• Smarthuvud

    Självmordsbenägna insekter?

    Jag sitter på min balkong och solar i bar överkropp (sexigt, jag vet), intet ont anande, varpå en fluga i full karriär flyger rätt in i min panna, för att sedan rulla nerför min bröstkorg och mage, varpå jag hjälpsamt skyfflade denna fluga åt sidan.

    Min fråga är alltså, kan insekter vara självmordsbenägna? Om den var synskadad borde den väl ändå ha förolyckats innan flög in i min panna? Eller så hade den bara fått solsting.. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Självmordsbenägna insekter?
  • GrönaDruvan

    Han kanske var jagad och hann inte se dig
    Eller så blev hon (vem vet vilket kön det var) så distraherad av dig så hon tuppade av och flög fel.

  • Smarthuvud
    GrönaDruvan skrev 2015-08-18 18:30:11 följande:

    Han kanske var jagad och hann inte se dig

    Eller så blev hon (vem vet vilket kön det var) så distraherad av dig så hon tuppade av och flög fel.


    Ha ha! Ja, det kan vara så att flugan såg mig som en sockerbit!
  • Anonym (nej)

    Nej de är väl inte tillräckligt intelligenta för det. Dock undrar jag ibland när humlorna prompt ska innanför fönstren och krypa och inte kommer ut sen?? 

    Dock finns det maskar(parasiter) som kan göra insekter självmordsbenägna. Ganska häftigt! (och läskigt!) 

  • Smarthuvud
    Anonym (nej) skrev 2015-08-18 18:43:08 följande:

    Nej de är väl inte tillräckligt intelligenta för det. Dock undrar jag ibland när humlorna prompt ska innanför fönstren och krypa och inte kommer ut sen?? 

    Dock finns det maskar(parasiter) som kan göra insekter självmordsbenägna. Ganska häftigt! (och läskigt!) 


    Jag ogillade faktiskt insekter redan innan du berättar att jag kan ha blivit angripen av en parasitsmittad sådan. Men jag tackar för din input!
  • Smarthuvud
    Anonym (nej) skrev 2015-08-18 18:43:08 följande:

    Nej de är väl inte tillräckligt intelligenta för det. Dock undrar jag ibland när humlorna prompt ska innanför fönstren och krypa och inte kommer ut sen?? 

    Dock finns det maskar(parasiter) som kan göra insekter självmordsbenägna. Ganska häftigt! (och läskigt!) 


    Jag ogillade faktiskt insekter redan innan du berättar att jag kan ha blivit angripen av en parasitsmittad sådan. Men jag tackar för din input!
  • Smarthuvud
    Anonym (nej) skrev 2015-08-18 18:43:08 följande:

    Nej de är väl inte tillräckligt intelligenta för det. Dock undrar jag ibland när humlorna prompt ska innanför fönstren och krypa och inte kommer ut sen?? 

    Dock finns det maskar(parasiter) som kan göra insekter självmordsbenägna. Ganska häftigt! (och läskigt!) 


    Jag ogillade faktiskt insekter redan innan du berättar att jag kan ha blivit angripen av en parasitsmittad sådan. Men jag tackar för din input!
  • Anonym (nej)
    Smarthuvud skrev 2015-08-18 20:05:29 följande:
    Jag ogillade faktiskt insekter redan innan du berättar att jag kan ha blivit angripen av en parasitsmittad sådan. Men jag tackar för din input!
    Sorry! 
    Den masken går dock bara på andra insekter. De "tvingar" skalbaggar som egentligen inte överlever i vatten att hoppa ner i vattendrag för att sk hästmask förökar sig i vattendrag. 

    Men de är ofarliga för människor :) Dock är det lite läsklit att de kan manipulera så. 
Svar på tråden Självmordsbenägna insekter?