• Jag kom inte på något bättre

MMA för dotter på 6 år?

Vill börja med att säga att det är dottern som uttalat sitt intresse för kampsport, efter att jag berättat att jag själv gick MMA-kurser när jag var 8-14 år.

Så nu letar jag efter föreningar i Skellefteå kommun som har "knatte-kurser", så att hon får lära sig lite, och välja om hon vill fortsätta med det i framtiden. Är det någon som vet av någon förening så snälla kom med tips!

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Svar på tråden MMA för dotter på 6 år?
  • Florimell

Just MMA har en högre åldersgräns har jag för mig än "vanliga" kampsporter. Man måste vara 18 för att tävla. Vissa klubbar har åldersgräns 16 år men det är olika.

Det finns många andra trevliga kampsporter, de flesta har en åldersgräns på 7 år. Kanske något att börja med?

Nu går detrinte att citera :/

visste inte att det var så pass hög åldersgräns numera, men vet du av någon karate-kurs i skellefteå? Har googlat men hittar inget alls :S

• Aniiee

Vill din unge över huvud taget gå en kampsportskurs?

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Sockervaddspinnen
    Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-14 11:03:59 följande:

Vill börja med att säga att det är dottern som uttalat sitt intresse för kampsport, efter att jag berättat att jag själv gick MMA-kurser när jag var 8-14 år.

Aniiee skrev 2015-08-14 13:24:23 följande:

Det verkar så va?
  • Florimell
    Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-14 13:12:45 följande:

Nu går detrinte att citera :/

visste inte att det var så pass hög åldersgräns numera, men vet du av någon karate-kurs i skellefteå? Har googlat men hittar inget alls :S

Finns säkerligen både det ena och det andra :) kolla budoförbundet, där många grenar ingår, googla karate, judo, taekwondo som har egna huvudförbund. Dottern (6år) ska börja med kung fu i höst, hennes högsta dröm är att få bli en ninja...
  • Aniiee
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-14 13:30:43 följande:
    Aniiee skrev 2015-08-14 13:24:23 följande:

Det verkar så va?
    Ok, omformulerar min fråga till TS: Förstår dottern på allvar vad MMA innebär eller vill hon bara göra samma saker som mamma/pappa?

Orsaken till att jag över huvud taget frågar är för att jag själv sett massvis av ungar träna karate, kendo och MMA fast de egentligen inte vill, men föräldrarna driver på och barnen vågar inte gå emot sina föräldrar.

Naturligtvis kan ju TS vara en vettig förälder som låter ungen testa om hon verkligen vill, och sluta om hon inte vill fortsätta, det hoppas jag verkligen. Men jag har sett för mycket för att inte vara lite misstänksam.....
  • Aniiee
    Florimell skrev 2015-08-14 13:39:20 följande:
    Finns säkerligen både det ena och det andra :) kolla budoförbundet, där många grenar ingår, googla karate, judo, taekwondo som har egna huvudförbund. Dottern (6år) ska börja med kung fu i höst, hennes högsta dröm är att få bli en ninja...
    Om hon vill bli ninja så är väl kung fu helt fel kampsport att utöva =P
    Aniiee skrev 2015-08-14 13:42:13 följande:

Ok, omformulerar min fråga till TS: Förstår dottern på allvar vad MMA innebär eller vill hon bara göra samma saker som mamma/pappa?

Orsaken till att jag över huvud taget frågar är för att jag själv sett massvis av ungar träna karate, kendo och MMA fast de egentligen inte vill, men föräldrarna driver på och barnen vågar inte gå emot sina föräldrar.

Naturligtvis kan ju TS vara en vettig förälder som låter ungen testa om hon verkligen vill, och sluta om hon inte vill fortsätta, det hoppas jag verkligen. Men jag har sett för mycket för att inte vara lite misstänksam.....

Jo då hon är väl införstådd, vi pratade om det igår och jag förklarade reglerna som gäller om vad man får lära sig, t.ex att man FÅR INTE utöva det utanför föreningen för att visa sig tuff, att det tar tid att lära sig, och att det är bra att ha "i bakfickan" för framtiden. hon spelar även fotboll och har ett intresse för bilar och vädret på tv4- något varken jag eller pappan har.

Självklart skulle jag vara väldigt glad om hon VILL fortsätta efter atr ha fått prova, då jag vet vad det finns för människor i samhället, men jag skulle aldrig tvinga henne att göra något som hon inte vill.
    suziz skrev 2015-08-14 13:32:25 följande:

Du kan ju kolla här: budokan.nu/ 

Tack! :)
  • Florimell
    Aniiee skrev 2015-08-14 13:43:00 följande:
    Om hon vill bli ninja så är väl kung fu helt fel kampsport att utöva =P
    Äscha, det är någonstans att börja, och träningslokalen ligger nära, bra träningstid och jag känner tränaren och klubben :)
    Vad vore bäst för ninjaträning annars?
  • Aniiee
    Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-14 14:09:12 följande:
    Jo då hon är väl införstådd, vi pratade om det igår och jag förklarade reglerna som gäller om vad man får lära sig, t.ex att man FÅR INTE utöva det utanför föreningen för att visa sig tuff, att det tar tid att lära sig, och att det är bra att ha "i bakfickan" för framtiden. hon spelar även fotboll och har ett intresse för bilar och vädret på tv4- något varken jag eller pappan har.

Självklart skulle jag vara väldigt glad om hon VILL fortsätta efter atr ha fått prova, då jag vet vad det finns för människor i samhället, men jag skulle aldrig tvinga henne att göra något som hon inte vill.
    suziz skrev 2015-08-14 13:32:25 följande:

Du kan ju kolla här: budokan.nu/ 

Tack! :)
    Det är bra. 

Ta kontakt med Mikael på Kyokushin. Jag kan inte svära att de låter 6-åringar vara med, men du kan ju höra dig för.
  • Aniiee

Det är en karateklubb, btw. Jag tror inte de har någon MMA i Skellefteå.

• Aniiee
    Florimell skrev 2015-08-14 14:16:26 följande:
    Äscha, det är någonstans att börja, och träningslokalen ligger nära, bra träningstid och jag känner tränaren och klubben :)
    Vad vore bäst för ninjaträning annars?
    Nära och bra, låter vettigt.
    Florimell skrev 2015-08-14 14:22:03 följande:

Ninjutsu finns inte i staden vi bor i...

Jiu jitsu.
  • ArthurDent

Judo eller jiu jitsu är väl egentligen en bättre bas för MMA än karate och roligare och mer utvecklande träning. 
    Det kanske beror på karateform men när jag och mina stora barn tränade karate var det mest inlärning av massa kator och andra rörelsemönster, inte speciellt skoj.
    Judoklubben här har barnträning från 3 år men då är det förstås mest lek.

• Aniiee
    ArthurDent skrev 2015-08-15 11:02:34 följande:

Judo eller jiu jitsu är väl egentligen en bättre bas för MMA än karate och roligare och mer utvecklande träning. 
    Det kanske beror på karateform men när jag och mina stora barn tränade karate var det mest inlärning av massa kator och andra rörelsemönster, inte speciellt skoj.

Jag håller med, faktiskt. Tänkte också på judo för TS unge, de brukar dessutom ha lägre åldersgräns, pga "mjukheten". Det är en bra grund att stå på. Orsaken till att jag ändå valde att ta upp en karateklubb är väl för att jag själv är mångårig utövare av just karate (sen jag var 8-9).
    Aniiee skrev 2015-08-14 14:21:42 följande:

Det är bra. 

Ta kontakt med Mikael på Kyokushin. Jag kan inte svära att de låter 6-åringar vara med, men du kan ju höra dig för.

Tack för tipset, ska höra av mig till dom på måndag! :)

Jo, det är förvisso sant. Men jag har gått så otroligt många olika sorters kampsporter, och de som jag har haft absolut minst användning för är just jiu jitsu. Eller ja, jag lyckades undvika att trilla rakt i en myrstack när jag var runt 13 tack vare den klassiska kullerbyttan man får lära sig första terminen ;)

Men ska se vad dottern vill lära sig och tycker är roligt så får jag se hur vi fortsätter :)
  • ArthurDent
    Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-15 14:45:00 följande:
    Tack för tipset, ska höra av mig till dom på måndag! :)

Jo, det är förvisso sant. Men jag har gått så otroligt många olika sorters kampsporter, och de som jag har haft absolut minst användning för är just jiu jitsu. Eller ja, jag lyckades undvika att trilla rakt i en myrstack när jag var runt 13 tack vare den klassiska kullerbyttan man får lära sig första terminen ;)

Men ska se vad dottern vill lära sig och tycker är roligt så får jag se hur vi fortsätter :)
    Om det är användbarhet som är kriteriet så är nog brasiliansk jiu jitsu bäst, speciellt som tjej, men det lär nog bli svårt att hitta barngrupper i det .

Vi hade en självförsvarkurs på klubben, där man fick testa att bli attackerad av instruktören i skyddsdräkt så man kunde försvara sig fullt ut. Tom min kompis som var instruktör i thaiboxning och stor och stark tyckte att det var läskigt och blev lite handlingsförlamad av att bli omkullsliten och hamna på marken. Men för mig som kört BJJ ett tag var det ju business as usual och bara att börja jobba på med det jag hade direkt.
    Min äldste son som inte är en slagskämpe på något sätt blev attackerad av en äldre elev en vinter och tog ner honom lugnt och kontrollerat. "Sen tänkte jag ta en Americana, mamma, men så kom jag ihåg att man inte ska göra det utanför dojon"

Men de som tränat judo brukar klara sig hyfsat så det är en bra start tänkte vi för vår lilla.
    Fjärde generationens kampsportare på pappas sida, men hon kanske tröttnar och vill dansa balett när hon blir äldre ?
Svar på tråden MMA för dotter på 6 år?