• Anonym (Konfunderad)

Min styvdotter

Hej jag vill ha hjälp! Råd! Min styvdotter har alltid haft mild problematik med att dela.. Då menar jag i all bemärkelse. Pappa(min make), och hennes mamma, samt lite övrigt så mellan syskon. Vi kan förstå och har anpassa oss ganska mycket efter henne och hur hon är, för hon är lite av en egen person, vilket ju är helt ok! Och gett henne tid med mamma när hon vart hos oss och pappa gett henne tid, och även jag. Vi trodde hon uppskatta det och framförallt trodde hon GILLADE MIG. Nu visar det sig att hon har skrivit fruktansvärda saker om hela familjen, att hon inte gillar nån och refererar mig som "pappas nya fru" och pappa som "din jävel" samt "mother fucker". Hon är arg för att dela nåt med nån. Visade det sig när min make tog tag i detta.. Hon vill vara ensambarn och hon vill ha all tid och uppmärksamhet från sina föräldrar, utan några som helst förbehåll. Det har hon alltid visat tydligt. Men så i samband med när hon skrev detta skrev hon även att hon inte vill bo här pga MIG och alla syskon.. Vi blev nedslagna och totalt nollställda. Vad skulle vi göra. Även hos mamma finns syskon och pojkvän. Den pojkvännen och syskon gillar hon inte heller, men vill ändå helst bo där, är mest sur på oss egentligen då jag och alla syskon tar pappa, men mest att just jag tar pappa. Hon var ledsen över hur han åker med mig och handlar etc. Nu står vi i ett vägskäl och vet inte hur vi ska göra :(

Tips och råd önskas tack...

• Svar på tråden Min styvdotter
  • Anonym (m)

jag kanske har missat nåt i tråden, men vad gör hennes pappa? Nu får vi dina tankar och din oro men hur beter sig han, hur pratar han med sig dotter osv? Det är ju i första hand han som får ta ansvaret här även om det är jättebra om ni kan stöta varann och agera som en familj

• Anonym (Konfunderad)

Usch detta är så hemskt, denna känsla, men jag börjar avsky min styvdotter :((

Hur ska jag ens kunna vända på att jag känner såhär, hon är ju en del av familjen.. Men hon beter sig mer och mer egoistiskt åt. Jag vet inte vad jag ska göra...

Min make TAR ITU med detta, men enligt min mening, för "slött". Nu senast snodde hon systerns gymnastik skor så systern skulle få gå utan, och ljög om det och skyllde på vår 2åring. Jag känner att hon är äckligt egoistisk och på det viset vill jag inte ens ägna henne ett enda glädje moment FÖRSTÅR NI VAD HEMSKT :(( vad gör man?????

• Anonym (hmm)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2015-08-26 13:16:48 följande:

Usch detta är så hemskt, denna känsla, men jag börjar avsky min styvdotter :((

Hur ska jag ens kunna vända på att jag känner såhär, hon är ju en del av familjen.. Men hon beter sig mer och mer egoistiskt åt. Jag vet inte vad jag ska göra...

Min make TAR ITU med detta, men enligt min mening, för "slött". Nu senast snodde hon systerns gymnastik skor så systern skulle få gå utan, och ljög om det och skyllde på vår 2åring. Jag känner att hon är äckligt egoistisk och på det viset vill jag inte ens ägna henne ett enda glädje moment FÖRSTÅR NI VAD HEMSKT :(( vad gör man?????

Kanske är bättre att ni lever som särbos så dotten får ha in pappa för sig själv?

Du avskyr henne och hon vill inte vara hos er pga dig/pappas nya fru.
  • Brumma
    Anonym (hmm) skrev 2015-08-26 16:30:17 följande:

Kanske är bättre att ni lever som särbos så dotten får ha in pappa för sig själv?

Och resten av barnen?
  • Anonym (Höhöhö)

Fast att kalla pappan för "mother fucker" är ju helt korrekt.
    Annars hade ju inte flickan funnits, menar jag.

• Anonym (hmm)
    Brumma skrev 2015-08-26 16:38:02 följande:

Och resten av barnen?

Varannan vecka tills flickan mår bättre!
  • Anonym (bibo)
    Anonym (hmm) skrev 2015-08-26 17:07:08 följande:

Varannan vecka tills flickan mår bättre!

Men usch vad hemskt..

Vilket dåligt råd.

Vi har som sagt varit igenom två års helvete med ena bonus barnet och hennes mamma. Jag trodde ärligt att det aldrig skulle bli bra mellan oss igen, men nu har vi haft ca 1.5 år som varit bra och börjar vi få en fin kontakt igen. Hon har kommit ur sin värsta tid och börjar bli vuxen. Vi pratar om det som skett ibland och det känns bra. Nu va droger inblandade också så en del av det var inte hon..

Mamman funkar det med, men kommer aldrig lita på henne igen. Men vi kan iaf umgås vid speciella tillfällen igen.

Hur går det för er TS?
  • Anonym (Konfunderad)

Ja ett ganska dåligt råd då inte styvdottern betyder mer än de andra, utan då får hon bo hos mamma, dit har jag nu kommit.

Det går sakta framåt, men det kommer ju fram mer saker under vägen som är helt oacceptabelt. Hon säger saker till mina barn som inte är ok, och nu har maken äntligen börjat fatta. Så såfort hon kommer nästa gång ska vi sätta oss ner i familjeråd och maken blir den som verkligen kommer sätta ner foten. Hon kan inte förstöra den här familjen med sin avundsjuka!

• Anonym (men herregud)
    Anonym (hmm) skrev 2015-08-26 16:30:17 följande:

Men snälla nån, allvarligt? Barn ska inte diktera villkoren. Varför handlar alla råd här på FL om att lämna allt? Barn bestämmer inte, men vuxna har ett ansvar att försöka få det att fungera. Styvdottern kan väl för tusan inte bestämma att ts ska flytta, de är ju en familj allihopa och barnet verkar ha svårt att gå vidare och acceptera situationen. Då måste framförallt föräldrarna hjälpa henne. Samtalkontakt kanske? Hon kan bo med sin mamma om det inte passar men ts och alla andra barn ska väl inte flytta så att barnet "får ha sin pappa för sig själv"? Styvdottern har betett sig dåligt och ts har försökt med henne men det går inte. Låt inte såna bortskämda barn få vinna. Sluta.
  • Anonym (d)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2015-11-02 11:01:14 följande:

Ja ett ganska dåligt råd då inte styvdottern betyder mer än de andra, utan då får hon bo hos mamma, dit har jag nu kommit.

Det går sakta framåt, men det kommer ju fram mer saker under vägen som är helt oacceptabelt. Hon säger saker till mina barn som inte är ok, och nu har maken äntligen börjat fatta. Så såfort hon kommer nästa gång ska vi sätta oss ner i familjeråd och maken blir den som verkligen kommer sätta ner foten. Hon kan inte förstöra den här familjen med sin avundsjuka!

Det är väl troligare och större risk för att du förstör flickan med din svartsjuka. 
  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym (d) skrev 2015-11-02 12:25:17 följande:

Det är väl troligare och större risk för att du förstör flickan med din svartsjuka. 

Hur har JAG svartsjuka genom att inte godta hennes svartsjuka? Ärligt, vad är det för nåt. Så din summering är att låta flickan hållas och resten av barnen får stå tillbaka, bli olyckliga och maken förlora familjen för att en enda tjej har problem med svartsjuka. För hon är viktigare än övriga familjemedlemmar? Men det är jag som är svartsjuk?
  • Anonym (d)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2015-11-02 12:41:23 följande:
    Hur har JAG svartsjuka genom att inte godta hennes svartsjuka? Ärligt, vad är det för nåt. Så din summering är att låta flickan hållas och resten av barnen får stå tillbaka, bli olyckliga och maken förlora familjen för att en enda tjej har problem med svartsjuka. För hon är viktigare än övriga familjemedlemmar? Men det är jag som är svartsjuk?
    Ja, det är uppenbart att du är svartsjuk. Det går att utläsa av samtliga dina inlägg. Du verkar dessutom även i andra aspekter vara inkapabel trots att du tydligen ska vara vuxen. 
  • BioBonus
    Anonym (d) skrev 2015-11-02 12:43:46 följande:
    Ja, det är uppenbart att du är svartsjuk. Det går att utläsa av samtliga dina inlägg. Du verkar dessutom även i andra aspekter vara inkapabel trots att du tydligen ska vara vuxen. 
    Tror du är den enda i hela tråden som anser att det här bottnar i svartsjuka, så du får gärna utveckla hur du resonerar och baserar det på?
  • Brumma
    Anonym (d) skrev 2015-11-02 12:43:46 följande:

Eller är det du som läser in sker som inte finns?

Var framgår det att TS är svartsjuk (och konkret - inte "det går att läsa mellan raderna" för det är ngt DU gör helt själv).
Svar på tråden Min styvdotter