Anonym (What?) skrev 2015-08-31 06:03:56 följande:
Telefonen lever sitt eget liv. EN hårdare bedömning, ska det stå. Ibland kan orsakerna till sjukdomen ha betydelse, tex. om det finns ett adekvat trauma (barn som dött eller hemska olyckor). Men även där måste som sagt arbetsförmågan vara nedsatt. När det gäller operationer så har vi inte rätt att döma. Det är många som opererat magsäcken, bör de anses som mer rätt än att operera bröst ? Man kan må väldigt dåligt av att inte ha bröst, eller missbildade bröst, det kan leda till isolering mm. Om patienten haft bröstcancer och sedan opererat in inplantat, anses det som mer rätt? Iofs kan jag också tycka att det vore schysst att ta ut semester istället... men det är ju en annan fråga.
Bröstoperation för att brösten är för stora och tunga och orsakar ryggont, bröstoperation för att skapa bröst hos en tjej som helt eller delvis saknar bröst = missbildning, eller rekonstruerande operation efter bröstcancer = Helt OK! Det jag och flera vänder oss emot är att man blir sjukskriven för att man vill ha större och snyggare bröst. Det är en form av planerad arbetsoförmåga som jag tycker att man får bekosta själv. Särskilt med tanke på att det finns cancerpatienter och andra som inte får den mest effektiva medicinen av besparingsskäl!
Politikerna borde verkligen ta tag i detta!!!!