Topcom skrev 2016-01-01 22:50:06 följande:
Det låter definitivt som foglossning du har! För mig bränner det mest i blygdbenet när jag går, lite i svanken ibland men tydligast vid blygdbenet, och det är riktigt hemskt! Jag jobbade på McDonalds när jag var gravid med min äldsta son. Hade en riktigt bra graviditet utan foglossning, så jag orkade jobba fram tills sista april, sonen föddes 25 maj.
Med dottern pluggade jag "bara", vilket gjorde att jag hade en mer flexibel vardag och fick välja mer själv hur och var jag skulle plugga. Men då hade jag dock mycket foglossning också, vilket gjorde det jobbigare än med ettan ändå, på grund av det. Min termin på högskolan slutade i mitten på januari och dottern var beräknad 13 februari, sen kom hon den 20 feb. Kändes ganska lagom med tid att få vara hemma en månad innan, men då får vi tänka på att jag inte hade någon SGi att ta hänsyn till, med första barnet var jag bara 19 år och hade inte haft något riktigt jobb i 6 månader, med andra barnet pluggade jag som sagt bara och hade där med lägsta ersättning. Det är lite annorlunda nu eftersom jag har ett riktigt jobb att ta hänsyn till och där med hunnit jobba upp lite föräldrapenning.
Jag hoppas att jag får gå ner till 75 % men jag känner mig lite tveksam efter att ha läst på familjeliv om de som har haft samma arbetssituation som mig. Tydligen ska inte kontorsjobb anses vara så ansträngande att man kan behöva en sjukskrivning. Helt fel är det ju, för det kan det visst vara=/ Men vi får se vad de säger, de har ju 30 dagars handläggningstid (säger dem alla fall;) ) och den 8 december var då intyget skickades in, så förhoppningsvis får jag svar snart.
Julen är den bästa dagen på året tycker jag. Längtar redan till nästa jul:) N', någon vidare julstämning blev det ju inte tyvärr, men man fick göra det bästa av situationen. Tycker det är härligt nu när snön har visat sig lite, jag är väl galen;)
Mysigt med föräldrautbildning. Jag har också gått lite förberedande kurser inför förlossning och så, tycker det var ett roligt sätt att träffa andra gravida också:) Jag vet inte om jag kommer göra det med denna dock, nu när jag vet lite mer om vad som kommer hända och så. Vi får se:) Min sambo kommer jag nog inte få med mig, höhö!
Med ettan hade jag ingen bedövning alls, Allt hade gått så bra under graviditeten och allt så det kändes inte nödvändigt, jag var inte alls rädd. Förlossningen gick snabbt och bra.
Med tvåan hade jag vl förväntat mig att det skulle gå lika enkelt. Det gjorde det inte ;). Hon låg högt upp och ville inte komma ner riktigt. Kändes ganska jobbigt med barnmorskor som slet och drog upp benen för att bäckenet skulle vidga sig, vilket gjorde att jag spände mig ännu mer. Vilket gjorde värkarna värre än med sonen. Jag hade lustgas och akupunktur under denna förlossning, men kände ingen skillnad.
Det har gjort att jag överväger en skön och enklare förlossning med denna, alltså med bedövning, hehe. Jag skulle vara en fighter och vara så duktig de två förra gångerna, att jag nog glömde bort mig själv lite. Jag tror jag ska försöka ta det som det kommer, om det blir som med ettan-ingen bedövning. Om det blir som med tvåan-definitivt bedövning. Då tänker jag främst på epidural.
Har ni gjort inköpen för bebisen nu?:) Och jag måste få veta om ni har gjort någr fler UL?:)
Jag kollade i veckan och såg att jag hade några semesterdagar kvar, så jag tänkte nog ta ut dem vid påsk, så att jag slutar jobba den 18 mars :) datumet från RUL är den 11april, så då får jag några landningsveckor innan. Innan har jag ju mått så bra, men jag tror att det kommer bli ganska jobbigt på slutet och jag är inte så duktig på att lyssna på min kropp.
Ojojoj.. ingen smärtlindring.. Kaxigt! Jag skulle vilja våga utan, men nej.. har börjat skriva förlossningsbrev och skrivit in lustgas och epidural, men att jag är helt öppen för förslag. Vi har även bokat in profylax nu, även om jag är lite skeptisk så känns det kul :)
Jag hade en liknande som du hade, han rörde sig inte på två dagar, så jag prövade att dricka isvatten och allt möjligt, men inget.. Ringde förlossningen på sös, och de bad mig komma in 1h senare.. Blev skiträdd, men tyckte ändå att det var fint av dem att de ville lugna mig. Kände mig ganska löjlig, speciellt när han samma kväll ordnade karneval i magen... Så då gjorde hon ett UL, han var superfin, men jag tänkte inte ens tanken på att ta en bild, jag var så glad att han mådde bra.
Imorgon ska jag till barnmorskan igen, vet inte riktigt vad de ska kolla då, men det lär jag märka! :) Jag tycker det är väldigt häftigt att du skaffade barn så tidigt, jag skulle inte varit mogen då eller så hade man blivit det :) Jag skulle nog varit redo från 26, nu ångrar jag lite att vi inte försökt tidigare, längtar:)
Heheh.. inköp.. ja... oups.. hehe..
Vi har köpt babymonitor och lite annat, sen fick vi tre fulla ikea kassar av en kompis med barnkläder, babygym, bröstpump, blöjhink, nappflaksor mm.. Så nu har vi så galet mycket saker. Vi ska även få deras spjälsäng när de köpt en ny till deras grabb. Så nu har vi köpstopp på allt! Det känns lite skönt också, tänkte fokusera på att få till det i rummet han ska ha sen, men jag vill inte måla om, så det blir nog gardiner och färgglada kuddar :)
Hur har det gått med sjukskrivningen, har du fått svar än?