sig tvingad och ger mer skada än hjälp? Jag personligen är för äktenskap, och är gift men jag skulle aldrig nånsin få för mig att tvinga eller styra honom till ett bröllop som han ville vänta med. Hur länge har ni varit tillsammans? Jag vill ha barn så att det gör ont, typ nu! Han vill också men vill vänta några år och jag måste acceptera det även fast jag närmar mig 30 eftersom det skulle vara hemskt orättvist att göra ngt som ej va på bådas vilkor..
  • Åsa

Det stämmer inte. Försörjningsplikt gentemot sambo finns ej. Socialtjänst har en praxis där man räknar med sambos inkomst vid just försörjningsstöd men det saknas egentligen lagligt stöd för detta och det är bara relevant vid just försörjningsstöd. Gifta däremot har ju försörjningsplikt mot varandra oavsett om de lever ihop och ska därtill ha samma levnadsstandard.
  • trigola
    AnnieLauren skrev 2015-08-04 09:44:54 följande:
    Men om han verkligen inte vill gifta sig? Vill du tvinga honom till det då eftersom det kan leda till att han senare känner sig tvingad och ger mer skada än hjälp? Jag personligen är för äktenskap, och är gift men jag skulle aldrig nånsin få för mig att tvinga eller styra honom till ett bröllop som han ville vänta med. Hur länge har ni varit tillsammans? Jag vill ha barn så att det gör ont, typ nu! Han vill också men vill vänta några år och jag måste acceptera det även fast jag närmar mig 30 eftersom det skulle vara hemskt orättvist att göra ngt som ej va på bådas vilkor..
    Hade han sagt rakt ut att han inte vill gifta sig så hade det känts bättre än undanflykter om ekonomi och juridiska regler som visar sig inte alls stämma. Då tolkade jag ju det som om han hade velat gifta sig om det inte vore för sambeskattningen som skulle förstöra vår ekonomi. Sen när jag tar reda på att denna sambeskattning inte ens existerar så försvann ju hindret för giftermål. Då kom det andra undanflykter och till sist den sanna orsaken. Nu vet jag läget men tycker samtidigt att jag som är hans närmsta borde fått veta det innan. Jag kände mig jättedum när jag tagit upp en sån sak som giftermål men inte fick ngt konkret svar. Inget ja och inget nej. Mkt frustrerande med ovisshet. Nu har jag sagt att det inte är något viktigt för mig att gifta sig om vi inte är på samma villkor. Då är det ju inte roligt för någon. Men han fortsätter att stå på sig och säger att han visst kan gifta sig nästa år medan jag säger att vi kan ta det då isåfall men nu så lägger vi diskussionen giftermål bakom oss och fokuserar på hans hälsa.
  • AnnieLauren
    Åsa skrev 2015-08-04 10:00:11 följande:

Det stämmer inte. Försörjningsplikt gentemot sambo finns ej. Socialtjänst har en praxis där man räknar med sambos inkomst vid just försörjningsstöd men det saknas egentligen lagligt stöd för detta och det är bara relevant vid just försörjningsstöd. Gifta däremot har ju försörjningsplikt mot varandra oavsett om de lever ihop och ska därtill ha samma levnadsstandard.
    Okej tack för att du rättade mig :)
  • trigola
    trigola skrev 2015-08-04 10:05:09 följande:
    Hade han sagt rakt ut att han inte vill gifta sig så hade det känts bättre än undanflykter om ekonomi och juridiska regler som visar sig inte alls stämma. Då tolkade jag ju det som om han hade velat gifta sig om det inte vore för sambeskattningen som skulle förstöra vår ekonomi. Sen när jag tar reda på att denna sambeskattning inte ens existerar så försvann ju hindret för giftermål. Då kom det andra undanflykter och till sist den sanna orsaken. Nu vet jag läget men tycker samtidigt att jag som är hans närmsta borde fått veta det innan. Jag kände mig jättedum när jag tagit upp en sån sak som giftermål men inte fick ngt konkret svar. Inget ja och inget nej. Mkt frustrerande med ovisshet. Nu har jag sagt att det inte är något viktigt för mig att gifta sig om vi inte är på samma villkor. Då är det ju inte roligt för någon. Men han fortsätter att stå på sig och säger att han visst kan gifta sig nästa år medan jag säger att vi kan ta det då isåfall men nu så lägger vi diskussionen giftermål bakom oss och fokuserar på hans hälsa.
    Ang att du vill ha barn nu men att din sambo ska styra villkoren när det passar honom att ni skaffar barn tycker jag inte är speciellt schysst av honom. Du närmar dig 30 och han vill "vänta några år?" Varför då? Vad väntar han på? Jag har en vän som var i samma situation, hon väntade och väntade, till slut så var hon 38 år, nydumpad och barnlös. Så mitt råd är att du ställer ett ultimatum till din kille och tänk på dig själv i förstahand. Alla kvinnor blir nämligen inte gravida på första försöket som vissa män tycks tro utan det kan ta flera år för en del att bli gravida med första barnet och för varje år blir det ännu svårare vilket kommer att bygga upp en inre stress hos dig som sen kommer gå ut över er relation. Ett bröllop är inte samma sak, det kan man vänta med eller avstå ifrån men att begära att ens tjej som närmar sig 30 ska vänta några år till när han är redo är för mig en varningsflagga.
  • sextiotalist

Nej, nej och åter nej. Att soc tittar på hushållets inkomster har inget med försörjningsskyldighet att göra.

Jag har skrivit det förr och gör det igen.

Soc beviljar inte bidrag om hushållets inkomster är över normen. Men de kan inte (och ingen lag heller) tvinga den andra att försörja personen ifråga.

Är man gift så säger lagen att man har försörjningsplikt. En gift person kan gå till tingsrätten och kräva pengar till sin försörjning. Det kan man inte som sambos.
  • trigola
    trigola skrev 2015-08-04 10:05:09 följande:
    Ang att du vill ha barn nu men att din sambo ska styra villkoren när det passar honom att ni skaffar barn tycker jag inte är speciellt schysst av honom. Du närmar dig 30 och han vill "vänta några år?" Varför då? Vad väntar han på? Jag har en vän som var i samma situation, hon väntade och väntade, till slut så var hon 38 år, nydumpad och barnlös. Så mitt råd är att du ställer ett ultimatum till din kille och tänk på dig själv i förstahand. Alla kvinnor blir nämligen inte gravida på första försöket som vissa män tycks tro utan det kan ta flera år för en del att bli gravida med första barnet och för varje år blir det ännu svårare vilket kommer att bygga upp en inre stress hos dig som sen kommer gå ut över er relation. Ett bröllop är inte samma sak, det kan man vänta med eller avstå ifrån men att begära att ens tjej som närmar sig 30 ska vänta några år till när han är redo är för mig en varningsflagga.
  • AnnieLauren
    trigola skrev 2015-08-04 17:11:57 följande:
    Han är 4 år yngre än mig och jag tror att han känner att det finns mer tid. Vi ville båda ha barn väldigt mkt redan i början av vår förhållande och har aldrig skyddat oss eller så, och även fast han vill ha barn så vill hAn vänta först att vi har två inkomster då de är bara jag som arbetar för tillfället och han har ingen inkomst. För mig helt okej då de en dag kan också bli omvänt och av ren kärlek. Sen att vi tvingas flytta varje år då vi hyr i andra hand och han tycker nog att det inte är en trygghet för barn. Jag håller med honom delvis men vet endå att vi skulle klara oss bara man gör en liten omställning av livet. Han har sagt att 2017 är ett bra år, men jag försöker få han att inse att det kan ta längre än så och för varje år så blir det svårare att bli gravid, att man nödvändigtvis inte blir det på direkten.
  • Seven Costanza
    AnnieLauren skrev 2015-08-05 17:42:25 följande:

Han är 4 år yngre än mig och jag tror att han känner att det finns mer tid. Vi ville båda ha barn väldigt mkt redan i början av vår förhållande och har aldrig skyddat oss eller så, och även fast han vill ha barn så vill hAn vänta först att vi har två inkomster då de är bara jag som arbetar för tillfället och han har ingen inkomst. För mig helt okej då de en dag kan också bli omvänt och av ren kärlek. Sen att vi tvingas flytta varje år då vi hyr i andra hand och han tycker nog att det inte är en trygghet för barn. Jag håller med honom delvis men vet endå att vi skulle klara oss bara man gör en liten omställning av livet. Han har sagt att 2017 är ett bra år, men jag försöker få han att inse att det kan ta längre än så och för varje år så blir det svårare att bli gravid, att man nödvändigtvis inte blir det på direkten.

Han vill inte ha barn nu men ni skyddar er ändå inte och du har aldrig blivit gravid? Hur tänker ni? Undrar du inte varför du inte blivit gravid!
  • AnnieLauren
    Seven Costanza skrev 2015-08-05 19:51:52 följande:
    Han vill inte ha barn nu men ni skyddar er ändå inte och du har aldrig blivit gravid? Hur tänker ni? Undrar du inte varför du inte blivit gravid!
    Alltså vi har kört avbrutet nu i 2 år ungefär, innan det körde vi vanligt o lite hur som men då var vi båda redo för barn innan ekonomin förändrades. Han VILL ha barn, vi båda vill. Men han tycker bara att vi borde vänta på rätt tillfälle när allt i livet är stadigt. Eller stadigare dvs först o främst ekonomin. Jag funderade självklart varför det var så, och jag gick till gyn, efter en undersökning av "allt" så sa hon att allting ser super ut och att det är bara att sätta igång, du är så fertil som du kan bli just nu sa hon efter hon kollat VUL. Så det kändes ju jätte bra o hoppade därifrån för oron släppte. Men han är nog orolig för att vi inte ska klara oss tror jag.. O sen att han är yngre än jag, och känner att vi har tid. Tror han syftar på några år fram bara men känns som en evighet då jag vet par som fått kämpa i över 5 år :/
  • AnnieLauren
    Seven Costanza skrev 2015-08-05 19:51:52 följande:
    Tror han anser att avbrutet samlag är så gott som säkert. Jag vet att det inte är alltid det och har talat om för det för honom också. Jag kan vänta ett år till tills vi ska börja försöka men att vänta 5 år eller så känns lite sådär... Men han ändras sig nog bara han får ett jobb och vår ekonomi blir bättre :)
Svar på tråden Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!