Tre döttrar skrev 2015-08-12 23:12:16 följande:
Min spontana tanke är; ska ni verkligen köpa er ett hus om ni måste skramla ihop lånen på det där viset? 300.000 kostar huset säger du, det är billigt (med reservation för att jag äger ett hus i Stockholm och kanske är lite fartblind avseende priser, men hursomhelst)..ni har inte ens egen insats till ett hus för 300.000..?
Har ni räknat med mäklararvode?
Kostnaden för lagfart?
Det inte bara kostar att köpa ett hus, det kostar att bo i ett hus också.
Har ni budgeterat för tex ökade driftskostnader under vinterhalvåret? Har ni en adekvat buffert för oförutsedda händelser? Om taket börjar läcka, värmepannan pajar eller ni får fukt i källaren (för att bara nämna en del). När man bor i hus är det som bekant helt upp till en själv att åtgärda sådant, och kostnaderna kan väldigt snabbt dra iväg.
Jag menar inte att trampa dig på tårna eller vara elak, men som husägare (med erfarenhet av större renoveringar och oförutsedda händelser med kostnader därtill) så tycker jag att det ringer lite varningsklockor här..
Jag kan inte annat än hålla med. Vi lade in hälften på vårt hus kontant när vi köpte för två år sen. Omodernt men fullt beboeligt. Värmesystemet tänkte vi byta inom fem år, dränera så fort det gick, badrummet så snart vi hade råd.
Sen dess har vi lagt 400 000 kr, av egna pengar (vi har ej kunnat utnyttja övervärdet i huset eftersom vi bytt jobb och var/är prov- resp. projektanställda) för att hålla jämna steg med nödvändigheter, då pannan slutade funka på julafton, dränerade samtidigt som de borrade för bergvärme, bytte i samband med det alla vattenledningar och varmvattenrör vilket ledde till att vi lika gärna kunde ta badrummet i samma veva. Mitt i alltihopa var vi dessutom tvungna att köpa yttetligare en bil. Man hade säkert kunnat rädda det hela för mindre pengar i akutläget men i slutändan hade det blivit dytare. Vi tjänar tre gånger så mycket som er och har haft det ganska tufft och ni kommer inte heller kunna gå till banken och låna för "oväntade" utgifter. Tänk över det hela en extra gång och var försiktig med att köpa något såpass dyrt ihop med någon som redan har kronofogdeanmärkningar. Ert utgångsläge är att ni har ganska taskig ekonomi just nu, ett hus kan knuffa rikare människor än er över kanten till katastrof. En sjukskrivning för dig, ett barn till, ett läckande tak eller liknande är faktorer man måste ta höjd för i sin budget.
Kort sagt kommer husägande med en god portion "ketchupeffekt" om man som vi har otur. Då bör man antingen ha en jävla massa pengar över löpande, ha ett fett sparkonto eller ett rejält övervärde att låna mot. Vi hade alla tre men det har ändå varit nära att gå åt helvete ett par gånger.