Om det framgått vilken kommun du bor i så hade du kunnat få ett mer rättvisande svar då olika kommuners regler kan skilja lite åt.
Rent generellt i Sverige har kommunen krav på att ordna förskoleplats inom kommungränsen om du ansökt minst 4 månader i förväg, annars får de vite på sig.
Sedan har vissa kommuner ändrat sina regler till 6 månader för att kunna ha bättre framförhållning. Lättast att få plats där man önskar är i augusti, då 6-åringarna flyttas över till förskoleklass och fritids och frigör platser. Svårast är ju närmare sommaren du kommer att få önskad plats. I januari får de ofta öppna nya tillfälliga avdelningar för våren då trycket är så stort.
Du anger de val du har, en del kommuner har tre önskemål, andra 5 eller så. Att du får ditt förstahandsalternativ är inte självklart, du har rätt till en plats inom kommunen, men självklart försöker de göra det bästa av situationen. Du kan då välja att ställa barnet i överflyttningskö, tills det blir en plats ledig och ta den plats ni fått så länge eller helt enkelt vara nöjd med den plats barnet fått.
När du söker får barnet ett ködatum. I vår kommun går det efter när barnen är födda. Så söker två barn samma plats med samma datum/månad så går det äldsta barnet före, om det inte är så att syskonförtur går före, om det yngre barnet har ett äldre syskon i förskolan än det först nämnda barnet. Så reglerna kan vara lite komplicerade att förstå.
När vi sökte plats till lillasyster gällde syskonförtur, men när det kom till kritan blev båda flyttade till en annan som vi inte ens hade önskat med bara en avdelning (i ett annat område), vilket vi tydliggjort i ansökan att vi inte önskade för barnen. Andra barn med sämre turnummer fick platser i området vi tillhörde och sökte till i 2:a och 3:e hand, men då var det för att de tryckte in små barn, men inte kunde ta emot de större barnen. Vi protesterade mot högsta hönset och undrade om barnen skulle behandlas som boskap, då storasyster hade hunnit med 5 förskolor under sin förskoletid, då den förskolan de var placerade på skulle stängas och flyttas inom ett halvår, år och vi ändå hade planer på att flytta närmre förskolorna i det område vi tillhörde. Till slut fick vi behålla platsen för storasyster och lillasyster fick också gå där och seglade in utan bekymmer på inskolningen då hon kände sig som hemma.
Så storasyster har nu gått på 3 förskolor, då den nuvarande fick nya lokaler i höstas, men behöll kompisar och fröknar. (Jag flyttade vid en separation) En flytt till området hon tillhör får bli när hon börjar förskoleklass. Hur vi gör med syskonen är mer kluvet då skolan ligger 20 minuter åt rakt motsatt håll från bostaden mot nuvarande förskola och mitt jobb. Tyvärr existerar inte det fria skolvalet, så vi får inte gå på närmsta skolan som ligger på rätt håll (5 minuter p g a integrationspolitiken som ändå inte fungerar) mot mitt jobb och förskolan för de yngre (sista ligger i magen), så troligen blir jag tvungen att börja köra bil för logistikens skull. Innan går vi överallt, då förskolan ligger 10 minuter från jobbet.