mammalovis skrev 2015-08-10 22:17:08 följande:
Jag anser att var och en får göra som den vill med abort eller inte, men tycker personligen att abort är fel när det används som preventivmedel. För egen del skulle jag ha svårt att göra en abort då jag tror det kan leda till en livslång undran om hur barnet hade blivit, men vid våldtäkt hade det varit väldigt tveksamt att behålla. Jag har även vänner som sörjt flera år efteråt även om det var det bästa just då. För unga, utan en närvarande pappa, utan stadigvarande inkomst och inte mogen nog att ta hand om någon annan.
I abortmotståndarnas fall tror inte jag det handlar om huruvida ett fosters liv skulle vara mer värt än något annat, utan ev konsekvenser för mamman och barnet. Väljer du att frivilligt ha sex borde du vara medveten om att du utsätter dig för risken att bli gravid oavsett om du skyddar dig eller ej och får då ta ansvar för dina handlingar, då inget preventivmedel har 100% säkerhet.
En våldtäkt sker inte på frivillig basis, utan genom tvång. Där har kvinnan inte rätt att välja hur hennes liv kommer kunna förändras under de närmsta 20 åren. Jag tror inte att ett barn som blir till genom våldtäkt är lika lätt att knyta an till, då det kan bli en ständig påminnelse om den hemska upplevelsen. Blir du misshandlad på stan, kanske du aldrig behöver träffa din förövare igen, likaså om du blir påkörd. Utsätts du för inbrott kan du välja att flytta om det känns tryggare, men ett barn blir du ju inte av med på annat sätt än abort eller extrem misskötsel.
Dessutom är du skyldig att uppge fadern, om du nu skulle veta, och då har pappan rätt till umgänge, vilket du knappast vill att en våldtäktsman ska ha med barnet. Så det handlar ju om mer än ett oönskat liv.
Och om det skulle vara så att kvinnor borde ta konsekvenserna av att preventivmedel inte är 100% säkra skulle vi återgå till förr i tiden när par slutade ha sex med varandra när de fått de antal barn de ville ha eller också att kvinnor skulle föda 10+ barn.