• Anonym (5566)

Mamman flyttar till annan kommun

Hej. Jag har delad vårdnad för min dotter men nu har mamman flyttat till en annan kommun och vill ha ensam vårdnad och anser det bäst att våran dotter är hos mig hos varannan helg istället. Så hon slipper den långa resvägen för att lämna henne i skolan. Nästa vecka börjar hon förskolan och hon är skriven på skolan i min kommun där hon gått på dagis innan. Jag vill ha min dotter varannan vecka och vill att hon går kvar i skolan med sina kompisar. Jag och mamman kommer inte överens och gör allt för att svartmåla mig. Vi går på samtal men det leder ingen vart. Någon som varit i samma situation och vad hände då? Vad händer om hon tar detta till en rättegång?

• Svar på tråden Mamman flyttar till annan kommun
  • Anonym (ABC)

Fast det måste ju du också förstå att varannan vecka inte går när ni inte bor i samma kommun, så det alternativet går ju bort. Då har vi kvar att hon bor antingen hos mamman eller hos dig. Vill du har barnet på heltid så får du slåss för det, annars får ni göra det bästa av att det bara blir vh.

• Anonym (Lisa)

någon utav er måste ger sig .Barnet har rätt till både mamma och pappa.Tänk på barnets bästa.Många barn flyttar till nya skolor och det fungerar bra.

• Anonym (5566)

Ja jag var nog lite otydlig. Jag menar att jag vill att min dotter ska bo kvar hos mig så egen vårdnad då. Har någon varit i liknande situation, det känns som att ingen av oss kommer att vilja ge med sig. Tänker förstås på våran dotter med. Vill ju inte ta ifrån henne sin mamma heller.

• Zaxika

Fast jag håller inte med. Der är hon som har flyttat. Varför gjorde hon det? Kan ni på sikt försöka hitta en förskola som ligger mitt mellan er?

Vill du flytta efter?

Jag tycker att ni måste kunna ha kvar varannan vecka. Hur ser det ut med restider?

Tills ni kommit överens så bör dottern få gå kvar på sin gamla skola. Som sagt, mammans problem om det blir längre att åka.

• Anonym (5566)

Nej jag fick veta en månad innan att hon skulle flytta och hon ansåg att det var bäst att vår dotter var hos henne på veckorna och mig varannan helg. Jag tycker det är fel att jag ska behöva anpassa mig såpass efter hennes behov. Varför hon flyttar vet inte jag.

Det är ett par mil att åka så jag förstår att hon inte vill köra men samtidigt vill inte jag det heller. Jag har inte heller den möjligheten att köra halva vägen. Flytta är inget alternativ då jag har mitt jobb och liv här.

Vet inte hur vi ska kunna gå till väga..

• Anonym (Lisa)

Men varför är det så svårt för dig ?Vad säger barnet om detta.Antingen mamman eller du har barnet under veckorna.

• Anonym (ohjo)

Inte får hon väl flytta med barnet ur kommun hur som helst? Har ni delad vårdnad?

• 040kille

Jag har varit i nästan samma sits - din dotter kommer att bli skriven hos dig. Det ser Skatteverket till vare sig ditt ex vill det eller inte. Sen får exet acceptera det och köra de där milen helt enkelt.

Prata direkt med Skatteverket för konkreta tips om hur du ska gå vidare med blanketter och liknande.

Regeln är att barnet skrivs där det har närmast till skola, eller dagis. (Gäller inte om ni båda väljer att flytta i samband med separation.) Där har det mest anknytning är resonemanget.

För egen del flyttade exet in till Malmö när jag av diverse skäl valde att stanna kvar i den lägenhet vi hade haft. Hon försökte få mig att skriva över folkbokföringen till henne för att då hon skulle kunna flytta till dagis närmare henne och även lägga beslag på bostadsbidrag.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • nevermind
    Anonym (Lisa) skrev 2015-08-16 16:12:39 följande:

någon utav er måste ger sig .Barnet har rätt till både mamma och pappa.Tänk på barnets bästa.Många barn flyttar till nya skolor och det fungerar bra.

Men lägg av!! Mamman har flyttat, det är hon som får ha vv. Handlar inte om att byta skola här eller inte.

Det hade säkert låtit annorlunda om det varit pappan som tagit barnet och flyttat!
  • Anonym (5566)

Jag är en ensamstående pappa och har för tillfället inte råd att ha en bil. Därför skulle jag inte kunna köra henne till skolan varje dag.

Jag vill såklart min dotter det bästa men tanken av att bara få träffa henne 3 dagar varannan vecka får mig att gå sönder. Jag har inte valt detta och därför känns det orättvist på något sätt. Min dotter missar första veckan i förskolan då mamman väljer att inte köra dit henne.

Jag och min dotters mamma har inte bott tillsammans under flera år men hon är skriven hos sin mamma. Betyder det då att mamman kommer att få rätt till att byta till en skola i hennes kommun?

Jag ska såklart ringa skatteverket imorgon och tackar så mycket för informationen.

• Anonym (Kvinna)

När vi separerade hade jag inte råd/möjligghet att hitta boende i samma kommun. Så jag var tvungen att flytta. Vi har vv. Jag skjutsar barnen till den gamla kommunen, tar ca 30 min en väg.

Jag tänker, hade jag bott typ i Stockholm kunde jag haft det likadant även om vi bodde i samma kommun.

Jag och exet var inte överens om sep. Hans val, vilket resulterade i att vi inte har särskilt god kommunikation. Men efter den första tiden så försökervi båda sätta barnen främst. Vi pratar om det som gäller barnen. Barnen har än så länge hanterat dettamkt bra. Jag försöker introducera dem för nya vänner i den nya kommunen.

Det har gått ca 1 år.

• Brumma

Du måste omgående lämna in en stämning på boendet. Vårdnaden påverkas INTE av att barnet bot vh hos ngn av er då vårdnad, boende och umgänge inte har med varandra att göra.

Chansen att du får boendet borde vara relativt stor då man tittar på var barnet har sin hemmiljö, går i förskola och skola. Om barnet börjar på den skolan hon är inskriven i (i din kommun) kommer hon att bli skriven hos dig SÅ LÄNGE DU INTE GODKÄNNER HENNES FLYTTANMÄLAN. Om du inte godkänner kommer skatteverket göra en utredning på var barnet har sin huvudsakliga vila. Se till att fortsätta ha barnet minst halva tiden.

Då säger nämligen lagen att barnet skall skrivas först o främst hos den förälder barnet bor hos först. Bor barnet växelvist så utgår man från den förälder som:

1. Bor kvar i ursprungsbostaden.

2. Bor närmast skolan där barnet går (fågelvägen).

Så. Skriv under inga omständigheter under flyttanmälan.

Ansök om boendet.

• Brumma
    Anonym (5566) skrev 2015-08-16 22:35:31 följande:

Jag är en ensamstående pappa och har för tillfället inte råd att ha en bil. Därför skulle jag inte kunna köra henne till skolan varje dag.

Jag vill såklart min dotter det bästa men tanken av att bara få träffa henne 3 dagar varannan vecka får mig att gå sönder. Jag har inte valt detta och därför känns det orättvist på något sätt. Min dotter missar första veckan i förskolan då mamman väljer att inte köra dit henne.

Jag och min dotters mamma har inte bott tillsammans under flera år men hon är skriven hos sin mamma. Betyder det då att mamman kommer att få rätt till att byta till en skola i hennes kommun?

Jag ska såklart ringa skatteverket imorgon och tackar så mycket för informationen.

Nej. Har man gemensam vårdnad skall båda vårdnadshavarna dels godkänna flytt av barnet (det kommer alltså göras en utredning var barnet ska stå skrivet) dels godkänna byte av skola. Annars skrivs barnet in i skolan närmast barnets folkbokföringsadress.
  • Anonym (M)

Har du skrivit under flyttanmälan för barnet?? Har ni haft vv så har du stora chanser att barnet får bo kvar hos dig istället.

• Anonym (Nea)

Mamman kan varken ändra folkbokföring eller förskola utan ditt samtycke. Däremot kanske det inte är dotterns bästa att bo varannan vecka hos er när ni har så dålig kommunikation. Att byta förskola kommer inte skada er dotter om det inte sker många gånger.

Svar på tråden Mamman flyttar till annan kommun