• Zeldis

Varför ok med abort vid våldtäkt?

Emellanåt hör jag åsikten att att abort borde förbjudas eller begränsas utom i vissa fall, bland annat vid våldtäkt eller incest. Kan någon förklara detta för mig? Antingen anser man att fostret är ett liv som mördas vid abort och då blir det ju inte mindre mord för att kvinnan blivit våldtagen. Eller är barn som kommit till genom våldtäkt mindre värda?

Alternativ så anser man inte att fostret är ett liv och då har man väl inte längre med saken att göra?

• Svar på tråden Varför ok med abort vid våldtäkt?
  • Klexane

Barn som kommit till genom våldtäkt är väl inte direkt mindre värda. Men jag tror att mamman kan ha svårt att älska barner och ge det den kärlek och omsorg ett barn behöver, eftersom det är en ständig påminnelse om våldtäkten. Jag vet iallafall att jag troligen inte hade klarat det.

Sedan är det ett stort mörkertal på våldtäkter eftersom det finns många våldtäkter inom äktenskap/relationer som inte anmäls.

• Klexane
    auster skrev 2015-08-10 20:45:14 följande:

De som blir våldtagna borde alltid få ett obligatoriskt dagen-efter-piller. Vi kan ju inte låta våldtäktsgener fortsätta spridas. Sen kan vi tvinga i ett annat piller i den som våldtar också så att potentiella risker för nya övergrepp försvinner helt. 

Jag tror man blir erbjuden dagen-efter-piller. Jag blev iallafall det.
  • Anonym (Undar med)

Exakt detta, TS, har jag också undrat. Vad menar folk egentligen?? Är det för att fostret eller barnet är mer "värt" för att det blev till på ett annat sätt? Jag menar, om man nu vill förbjuda aborten md argumentet att det är ett liv så måste det väl vara så att dessa människor menar att de liven är mindre värda än andra.

Jag tror faktiskt att det handlar om moral. Man ska "straffa" den som har haft oskyddat sex eller på något annat oanständigt sätt blivit oönskat gravid genom att förbjuda henne från att få ta bort fostret. Hon får stå sitt kast, typ. Våldtäktsoffren har ju inte valt det själva och inte medvetet utsatt sig för att bli med barn, och därför är det väl okej för dem att komma undan med det abortmotståndare annars kallar för "mord". Alltså jag ar mycket svårt att tro att det skulle handla om annat än mycket förlegad moralpanik alltså.

• Zeldis
    Anonym (D) skrev 2015-08-10 20:24:33 följande:
    Klart jag kan, men jag väljer att avstå en diskussion med DIG eftersom du bara morrar och skäller utan respekt för andras åsikter. Det ger inte mig något.
    När tycker du att abort ska vara tillåtet?
  • Anonym (anonym)
    Drottningen70 skrev 2015-08-10 19:58:13 följande:
    Håller du med om det synsättet?
    Nej men jag tror att det är så de som anser att det kan vara ok med abort vid våldtäkt resonerar, att den som frivilligt har sex utan att vara beredd på konsekvensen en graviditet får skylla sig själv och därför inte ska ha rätt till abort.
  • mammalovis

Jag anser att var och en får göra som den vill med abort eller inte, men tycker personligen att abort är fel när det används som preventivmedel. För egen del skulle jag ha svårt att göra en abort då jag tror det kan leda till en livslång undran om hur barnet hade blivit, men vid våldtäkt hade det varit väldigt tveksamt att behålla. Jag har även vänner som sörjt flera år efteråt även om det var det bästa just då. För unga, utan en närvarande pappa, utan stadigvarande inkomst och inte mogen nog att ta hand om någon annan.

I abortmotståndarnas fall tror inte jag det handlar om huruvida ett fosters liv skulle vara mer värt än något annat, utan ev konsekvenser för mamman och barnet. Väljer du att frivilligt ha sex borde du vara medveten om att du utsätter dig för risken att bli gravid oavsett om du skyddar dig eller ej och får då ta ansvar för dina handlingar, då inget preventivmedel har 100% säkerhet.

En våldtäkt sker inte på frivillig basis, utan genom tvång. Där har kvinnan inte rätt att välja hur hennes liv kommer kunna förändras under de närmsta 20 åren. Jag tror inte att ett barn som blir till genom våldtäkt är lika lätt att knyta an till, då det kan bli en ständig påminnelse om den hemska upplevelsen. Blir du misshandlad på stan, kanske du aldrig behöver träffa din förövare igen, likaså om du blir påkörd. Utsätts du för inbrott kan du välja att flytta om det känns tryggare, men ett barn blir du ju inte av med på annat sätt än abort eller extrem misskötsel.

Dessutom är du skyldig att uppge fadern, om du nu skulle veta, och då har pappan rätt till umgänge, vilket du knappast vill att en våldtäktsman ska ha med barnet. Så det handlar ju om mer än ett oönskat liv.

• Anonym (I am)
    Anonym (D) skrev 2015-08-10 20:24:33 följande:

Klart jag kan, men jag väljer att avstå en diskussion med DIG eftersom du bara morrar och skäller utan respekt för andras åsikter. Det ger inte mig något.

• Anonym (anonym)
    mammalovis skrev 2015-08-10 22:17:08 följande:
    Jag anser att var och en får göra som den vill med abort eller inte, men tycker personligen att abort är fel när det används som preventivmedel. För egen del skulle jag ha svårt att göra en abort då jag tror det kan leda till en livslång undran om hur barnet hade blivit, men vid våldtäkt hade det varit väldigt tveksamt att behålla. Jag har även vänner som sörjt flera år efteråt även om det var det bästa just då. För unga, utan en närvarande pappa, utan stadigvarande inkomst och inte mogen nog att ta hand om någon annan.

I abortmotståndarnas fall tror inte jag det handlar om huruvida ett fosters liv skulle vara mer värt än något annat, utan ev konsekvenser för mamman och barnet. Väljer du att frivilligt ha sex borde du vara medveten om att du utsätter dig för risken att bli gravid oavsett om du skyddar dig eller ej och får då ta ansvar för dina handlingar, då inget preventivmedel har 100% säkerhet.

En våldtäkt sker inte på frivillig basis, utan genom tvång. Där har kvinnan inte rätt att välja hur hennes liv kommer kunna förändras under de närmsta 20 åren. Jag tror inte att ett barn som blir till genom våldtäkt är lika lätt att knyta an till, då det kan bli en ständig påminnelse om den hemska upplevelsen. Blir du misshandlad på stan, kanske du aldrig behöver träffa din förövare igen, likaså om du blir påkörd. Utsätts du för inbrott kan du välja att flytta om det känns tryggare, men ett barn blir du ju inte av med på annat sätt än abort eller extrem misskötsel.

Dessutom är du skyldig att uppge fadern, om du nu skulle veta, och då har pappan rätt till umgänge, vilket du knappast vill att en våldtäktsman ska ha med barnet. Så det handlar ju om mer än ett oönskat liv.
    Och om det skulle vara så att kvinnor borde ta konsekvenserna av att preventivmedel inte är 100% säkra skulle vi återgå till förr i tiden när par slutade ha sex med varandra när de fått de antal barn de ville ha eller också att kvinnor skulle föda 10+ barn.
  • Jennie med ie
    mammalovis skrev 2015-08-10 22:17:08 följande:

Jag anser att var och en får göra som den vill med abort eller inte, men tycker personligen att abort är fel när det används som preventivmedel. 

I abortmotståndarnas fall tror inte jag det handlar om huruvida ett fosters liv skulle vara mer värt än något annat, utan ev konsekvenser för mamman och barnet. 

Abort kan omöjligen användas som preventivmedel.

För de "abortmotståndare" som okejar abort efter våldtäkt handlar det rimligen inte om det ofödda barnets/fostrets rätt till liv ö h t, det instämmer jag i, men för andra abortmotståndare kan det absolut göra det.
  • AnooYoo
    Klexane skrev 2015-08-10 20:49:24 följande:

Barn som kommit till genom våldtäkt är väl inte direkt mindre värda. Men jag tror att mamman kan ha svårt att älska barner och ge det den kärlek och omsorg ett barn behöver, eftersom det är en ständig påminnelse om våldtäkten. Jag vet iallafall att jag troligen inte hade klarat det.

Sedan är det ett stort mörkertal på våldtäkter eftersom det finns många våldtäkter inom äktenskap/relationer som inte anmäls.

Jag tror att mamman kan ha lika svårt att älska barnet oavsett varför hon inte vill ha det.

Jag skulle ha problem att älska någon som finns i mitt liv mot min vilja.
  • Anonym (anonym)
    AnooYoo skrev 2015-08-11 12:48:12 följande:
    Jag tror att mamman kan ha lika svårt att älska barnet oavsett varför hon inte vill ha det.
    Jag skulle ha problem att älska någon som finns i mitt liv mot min vilja.
    Finns gott om barn som fötts oönskade när abort inte var möjlig de kan berätta om hur de växt upp oälskade som misstag som förstört mammans liv.
  • Anonym (....)

Därför att människans moralsystem och känslor inte är binära och fullständigt logiska. Jag tror att många ser ett embryo/foster som ett mellanting mellan ett människoliv och ett ickeliv.

• Anonym (Undar med)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-11 12:51:49 följande:
    Finns gott om barn som fötts oönskade när abort inte var möjlig de kan berätta om hur de växt upp oälskade som misstag som förstört mammans liv.
    Fast nu var ju frågeställning varför det finns folk som anser att abort då samlaget har skett frivilligt borde förbjudas men som samtidigt anser att abort då samlaget inte var frivilligt är helt okej. I båda fall kan det bli barn som är oönskade, så vad skulle skillnaden i förbudet vara egentligen?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Undar med) skrev 2015-08-11 18:10:10 följande:
    Fast nu var ju frågeställning varför det finns folk som anser att abort då samlaget har skett frivilligt borde förbjudas men som samtidigt anser att abort då samlaget inte var frivilligt är helt okej. I båda fall kan det bli barn som är oönskade, så vad skulle skillnaden i förbudet vara egentligen?
    Finns de som anser att varje gång man har sex så ska man vara beredd att ta ansvar för ett barn eller avstå från sexet när det gäller ofrivilligt sex så har man inte möjlighet att avstå.
  • Anonym (Undar med)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-11 18:14:35 följande:
    Finns de som anser att varje gång man har sex så ska man vara beredd att ta ansvar för ett barn eller avstå från sexet när det gäller ofrivilligt sex så har man inte möjlighet att avstå.
    Så vad är poängen med det då? Att den som trots allt hade sex men som ändå inte ville ha barn ska straffas för att han eller hon inte stod emot sina lustar och därmed få dras med en unge i resten av sitt liv? En ren straffmetod alltså. Och en inte så bra sådan heller, för som sagt det finns barn efter frivilligt sex som kan bli lika oönskade och oälskade som barn som blir till vid ofrivillig sex kan bli.

Det handlar alltså inte om fostren/barnen i magen utan det handlar om kvinnan och vad hon har gjort och slampat runt, typ? Det handlar alltså inte om de ofödda barnens rätt till liv.

• Drottningen70

Skulle fortfarande vara intressant att få ett svar från "hästens mun"...

• Anonym (anonym)
    Anonym (Undar med) skrev 2015-08-11 18:42:03 följande:
    Så vad är poängen med det då? Att den som trots allt hade sex men som ändå inte ville ha barn ska straffas för att han eller hon inte stod emot sina lustar och därmed få dras med en unge i resten av sitt liv? En ren straffmetod alltså. Och en inte så bra sådan heller, för som sagt det finns barn efter frivilligt sex som kan bli lika oönskade och oälskade som barn som blir till vid ofrivillig sex kan bli.

Det handlar alltså inte om fostren/barnen i magen utan det handlar om kvinnan och vad hon har gjort och slampat runt, typ? Det handlar alltså inte om de ofödda barnens rätt till liv.

Det verkar i hög grad som det handlar just om kvinnans sexliv exakt som det gjort i alla tider för en massa fördömande mot män som inte kan låta bli att ha sex brukar aldrig nämnas utan det är kvinnorna som ska knipa ihop benen om de inte vill riskera en graviditet.
  • Kofot
    Zeldis skrev 2015-08-10 17:59:49 följande:

Emellanåt hör jag åsikten att att abort borde förbjudas eller begränsas utom i vissa fall, bland annat vid våldtäkt eller incest. Kan någon förklara detta för mig? Antingen anser man att fostret är ett liv som mördas vid abort och då blir det ju inte mindre mord för att kvinnan blivit våldtagen. Eller är barn som kommit till genom våldtäkt mindre värda?

Alternativ så anser man inte att fostret är ett liv och då har man väl inte längre med saken att göra?

Håller med dig.
  • Anonym (V)

Jag tycker det är ologiskt också , barnet kan få ett väldigt jobbigt liv båda om barnet föds trots att mamman inte ville behålla eller om barnet är en resultat av våldtäkt.

Jag kan givetvis förstå om en person själv tänker att hon skulle endast göra abort av hälsoskäl / vid våldtäkt , men det är givetvis oacceptabelt att folk ska bestämma när andra kvinnor får/inte får göra abort.

Svar på tråden Varför ok med abort vid våldtäkt?