• mammavetintevadgöra

Min sambo och hans ex bestämmer saker som påverkar mig oc mina barn utan att prata med mig. Har jag rätt att bli sur???

Nu har det hänt IGEN, min sambo och hans ex har bestämt en kvällsaktivitet för sitt barn ( som bor varannan vecka hos oss) utan att prata med mig.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att ungen spelar piano, eller fotboll eller är med i scouterna eller vad det nu må vara utan det är själva grejen att han tar sig friheten att bestämma saker som påverkar mig och mina barn utan att ha en dialog med mig FÖR TREDJE TERMINEN I RAD DESSUTOM.

Vi har tex bara en bil och för att hans unge ska kunna gå på sin aktivitet måste han ta den vilket innebär att jag och mina barn står utan bil.

Är jag dum som tycker han borde prata om sånt här med mig innan han bestämmer med exet?

• Svar på tråden Min sambo och hans ex bestämmer saker som påverkar mig oc mina barn utan att prata med mig. Har jag rätt att bli sur???
  • Anonym (Mrs X)
    mammavetintevadgöra skrev 2015-08-10 23:05:07 följande:

Ja mrs x! Innan jag bokar något för mina barn så frågar jag vad han tycker.

Jag har dessutom vid flera tillfällen frågat om hans unge vill börja på samma saker som mina. För att barnet inte ska känna sig utanför.

kan du ge andra exempel än just det här?
    förlåt om jag låter spydig, det menar jag inte, jag fattar ju att du är frustrerad och att det ligger mer bakom, men just det du gav som exempel känns lite tunt.
  • mammavetintevadgöra

Det finns massor! HAN har planerat semester utifrån exet utan att kolla hur det passar oss.

Bara kommit hem o sagt de här veckorna har jag för exet har de där.

Exet har synpunkter på VÅRA rutiner så då har han ändrat dem utan att prata med mig.

• Anonym (Mrs X)
    mammavetintevadgöra skrev 2015-08-10 23:10:51 följande:

Det finns massor! HAN har planerat semester utifrån exet utan att kolla hur det passar oss.

Exet har synpunkter på VÅRA rutiner så då har han ändrat dem utan att prata med mig.

ja, det där lät ju illa!
    vad säger han när du frågar vad han tänkte om när ni har semester, och vad era rutiner spelar för roll för henne? (om nu inte dina barn har som rutin att hoppa i sängen hans barn sover i typ )
  • mammavetintevadgöra

Svaret på semestern var "vi hade ju inget planerat"... nä men tack vare deras planering blev vår semester så sönderhackad så vi kunde inte göra något.

Rutiner är allt från läxor till hur många gånger vi borstar håret på en dag o huruvida vi är påklädda vid frukost eller inte

• Brumma

Självklart har du rätt att vara med i planeringen om ni inte i övrigt lever helt uppdelade.

Sedan så - jag o min man diskuterar med varandra oavsett om vi påverkas av beslutet. Helt enkelt för att vi valt att leva ihop. Det är vi som tar beslut gällande vår tid. Tillsammans.

Annars hade jag aldrig vakt att leva med honom...

• mammavetintevadgöra

Brumma, precis så tänker jag oxå.

Ibland föreslår jag att vi ska hitta på nåt på helgen när vi har barnen men då går det inte för då har han o exet tackat ja till nåt kalas ungen ska på

• Söder73
    mammavetintevadgöra skrev 2015-08-10 23:10:51 följande:

Men alltså... Lever han ihop med dig eller exet?! Ställ ultimatum, det hade jag gjort
  • MrsBroderTuck
    Söder73 skrev 2015-08-11 23:06:54 följande:

Men alltså... Lever han ihop med dig eller exet?! Ställ ultimatum, det hade jag gjort

Precis min tanke! Stå på dig, ställ krav! Är han hunsad av exet eller har han fortfarande känslor för henne kan man ju undra?
  • mammavetintevadgöra

Kruxet är att när jag ifrågasätter deras beslut får hörs att jag är grälsjuk, missunsam o har kontrollbehov.

När han sen tänker efter så inser han att han gjort fel men då nästa gång gör han likadant igen.

• Miiikaela

Tycker snarare att det är exet som är ett sjukt kontrollfreak. Seriöst vad är det för fel på människan?! Ocv vad är det för fel på din kille som inte fattar bättre?! Självklart ska han diskutera saker och ting med dig först. Det är ni som är ett par nu och det är ni som bor ihop oavsett vems barn det är osv. Ni är en familj och där pratat man med varandra innan beslut fattas. Det har inte exet med att göra. Och att hon undrar över era rutiner osv.. Hur sjukt är inte det?! Det har hon absolut inte med att göra. Jag skulle bli skogstokig på min man om han tillät hans ex hunsa runt med honom och han lyder hennes varenda vink. Nej nej helt oacceptabelt. Stå på dig! Du är inte konstig eller dum. O nej, det är dom som gör fel!!

• mammavetintevadgöra

Till saken hör oxå att sambon och jag ( efter att ha pratat med exet givetvis och fått ok) bokat in barnet på en aktivitet tillsammans med mina barn. Exet vägrar dock att ta dit barnet på sina veckor ( vilket jag inte lägger mig i) vilket innebär att barnet missar en massa o sen kommer till oss och är ledsen för att h@n lite kan lika mycket som de andra barnen.

• Fiona M

Jag fattar inte hur exet menar att er läxläsning etc. påverkar barnet, eller hur din sambo motiverar att ändra det?

• mammavetintevadgöra

Exet ansåg att läxan skulle göras i x antal minuter VARJE dag oavsett om det behövdes eller inte.

Vi gör läxan tills den är klar och repeterar om det behövs.

Svar på tråden Min sambo och hans ex bestämmer saker som påverkar mig oc mina barn utan att prata med mig. Har jag rätt att bli sur???