• Linda8110

    Planerat kejsarsnitt i Stockholm

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn i februari om allt går som det ska. Jag kommer att förlösas med planerat kejsarsnitt och barnmorskan vill vid vårt besök i september veta vart vi vill att detta kejsarsnitt ska ske någonstans. Jag har ingen erfarenhet och har få vänner som genomgått just kejsarsnitt. Finns det någon här inne som kan ge ris och ros gällande sina upplevelser kring detta på de olika sjukhusen i Stockholm? 

    Tack Glad

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt i Stockholm
  • Emmmmm

    Som insatt i vården ber jag er läsa på om BB Sofia som inte är kapabla till att ta hand om er om något skulle tillstöta. Välj ett riktgt sjukhus istället.

  • Linda8110
    Emmmmm skrev 2015-08-17 08:36:04 följande:

    Som insatt i vården ber jag er läsa på om BB Sofia som inte är kapabla till att ta hand om er om något skulle tillstöta. Välj ett riktgt sjukhus istället.


    Det står på deras hemsida att de även genomför akutsjukvård om något skulle gå snett? Annars skulle de väl inte bli beviljade att få genomföra kejsarsnitt?
  • Emmmmm

    De har inte samma resurser som ett riktigt sjukhus nej. Deras plan är helt enkelt att skicka dig någon annanstans om det går snett.

  • MariaSthlmS

    Även jag är supernöjd med mitt kejsarsnitt på SÖS, otroligt proffsiga och trevliga på alla sätt genom hela förfarandet, från förbesök till BB-vistelse och hemgång. Tänk dock på att kolla upp att ev partner har garanti att få stanna kvar om det är viktigt för er. På den avdelningen vi låg fanns två platser där partner ej fick stanna vilket jag hade tyckt varit katastrof faktiskt. Kanske ändrat nu, detta var 2014. Flera sjukhus har garanti vet jag, dock ej exakt koll på vilka! Lycka till med snittet, för mig var det ett fantastiskt sätt att föda barn på!

  • Blicka

    Två snitt på huddinge sjukhus, senast i maj. Jättenöjd med allt inför, under o efter. Bebis lämnade inte mitt bröst förrän på bb då det blev dags att väga o mäta. Sambon med hela tiden o kunde stanna i familjerum.

  • JA77
    Emmmmm skrev 2015-08-18 08:52:42 följande:

    De har inte samma resurser som ett riktigt sjukhus nej. Deras plan är helt enkelt att skicka dig någon annanstans om det går snett.


    BB Sophia har en operationsavdelning och IVA-kompetens. Det räcker i ett dygn, behöver man mer så skickas man. Det är precis som på mindre IVA-avdelningar i landet; behövs mer kompetens så skickas man till större sjukhus. Mediabilden är skev. 
  • Linda8110
    JA77 skrev 2015-08-19 07:32:44 följande:
    BB Sophia har en operationsavdelning och IVA-kompetens. Det räcker i ett dygn, behöver man mer så skickas man. Det är precis som på mindre IVA-avdelningar i landet; behövs mer kompetens så skickas man till större sjukhus. Mediabilden är skev. 
    Tack för din bild! :)
  • Emmmmm

    Mej mediabilden är faktiskt inte skev ang BB Sofia. Många narkosläkare som starkt avråder från att föda där. Inte så länge sedan en mamma dog där heller pga bristande resurser. Det räckerninte med IVA personal utan man måste hela tiden ta hand om sånna patienter för att hålla kompetensen uppe

  • Linda8110
    Emmmmm skrev 2015-08-22 08:05:39 följande:

    Mej mediabilden är faktiskt inte skev ang BB Sofia. Många narkosläkare som starkt avråder från att föda där. Inte så länge sedan en mamma dog där heller pga bristande resurser. Det räckerninte med IVA personal utan man måste hela tiden ta hand om sånna patienter för att hålla kompetensen uppe


    Men att den mamman dog hade inget med deras kompetens inom kejsarsnitt att göra, utan det var andra bristande omständigheter. Känns som att ett sjukhus som gått igenom just det borde vara det säkraste någonsin efteråt :) Dvs de måste ha gått igenom sina rutiner otaliga gånger för att se vad som gick fel.

    Vart har du hört narkosläkare som avråder från att göra kejsarsnitt där? Nyfiken.
  • Lisasmor

    Jag skulle heller inte göra planerat snitt vid BB Sofia, just av anledningen att de inte har en egen intensivvårdsavdelning. Personalen är säkert väldigt kompetent, det tvivlar jag inte alls på, men det är inget samkört IVA-team som tillsammans är vana att ta emot komplicerade fall, med allt vad det innebär. KS är trots allt en ganska stor operation, varför göra den på ett sjukhus som inte har möjlighet att fortsätta vården om komplikationer tillstöter? Jag hade inte velat göra en stor operation på ett litet sjukhus på landet heller, utan hellre då ett av de stora där all typ av eftervård finns tillgänglig.

  • Ansi34

    Jag har snittats två gånger på BB Stockholm och är supernöjd!! Fina miljöer, mysig personal och proffsig op-personal från DS.

  • Linda8110

    Bokat tid för en föreläsning kring kejsarsnitt på BB Sophia i nästa vecka så då kanske jag får svar på lite fler frågor. Känns bra :)

  • hoppaspatur

    ska göra snitt om 2,5 veckor. tydligen får man veta dagen före vilken tid snittet blir på op-dagen. Känns sådär, vet ni hur det brukar fungera? Riskera sitta mellan kl 7 vänta på snitt som kanske blir först efter lunch känns ju halvkul. Erfarenheter?

    Hur länge är man inlagd efter snitt? Haft ett katastrofalt akutsnitt innan, blödde flera liter och avr väck. Men planerat snitt ska ju tydligen vara väldigt lugnt och man ska vara pigg och få bebisen direkt. Hur funkar det att hålla bebisen, hur mår man timmarna efter snittet?

    Tacksam för lite inf från någon som vet, är lite nervös,

  • AnnikaC

    Jag gjorde snitt med sonen på Danderyd för 3 år sedan. Man fick tiden kvällen innan, jag skulle vara inne på avledningen kl 10.00 så jag fick äta lite frukost kl 07.00 (te och smörgås, ej mjölk osv) annars fasta från kvällen innan. Inne på sjukhuset fick vi veta att det skulle dröja lite så då fick jag dropp. Klart att man blir hungrig och törstig ändå men jag var ändå för nervös för att kunna äta. Kl 12.30 kom dom och sa att vi skulle ner till op. 14.05 är sonen född. Fick honom på bröstet direkt. Sen var både han och maken med på uppvaket där man fick vara kvar tills att man kunde lyfta höfterna. Upp till avledningen där man fick skorpor de godaste jag ätit! Jag mådde jättebra, fick medicin var 3-4 timme men hade inte så ont så länge jag låg ned. Att ställa sig upp var det jobbigaste någonsin men bebisen gör det värt all smärta och arbete.

  • Linda8110

    Var på en föreläsning på Sophiahemmet i veckan och den var väldigt innehållsrik och proffsig. Kommer definitivt välja BB Sophia när det är dags :) Tack för era åsikter!

  • JA77
    hoppaspatur skrev 2015-08-24 19:00:00 följande:

    ska göra snitt om 2,5 veckor. tydligen får man veta dagen före vilken tid snittet blir på op-dagen. Känns sådär, vet ni hur det brukar fungera? Riskera sitta mellan kl 7 vänta på snitt som kanske blir först efter lunch känns ju halvkul. Erfarenheter?

    Hur länge är man inlagd efter snitt? Haft ett katastrofalt akutsnitt innan, blödde flera liter och avr väck. Men planerat snitt ska ju tydligen vara väldigt lugnt och man ska vara pigg och få bebisen direkt. Hur funkar det att hålla bebisen, hur mår man timmarna efter snittet?

    Tacksam för lite inf från någon som vet, är lite nervös,


    Du får en tid när du ska vara på sjukhuset, men ingen exakt tid kan nånsin ges för när operationen startar, eftersom det ju beror på om/när andra operationer som görs före, som man i sin tur inte vet hur lång tid de tar. 
  • Emmmmm

    Hej har gjort ett planerat snitt. Fick em ungefärlig tid på kollen dagen innan op. Jag fick fasta från midnatt och snittet blev av lite senare, runt kl 12 och jag fick glucosdropp innan. Det enda som kändes var sticket från spiralen. Annars mest obehagligt/konstigt under op när de skulle igenom och dra sär de olika lagren. Sen var jag uppe på benen dagen efter och klarade mig på alvedon och typ antiinflammatoriskt Ipren eller vad det nu var. Många inne på op salen typ 14 pers inräknat olika studenter osv. Men kändes inte trångt utan kontrollerat och bra men så klart läskigt

  • Emmmmm

    Hej har gjort ett planerat snitt. Fick em ungefärlig tid på kollen dagen innan op. Jag fick fasta från midnatt och snittet blev av lite senare, runt kl 12 och jag fick glucosdropp innan. Det enda som kändes var sticket från spiralen. Annars mest obehagligt/konstigt under op när de skulle igenom och dra sär de olika lagren. Sen var jag uppe på benen dagen efter och klarade mig på alvedon och typ antiinflammatoriskt Ipren eller vad det nu var. Många inne på op salen typ 14 pers inräknat olika studenter osv. Men kändes inte trångt utan kontrollerat och bra men så klart läskigt

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt i Stockholm