• Anonym (Madde)

Är jag för hård?

Hej!

För ca två år sedan blev jag bonusmamma till två pojkar.Yngsta pojken är idag 4 år och familjesituationen ser bra ut. Inga känsliga områden, vi kan umgås allihopa osv.

Men! Problemet är att jag tycker det daltas något så FRUKTANSVÄRT med denna fyraåring. Han har blöja, sover middag, åker vagn, blir buren osv osv. Som om han vore typ ett år! Jag tycker att när man är fyra så är man inte så liten längre utan ett barn som kan klara mycket själv. Tex klä på sig och gå själv. Inget är fel på pojken, han är som vilken annan unge som helst. Bara väldigt "mesig" om man får använda ett sådant uttryck. Gnäller för ALLT. Jag tycker det är oerhört viktigt att främja barns "Jag klarar det här-självkänsla" och motiverar alltid till att han ska prova själv först och att det inte gör något om det blir fel. Jag försöker vara konsekvent och även tala om för honom att han faktiskt är en stor kille nu och ingen bebis.

Ändå känns det som att jag är den enda vuxna i närheten som upplever att det här verkligen är ett problem. Storebror var/är också sen med det mesta. Självklart är alla barn olika men jag tror på att man måste våga kräva lite mer av barnen för att få dom att inse att dom klarar saker själv!

Men sen är jag ju faktiskt "bara" en bonusmamma och tycker det är lite jobbigt att vara den som typ ställer högst krav på barnen. Även om "kraven" inte är så höga enligt mig, utan typ då klä på sig, plocka undan och tvätta sina händer själv....

Jag vet inte, är jag för hård?? Har ni några tips på hur man kan få en fyraåring som blivit daltad med sen födseln att inse att han börjar bli stor?

Hoppas ni inte dömer mig för detta. Vill bara att allt ska kännas bättre.

• Svar på tråden Är jag för hård?
  • Fia 28

Nej jag tycker inte du är för hård. En 4-åring är ingen bebis och kan absolut gå själv, äta själv, klä på sej en del själv etc. 

I en annan tråd gav någon tipset om att säga "jag förstår inte vad du säger när du gnäller". 

• Anonym (teach)

Tycker du ska prata med barnets pappa och låta honom ta detta med 4-åringen.

Planerar ni att skaffa gemensamma barn så hoppas jag att du släpper de tankarna tills vidare - eller för alltid om inte pappan bättrar sig.

I övrigt håller jag med dig. En "normal"  4 åring bör inte ha blöja, åka vagn eller sova middag och bör kunna klä på sig själv!

• sextiotalist

För det första. En fyraåring är inte stor och det kan skilja sig väldigt mellan olika barn i samma ålder.

Sova middag kan även ett större barn behöva. Mitt barn sov middag väldigt länge. Vagn, ja, det kan vara skönt att slippa gå. Det vuxna som tar bilen om de ska längre sträckor än ett kvarter.

Plocka undan. Med hjälp, men inget som man kan förvänta sig ske automatiskt.

Jag som vuxen är urkass på att plocka undan. Jag har ännu inte packat upp allt sedan vi varit borta (kom hem i lördags)

Klä på kan de, men behöver säkert hjälp. Tvätta händerna, måste påminnas.

De är långt ifrån så stora att de fixar sådant själva.

• Fia 28

Sova middag kan absolut en 4-åring behöva. Det märks ju ganska bra om han behöver det eller om han orkar vara vaken hela kvällen utan att bli extremt gnällig.

• Fia 28

Glömde säga att när jag säger åt bonusdottern så fungerar det inte, men när pappan säger åt henne att försöka själv först så går det oftast hem. 

• Anonym (Madde)
    Fia 28 skrev 2015-08-04 15:11:27 följande:

Nej jag tycker inte du är för hård. En 4-åring är ingen bebis och kan absolut gå själv, äta själv, klä på sej en del själv etc. 

I en annan tråd gav någon tipset om att säga "jag förstår inte vad du säger när du gnäller". 

Tack! :) Det var ett bra tips!
  • Anonym (Madde)
    sextiotalist skrev 2015-08-04 15:12:10 följande:

För det första. En fyraåring är inte stor och det kan skilja sig väldigt mellan olika barn i samma ålder.

Sova middag kan även ett större barn behöva. Mitt barn sov middag väldigt länge. Vagn, ja, det kan vara skönt att slippa gå. Det vuxna som tar bilen om de ska längre sträckor än ett kvarter.

Jag som vuxen är urkass på att plocka undan. Jag har ännu inte packat upp allt sedan vi varit borta (kom hem i lördags)

Självklart är det olika från barn till barn, och jag menar heller inte att han ska behandlas som 14 istället för 4.
  • Anonym (Madde)
    Fia 28 skrev 2015-08-04 15:18:18 följande:

Glömde säga att när jag säger åt bonusdottern så fungerar det inte, men när pappan säger åt henne att försöka själv först så går det oftast hem. 

Ja själva sova-middag-grejen är ju egentligen inget problem, bortsett från att han inte somnar på kvällarna och är vaken till efter 22 = Barnfria tiden blir 0. Av erfarenhet vet jag att när barnen inte börjar kunna sova på kvällarna kan det vara bra att dra ner på middagslurerna. Kan tänka mig att han absolut skulle kunna sova 30 min för att orka hela dagarna men som det är nu sover han säkert 2 timmar...

Tyvärr lyssnar han inte varken då jag eller bio-föräldern säger till. Antar att det är en fas att rida ut :)
  • Fia 28
    Anonym (Madde) skrev 2015-08-04 15:26:31 följande:
    Ja själva sova-middag-grejen är ju egentligen inget problem, bortsett från att han inte somnar på kvällarna och är vaken till efter 22 = Barnfria tiden blir 0. Av erfarenhet vet jag att när barnen inte börjar kunna sova på kvällarna kan det vara bra att dra ner på middagslurerna. Kan tänka mig att han absolut skulle kunna sova 30 min för att orka hela dagarna men som det är nu sover han säkert 2 timmar...

Tyvärr lyssnar han inte varken då jag eller bio-föräldern säger till. Antar att det är en fas att rida ut :)
    Ja om han är uppe så sent så kanske han inte behöver någon tupplur, eller endast en riktigt kort en. 
  • Brumma

Det beror lite på..

Jag vet flera fyraåringar med blöja.. Min sons bästa vän hade blöja till han var fem. Lite länge tycker jag men i övrigt är han inte speciellt bortskämd så antar att det var ngt som behövdes..

Sova middag kan man ibland behöva även om man är fyra år. Har arbetat på förskola i många år och vissa fyra/femåringar somnade på varenda vila.

Somnar han på kvällarna? Sover han på nätterna? Isåfall behöver han antagligen en liten stund extra, annars hade han inte somnat. Somnar han inte på kvällarna är det väl kanske läge att se över vilan..

Att åka vagn överallt som fyraåring kan jag tycka är lite att ta i. Men man bör nog hålla i minnet att en fyraåring inte orkar gå som vi vuxna. Går man långt eller har bråttom så kan man absolut låta barnen åka vagn. När äldsta sonen var fyra fick han ibland åka bakom lillebror i vagnen vid långa sträckor.

Man kan ta på sig själv. En del. Men ibland behöver man lite hjälp.. Min femåring behöver hjälp ibland oxå... Egentligen kan han nog det mesta men ibland vill han ha hjälp ändå. Speciellt om vi har bråttom o han är trött.. Vi vuxna vill ofta att det skall gå i vår takt men glömmer att även om barn kan så har de dels inte samma motorik som vi, och inte heller samma "jag ska bli klar med en gång" tänk som vi.

Jag kör ibland att han får ta på strumpor o byxor så hjälper jag med den krångliga tröjan. Dragkedjor, regnkläder osv hjälper jag ofta med.

Duka av kan man kräva, men man får räkna med att påminna. Sedan kan man allt hjälpa där med ibland. Jag tar ju tex ibland min o min mans tallrik om jag lämnar bordet först. Självklart tar jag då även sonens..

Så ja. Jag kan nog tycka du låter lite hård. Dessutom ÄR du inte förälder till honom.. Jag är själv bonusmamma och har varit sedan barnet var ett år (numera tonåring). Jag är lika delaktig som pappan i uppfostran, kravställning osv. MEN vi har samma åsikt om krav. . Jag hade inte gått in och satt ett annat krav än föräldern själv kan tänka sig att hålla tror jag. Då hade föräldern själv fått sköta det..

Sedan. Jag är fullt för att få barn att prova och känna att de kan själva. Men emellanåt måste du fortfarande få vara små. Ställ krav ibland och inom vissa områden. Släpp efter på andra.

• Anonym (Madde)
    Fia 28 skrev 2015-08-04 15:34:37 följande:

Ja om han är uppe så sent så kanske han inte behöver någon tupplur, eller endast en riktigt kort en. 

Precis :)
  • Anonym (olika)
    sextiotalist skrev 2015-08-04 15:12:10 följande:

Håller med. Jag har en framåt och tuff liten fyraåring, men allt är inte lätt.

Hon sover inte längre, har inte blöja på dagen, men på natten. Klär sig själv, men kan behöva lite hjälp ibland.

Hon åker ibland vagn för att gå långt är jobbigt. Hon går lite och åker lite. När vi går till dagis på morgonen åker hon, för att hon är trött och vi har en 20 minuters promenad.

Att tvätta händer mm kan hon, men jag kollar så att det blir rent.

Så visst kan man kräva lite grann, men dom är fortfarande ganska små, tycker jag.
Svar på tråden Är jag för hård?