• Anonym (Stämmer det?!)

Sjukskrivning för plastikkirurgi?

Läser en blogg där en kvinna berättar att hon gjort en ansiktslyftning av kosmetiska skäl. Hon skriver då också att hon blivit sjukskriven i en månad. Får man ersättning från försäkringskassan för att man gör kosmetisk plastikkirurgi?! Får man bli sjukskriven istället för att ta ut semester? Jag bryr mig inte om hennes val i livet men undrar verkligen om det kan vara rätt?!

• Svar på tråden Sjukskrivning för plastikkirurgi?
  • Anonym (Viktigpetter)
    Jelzebub skrev 2015-08-30 12:56:10 följande:
    Så fruktansvärt trångsynt av dig, att tro att bara de som röker får cancer! Det räcker med att ha jobbat framför en dator hela arbetslivet, eller att ha jobbat utomhus i solens strålning i många år. Det räcker med mindre än så också. Helt sjukt att ens våga jämföra!
    Anonym FK skrev ingenstans att bara dom som röker får cancer. Hen skrev dom som blir sjuka p.g.a det i cancer eller KOL. Alltså dom som får cancer eller KOL där rökningen är det som orsakat cancern eller KOL. Förstår du?

Man kan såklart få cancer av olika anledningar, men många caancerformer är rökare en överrepresenterad grupp. Detsamma när det gäller KOL, det är väldigt få som får det utan att ha rökt. Så i dessa fall är deras sjukdom självförvållad. 
  • Anonym (FK)
    Jelzebub skrev 2015-08-30 12:56:10 följande:

Så fruktansvärt trångsynt av dig, att tro att bara de som röker får cancer! Det räcker med att ha jobbat framför en dator hela arbetslivet, eller att ha jobbat utomhus i solens strålning i många år. Det räcker med mindre än så också. Helt sjukt att ens våga jämföra!

Nu var det inte det jag skrev, läs om och läs rätt. Jag är full medveten om att det inte bara är rökare som får cancer.
  • Anonym (FK)
    Anonym (Viktigpetter) skrev 2015-08-30 13:13:56 följande:

Anonym FK skrev ingenstans att bara dom som röker får cancer. Hen skrev dom som blir sjuka p.g.a det i cancer eller KOL. Alltså dom som får cancer eller KOL där rökningen är det som orsakat cancern eller KOL. Förstår du?

Man kan såklart få cancer av olika anledningar, men många caancerformer är rökare en överrepresenterad grupp. Detsamma när det gäller KOL, det är väldigt få som får det utan att ha rökt. Så i dessa fall är deras sjukdom självförvållad. 

Tack :) Jag är inte ute att trampa någon på tårna. Cancer är en hemsk sjukdom oavsett hur man har fått det.
  • Fennyxx
    kaffe skrev 2015-08-30 12:05:59 följande:

Förvisso sant, men i och med att du valde att åka skidor i alperna så utsatte du dej för en högre risk än den som valde att inte göra det. Vore det inte rätt i såna fall att få en lägre sjukpenning med ditt resonemang?  

Ett sådant system med risk/skyll dig själv-koefficient på sgin skulle nog bli rätt så svåradministrerat. Det är ändå en stor skilnad mot helt självvald och planerad arbersoförmåga.
  • Anonym (What?)
    Fennyxx skrev 2015-08-30 18:35:19 följande:

Ett sådant system med risk/skyll dig själv-koefficient på sgin skulle nog bli rätt så svåradministrerat. Det är ändå en stor skilnad mot helt självvald och planerad arbersoförmåga.

Jag jobbar också på fk med sjukpenning. Sgi har inget med sjukpenning att göra när det gäller bedömning av arbetsförmåga. SGI handlar om att ha en stadigvarande inkomst. Sgi = inkomst. Ville bara förtydliga :) jag är helt inne på ditt spår anonym (fk).

Anonym v.33: När det gäller gravida som några av er pratat om så är det på "hårdare bedömning". Det som anses normalt vid en graviditet (foglossning etc) kan man inte bli sjukskriven för eftersom det inte anses vara en sjukdom. Visst, hoppar den gravida på kryckor och jobbar inom vården så skulle man givetvis godta det. Men man skulle troligtvis inte godkänna det om den gravida jobbar på kontor. Jag tycker själv inte om det här tankesättet, men det är såhär vi arbetar tyvärr.
  • Anonym (What?)

Telefonen lever sitt eget liv. EN hårdare bedömning, ska det stå. Ibland kan orsakerna till sjukdomen ha betydelse, tex. om det finns ett adekvat trauma (barn som dött eller hemska olyckor). Men även där måste som sagt arbetsförmågan vara nedsatt. När det gäller operationer så har vi inte rätt att döma. Det är många som opererat magsäcken, bör de anses som mer rätt än att operera bröst ? Man kan må väldigt dåligt av att inte ha bröst, eller missbildade bröst, det kan leda till isolering mm. Om patienten haft bröstcancer och sedan opererat in inplantat, anses det som mer rätt? Iofs kan jag också tycka att det vore schysst att ta ut semester istället... men det är ju en annan fråga.

• Fennyxx
    Anonym (What?) skrev 2015-08-31 06:03:56 följande:

Telefonen lever sitt eget liv. EN hårdare bedömning, ska det stå. Ibland kan orsakerna till sjukdomen ha betydelse, tex. om det finns ett adekvat trauma (barn som dött eller hemska olyckor). Men även där måste som sagt arbetsförmågan vara nedsatt. När det gäller operationer så har vi inte rätt att döma. Det är många som opererat magsäcken, bör de anses som mer rätt än att operera bröst ? Man kan må väldigt dåligt av att inte ha bröst, eller missbildade bröst, det kan leda till isolering mm. Om patienten haft bröstcancer och sedan opererat in inplantat, anses det som mer rätt? Iofs kan jag också tycka att det vore schysst att ta ut semester istället... men det är ju en annan fråga.

Det görs ju redan en bedömning av vilka åtgärder som finansieras av offentlig vård och vad man får betala själv, så FK skulle inte behöva börja om med en egen bedömning om man skippade sjukersättning för kosmetisk kirurgi.
  • Anonym (What?)
    Fennyxx skrev 2015-08-31 22:13:08 följande:

Det görs ju redan en bedömning av vilka åtgärder som finansieras av offentlig vård och vad man får betala själv, så FK skulle inte behöva börja om med en egen bedömning om man skippade sjukersättning för kosmetisk kirurgi.

Sjukersättning??? jag förstår hur du tänker. Men det är inte så det funkar.

Jag har varit med om ett ärende där det handlar om kosmetisk kirurgi. Jag tror att de flesta börjar jobba inom 2 veckor. Det tråkiga är väl för arbetsgivare som betalar sjuklön för någon som vill fixa till sitt yttre.
  • Anonym (Gumboo)
    Anonym (Stämmer det?!) skrev 2015-08-28 11:11:53 följande:

Läser en blogg där en kvinna berättar att hon gjort en ansiktslyftning av kosmetiska skäl. Hon skriver då också att hon blivit sjukskriven i en månad. Får man ersättning från försäkringskassan för att man gör kosmetisk plastikkirurgi?! Får man bli sjukskriven istället för att ta ut semester? Jag bryr mig inte om hennes val i livet men undrar verkligen om det kan vara rätt?!

Jag tycker att man ska ta semester om man måste läka efter ett skönhetsingrepp. Det finns ändå inte pengar så det räcker till allt. Hellre använda dessa pengar till viktig medicin åt sjuka!
  • Anonym (Gumboo)
    Birgitta02 skrev 2015-08-28 11:15:01 följande:

Hon kan ju inte jobba? Hon kan inte jobba pga läkningsprocessen. Jag håller på med en bröstrekonstruktion efter sjukdom. Också kosmetisk. Blir sjukskriven.

Bröstrekonstruktion efter till exempel brönstcanceroperation eller liknande räknas inte som ett kosmetiskt ingrepp utan ett "normaliserande" ingrepp, dvs du ska så gott det går bli återställd som du var innan.
  • Anonym (Gumboo)
    sextiotalist skrev 2015-08-28 13:35:03 följande:

Knepigt, samtidigt som det finns folk som verkligen mår dåligt, gravida med svåra problem, folk som verkligen har sjukdomar/funktionshinder eller skador, som hindrar dom att kunna sköta sitt arbete nekas sjukpenning, så får folk som, utan anledning mer än att de vill vara vackrare, utan problem ersättning.

Det konstiga är att när det gäller en graviditet, så är det just ofta orsaken till att kvinnan är gravid, som hon nekas sjukpenning (motsvarande besvär utan graviditet hade inte varit några problem), men när det gäller skönhetsoperationer så spelar det tydligen ingen roll.

En kollega gjorde ett medicinskt ögonlyft (ögonfransarna höll på att åka inåt) och fick ingen sjukskrivning, även om han såg ut som han hade hamnat under en ångvält i ansiktet efteråt. Han hade behövt att vara hemma minst en vecka för att det värsta skulle lägga sig

Så rätt du har! Försäkringskassan tjatar sig blå om att "graviditet inte är någon sjukdom" och därför nekas gravida med stora problem sjukersättning. Men att vara ful är inte heller någon sjukdom! (såvida det inte handlar om missbildning såklart.)
  • Anonym (Gumboo)
    kaffe skrev 2015-08-30 10:57:47 följande:
    Om du bryter benet i alperna på din självvalda semester, ska du då inte heller få någon ersättning från FK? Du har ju självt valt att utsätta dej för risken genom att åka skidor.
    Man har utsatt sig för risken ja. Skillnaden är att man inte medvetet brutit benet. Man har bestämt sig för att bryta benet och sedan gjort det med flit. Om man opererat brösten eller gör en ansiktslyftning har man ju man ju orsakat skadorna med flit. Det är alltså skillnad i uppsåt.
  • Anonym (Gumboo)
    Anonym (What?) skrev 2015-08-31 05:57:28 följande:
    Jag jobbar också på fk med sjukpenning. Sgi har inget med sjukpenning att göra när det gäller bedömning av arbetsförmåga. SGI handlar om att ha en stadigvarande inkomst. Sgi = inkomst. Ville bara förtydliga :) jag är helt inne på ditt spår anonym (fk).

Anonym v.33: När det gäller gravida som några av er pratat om så är det på "hårdare bedömning". Det som anses normalt vid en graviditet (foglossning etc) kan man inte bli sjukskriven för eftersom det inte anses vara en sjukdom. Visst, hoppar den gravida på kryckor och jobbar inom vården så skulle man givetvis godta det. Men man skulle troligtvis inte godkänna det om den gravida jobbar på kontor. Jag tycker själv inte om det här tankesättet, men det är såhär vi arbetar tyvärr.
    Men att ha rynkor är ju inte heller någon sjukdom utan naturligt åldrande. Hur kan man då få vara sjukskriven vid ansiktslyft?
  • Anonym (Gumboo)
    Anonym (What?) skrev 2015-08-31 06:03:56 följande:

Bröstoperation för att brösten är för stora och tunga och orsakar ryggont, bröstoperation för att skapa bröst hos en tjej som helt eller delvis saknar bröst = missbildning, eller rekonstruerande operation efter bröstcancer = Helt OK! Det jag och flera vänder oss emot är att man blir sjukskriven för att man vill ha större och snyggare bröst. Det är en form av planerad arbetsoförmåga som jag tycker att man får bekosta själv. Särskilt med tanke på att det finns cancerpatienter och andra som inte får den mest effektiva medicinen av besparingsskäl!

Politikerna borde verkligen ta tag i detta!!!!
Svar på tråden Sjukskrivning för plastikkirurgi?