• LoellaO

Pussla ihop obekväma arbetstider med dagis

Hallå! 

Ingen aning om tråden hamnade i rätt kategori nu, men jag gör ett försök!

För några timmar sedan knackade min hyresvärd på dörren (som även äger en bondgård i närheten som jag förut praktiserat på) och frågade om jag ville ha jobb som djurskötare där. Jag är i nuläget arbetslös med planer på att starta eget men skjuter mer än gärna upp dom planerna för att jobba i några år! 

Till saken, arbetstiderna han nämnde var antingen från klockan 06.00-15.00 eller 09.00-18.00, hemma har jag en tvåårig dotter.

Har en sambo hemma som jobbar aftonstjärna, kommer hem runt 00:30 på natten och har även sömnproblem så han va inte så pigg på att gå upp och lämna dottern på dagis på morgonen, så försöker hitta en annan lösning..

HUR kan jag få ihop dessa arbetstider med dagistider? 

Tänkte ta lite hjälp av er och bolla idéer så kanske ni kommer på någon som jag inte tänkt på! 

Kan tillägga att både min mamma och min syster har erbjudit sig att hjälpa till, men jag vill helst inte "belasta" någon i familjen pga mitt jobb.

• Svar på tråden Pussla ihop obekväma arbetstider med dagis
  • AnkiC

Förskolan öppnar inte före 06:00 så 6-15 går bort. Däremot kan de ha öppet till kl. 18 om man har behov. Kan din man hämta vid 17-18-tiden eller nån annan i din familj kanske? Då passar ju 9-18 bra.

• AnkiC

Eller så föreslår du att jobba 7-16 eller 8-17 så kan du hämta och lämna själv. Vad har din man för arbetstider då?

• LoellaO

Min man jobbar från 15:30-00.00 så det går bort att han hämtar henne.. Känns även lite sådär att ta eftermiddagspasset 09:00-18:00 då dottern oftast sover till 07:30 på morgonen och sovdags vid 19:00 så vet inte när jag ska ha tid att umgås med henne :/ 

Angående arbetstider t.ex 07.00-16.00 är jag inte säker på funkar då det är ju morgonmjölkning kl 06.00 och eftermiddagsmjölkning runt 18:00 så tror jag behövs vid just nån av dom tidpunkterna! 

Men jag ska dit och prata imorgon runt klockan 14:00 och se vad dom säger om tider och så, dom ska även anställa en maskinförare som kunde hjälpa till med kossorna ibland så kanske det löser sig på något bra sätt, vill ju inte förlora allt för mycket tid med dottern heller! 

Svårt det här :/ 

• Natulcien

Men om din man kommer hem 00:30 och dottern inte vaknar förrän 7:30 så kan han väl gå upp med henne då, och lämna henne på förskolan runt kl.9?
    Då får han ju ändå ca 7 tim. sömn och sen kan han ju sova mer när han har lämnat henne om han behöver?

Du går upp tidigt och tar 6-15-passet och hämtar barnet runt 15:30.

På det sättet slipper ju barnet ha så långa dagar på förskolan.
    Det tråkiga i det hela är ju att din man knappt hinner se sin dotter.

• AnkiC
    Natulcien skrev 2015-08-22 19:37:56 följande:

Men om din man kommer hem 00:30 och dottern inte vaknar förrän 7:30 så kan han väl gå upp med henne då, och lämna henne på förskolan runt kl.9?
    Då får han ju ändå ca 7 tim. sömn och sen kan han ju sova mer när han har lämnat henne om han behöver?

Du går upp tidigt och tar 6-15-passet och hämtar barnet runt 15:30.

På det sättet slipper ju barnet ha så långa dagar på förskolan.
    Det tråkiga i det hela är ju att din man knappt hinner se sin dotter.

Ja detta måste ju vara bästa lösningen. Han kan ju vila när hon är på förskolan. Han kan dessutom välja att lämna senare, runt 10-11 så hinner de umgås lite med varandra också.
  • LoellaO

Jo vi har tänkt på det men han säger att det tar ett tag att varva ner från att komma hem från jobbet till att kunna sova.. Han somnar vanligtvis runt 03-03.30 på natten så då blir det inte så många timmars sömn, han kan även inte somna om efter att han lämnat på förskolan..

Men han bör ju kunna lära sig sova tidigare efter jobbet om han går upp runt 8 på morgonen istället för klockan 11 på morgonen, då lär han ju bli lite tröttare kanske! 

Han va inte helt pigg på den lösningen när jag pratade med honom dock

• mliten

Så du ska slå dubbelknut på dig själv för att lösa allting nu när du fått jobb men han vill inte få det lite obekvämt? Ser han inte att det gagnar hela familjen att du får jobb?

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • modsey
    LoellaO skrev 2015-08-22 19:00:24 följande:

Min man jobbar från 15:30-00.00 så det går bort att han hämtar henne.. Känns även lite sådär att ta eftermiddagspasset 09:00-18:00 då dottern oftast sover till 07:30 på morgonen och sovdags vid 19:00 så vet inte när jag ska ha tid att umgås med henne :/ 

Angående arbetstider t.ex 07.00-16.00 är jag inte säker på funkar då det är ju morgonmjölkning kl 06.00 och eftermiddagsmjölkning runt 18:00 så tror jag behövs vid just nån av dom tidpunkterna! 

Men jag ska dit och prata imorgon runt klockan 14:00 och se vad dom säger om tider och så, dom ska även anställa en maskinförare som kunde hjälpa till med kossorna ibland så kanske det löser sig på något bra sätt, vill ju inte förlora allt för mycket tid med dottern heller! 

Svårt det här :/ 

det är ju perfekt. Han lämnar henne runt 9 och du kan börja jobba kl 6 och sluta klockan 15. lagom korta dagar för barnet och ni har tid med henne varje dag lite själva. Han på morgonen och du sen på em!
  • Natulcien
    LoellaO skrev 2015-08-22 20:37:38 följande:

Jo vi har tänkt på det men han säger att det tar ett tag att varva ner från att komma hem från jobbet till att kunna sova.. Han somnar vanligtvis runt 03-03.30 på natten så då blir det inte så många timmars sömn, han kan även inte somna om efter att han lämnat på förskolan..

Men han bör ju kunna lära sig sova tidigare efter jobbet om han går upp runt 8 på morgonen istället för klockan 11 på morgonen, då lär han ju bli lite tröttare kanske! 

Han va inte helt pigg på den lösningen när jag pratade med honom dock

Men så kan han ju inte fortsätta. Han får naturligtvis lägga sig direkt när han kommer hem. Man måste ju ändra sitt liv lite när man får barn.
    Som jag ser det så är det den bästa lösningen om ni båda vill jobba heltid. Man vill ju inte ha en liten 2-åring på förskolan 8-9 timmar om dagen heller.
  • hondendärtjejen

Bor ni tillsammans och det är hans barn så får han ta sig i kragen och antingen gå och lägga sig tidigt när han kommer hem eller sova när han lämnat på förskolan ifall han behöver. Du och dottern ska inte behöva krångla med tidiga eller sena dagar på förskolan om hans jobbtider gör att det kan underlätta för er alla.

• Jennie med ie

Alltså om du skulle lämna och hämta skulle pappan aldrig ö h t träffa barnet förrutom lediga dagar?

• KanelTe

Han kanske har lite problem med den lösningen nu. men efter någon vecka med att han går upp 'tidigt' och lämnar / umgås med barnet så kommer sömnen efter jobbet komma som en rutin. För då kommer han vara trött på ett annat sätt.

Det handlar bara om rutin-ändring. Be honom testa åtminstone..

• Seven Costanza

Förstår inte varför barnet måste vara på dagis överhuvudtaget? Han kan väl gå upp tillsammans med barnet 07.30 och sedan när du kommer hem strax efter 15 åker han till jobbet om han börjar 15.30? Så umgås han med barnet på dagen och du umgås med barnet på kvällen? Hur kan han INTE tycka att det är en bra idé att underlätta så att du kan få ett jobb? Han får ju anpassa sina sömnvanor.

Svar på tråden Pussla ihop obekväma arbetstider med dagis