Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-15 14:45:00 följande:
Tack för tipset, ska höra av mig till dom på måndag! :)
ArthurDent skrev 2015-08-15 11:02:34 följande:
Judo eller jiu jitsu är väl egentligen en bättre bas för MMA än karate och roligare och mer utvecklande träning.
Det kanske beror på karateform men när jag och mina stora barn tränade karate var det mest inlärning av massa kator och andra rörelsemönster, inte speciellt skoj.
Judoklubben här har barnträning från 3 år men då är det förstås mest lek.
Jo, det är förvisso sant. Men jag har gått så otroligt många olika sorters kampsporter, och de som jag har haft absolut minst användning för är just jiu jitsu. Eller ja, jag lyckades undvika att trilla rakt i en myrstack när jag var runt 13 tack vare den klassiska kullerbyttan man får lära sig första terminen ;)
Men ska se vad dottern vill lära sig och tycker är roligt så får jag se hur vi fortsätter :)
Om det är användbarhet som är kriteriet så är nog brasiliansk jiu jitsu bäst, speciellt som tjej, men det lär nog bli svårt att hitta barngrupper i det

.
Vi hade en självförsvarkurs på klubben, där man fick testa att bli attackerad av instruktören i skyddsdräkt så man kunde försvara sig fullt ut. Tom min kompis som var instruktör i thaiboxning och stor och stark tyckte att det var läskigt och blev lite handlingsförlamad av att bli omkullsliten och hamna på marken. Men för mig som kört BJJ ett tag var det ju business as usual och bara att börja jobba på med det jag hade direkt.
Min äldste son som inte är en slagskämpe på något sätt blev attackerad av en äldre elev en vinter och tog ner honom lugnt och kontrollerat. "Sen tänkte jag ta en Americana, mamma, men så kom jag ihåg att man inte ska göra det utanför dojon"

.
Men de som tränat judo brukar klara sig hyfsat så det är en bra start tänkte vi för vår lilla.
Fjärde generationens kampsportare på pappas sida, men hon kanske tröttnar och vill dansa balett när hon blir äldre

?