• GBG1000

Jag känner igen av dom andra föräldrarna!

Skolstart idag.. min 7-åriga son är nervös inför allt nytt. Jag är nervös för att träffa alla föräldrar... Det är ingen av dom andra föräldrar som jag kommit "nära". Jag önskar att det fanns en förälder som jag kunde spana efter och gå fram till och kunna prata helt avslappnat med. Jag försöker lära känna dom andra föräldrarna, är  noga med att säga "hej". Försöker börja småprata lite men ingen verkar speciellt i intresserad. Det är samma klass som förra året.

Jag gick fram till en mamma idag som stod själv vid väggen i klassrummet och började prata med henne, hon svarade typ på mina frågar men sen inget mer. Sen såg hon en annan mamma och gick och ställde sig och pratade men henne istället. Vi bor alla i samma område men det är ett stort område. Min son har kompisar men leker inte så mycket med dom i klassen utan med grannar. Vi har ändå försökt att knyta kontakt med andra familjer i klassen men det är mest vi som ringer om lekträffar. Vid hämtning o lämning hemma hos varandra så pratar vi några ord men inget mer.

Det är så lätt att känna att det är mig det är fel på. Jag har alltid en klump i magen innan lussefirande, föräldramötet och andra tillställningar då man ska vara social men andra föräldrar, det är så jobbigt!

Är det någon som känner igen sig?

Tänker att, ju äldre min son blir, desto färre sådana här tillfällen, skönt!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-18 10:23
    Ajdå, har stavat fel i rubriken! Det ska vara "jag känner ingen..."

• Svar på tråden Jag känner igen av dom andra föräldrarna!
  • Bullen2015

Måste man ha kontakt med dom andra föräldrarna? Det har jag aldrig haft och nu börjar "lillen" i sjuan. Den ända kontakt man har haft är om någon ska sova över osv... Tycker att det räcker med att säga hej :) Slappna av :)

• GBG1000

Jo.. du har rätt... Kan bara känna mig  utanför ibland. Känner mig fånig på något sätt. Känns som om alla andra är "nära" någon. Men det har jag ju inga belägg för :). Det sägs ju att man ser det man vill se... Tack för din kommentar!

• BeanBag

Vi känner ett föräldrar par av ca 40 resten är sådana vi hälsar på men inte så mycket mer

• Duckan

Vi kände ingen i klassen när dottern började nollan, allt och alla var nya. Det blev ju hej och hejdå i kapprummet till en början. Sen är det föräldramöten, kalas och barnen vill leka hos varandra och så blir det att man börjar prata. Tyckte att det gick rätt smidigt även om jag inte är så värst framåt.

• cosinus

Tycker det är relativt få föräldrar man klickar med så att man vill börja prata mer. Ena sonen har ett sånt föräldrapar där jag ofta stannar och surrar lite extra och de kommer in och pratar lite mer än bara det vanliga artiga när de lämnar/hämtar sin son. 

Visst hade jag varit socialt utsvulten så hade jag väl inte varit så kräsen men oftast har man varit en dag på jobbet, hunnit med någon aktivitet för något barn och har varken tid/ork/behov av småprat. Iaf inte jag.

• Alexi

Jag håller med dig TS, folk är svårpratade när man träffas via barnen så där. Jag har samma upplevelse av att de svarar men sen inget mer.

• GBG1000
    Alexi skrev 2015-08-18 15:43:32 följande:

Jag håller med dig TS, folk är svårpratade när man träffas via barnen så där. Jag har samma upplevelse av att de svarar men sen inget mer.

Mm. Jag är ju inte ute efter att skaffa nya vänner, det är inte det   som det handlar om :). Utan tycker det är trevligt att småprata lite. Men jag tror att många människor dras till dom som dom känner för att det är enklare   så. Kanske är dom grannar och springer på varandra hemma på gården.
  • GBG1000

Men jag   tycker att ni kommit med många kloka ord som gjort att det faktiskt känns lite bättre, tack :)

Svar på tråden Jag känner igen av dom andra föräldrarna!